مدل پیلار و کلاستر کردن محتوای سایت چیست(pilar and cluster)

مدل پیلار و کلاستر کردن محتوای سایت چیست(pilar and cluster)

علمی نظیر سئو سایت همیشه در حال تغییر است و هیچ کس نمی تواند واقعاً ادعا کند که به آن تسلط دارد.

با این حال، علی‌ رغم به‌ روزر سانی‌ های مکرر در الگوریتم‌ های موتور جستجو و رفتار پویا جستجوی کاربر، محتوا و لینک‌ سازی نقش حیاتی سئو را حفظ می‌کند.

با توجه به این سناریو، اگر می‌توانید از این دو به نفع خود بدون استفاده از دستورالعمل‌های موتورهای جستجو استفاده کنید، می‌توانید ترافیک وب را به چندین صفحه وب سایت خود افزایش دهید، که در رتبه‌بندی موتور جستجوی شما مؤثر است.

بنابراین، باید برای یک لینک سازی داخلی باید چه کاری انجام داد. ساده ترین راه برای لینک سازی داخلی استراتژی خوشه ای بصورت پیلار و کلاستر است.

در این مقاله، اجازه دهید شما را از مدل خوشه ستونی و کمک به شما در رسیدن به نقاط عطف سئو راهنمایی کنید.

صفحه پیلار (Pillar Page) چیست؟

بیایید با تحلیل اینکه صفحه Pillar چیست شروع کنیم. صفحه ستونی که مخزنی از صفحات فرود یا صفحات هاب است که یک موضوع خاص را پوشش می دهد. هم دقیق و هم کامل است، به گونه ای که اقتدار را در موضوع اصلی ایجاد می کند.

در حالی که از نظر مفهومی اقتدار ایجاد می کند، یک صفحه ستونی فضایی را برای ایجاد منابع حمایتی غنی از جمله وبلاگ ها، راهنماها و موارد دیگر ارائه می دهد که هدفشان آموزش خوانندگان است.

این نقاط در صفحه ستون به صفحات فرود مختلف در سایت شما متصل می شوند و لینک بیلدینگ چیزی است که آنها را به هم نزدیک می کند.

انواع صفحات ستونی

صفحات ستون یا همان پیلار ما سه نوع هستند:

  • صفحه ستون 10X
  • صفحه ستون منابع
  • و صفحه ستون موضوعات فرعی
  • بیایید هر کدام را زیر میکروسکوپ بگیریم.

صفحات ستون یا پیلار 10x

این یک صفحه وب منحصر به فرد است که همه چیز را در مورد یک موضوع رمزگشایی می کند و ده برابر بیشتر از سایر صفحات پرمحتواتر است یا به عبارت ساده تر میتوان گفت که باید این صفحه یک اسکای کرپر (Skyscraper) بینظیر باشد.

استفاده از تکنیک آسمان خراش برای صفحات پیلار سایت بیشتر شبیه یک کتاب الکترونیکی قابل دانلود است که شامل منوهای ناوبری داخلی و موارد دیگر است که هدف ارائه خدمات بیشتر به کاربر است.

صفحه ستون منابع

صفحه ستون (pillar page) منبع محلی است که مجموعه ای از پیوند های داخلی و خارجی را در آن میتوانید پیدا کنید. در واقع، هدف اصلی این صفحه لیست کاملی از لینک های مرتبط با یک بازدید خاص است

حجم محتوایی یک صفحه ستون چقدر باید باشد؟

در حقیقت، هیچ طول ثابتی وجود ندارد که یک صفحه ستون به آن برسد. بله، بیشتر به این موضوع وابسته است که صفحه ستون (pillar page) چقدر جامع و کامل است، همچنین به نفرات اول تا 10 صفحه سرپ(serp) گوگل هم بستگی داره (تحلیل رقبا).

[serp سرپ گوگل همان صفحه اول نتایج گوگل میباشد که لینک سایت ها در آن قرار دارد]

اگر در باره موضوعی مرتبط با صفحه ستون (pillar page) یک صفحه با کارکتر های کمتر از 2000 کلمه پیدا کردید، و این صفحه از اهمیت کمتری نسبت یه یک صفحه آسمان خراش برخوردار بود میتوان، آنها را به صفحات کلاستر (cluster) خود متکی کنید.

کتاب خوشه ای چیست؟

آنچه گفته می شود، صفحات خوشه ای چیزی هستند که یک صفحه ستون را تقویت می کنند و در عین حال عامل اصلی تصمیم گیری در نتایج نهایی هستند.

بنابراین، زمان آن رسیده است که به عمق صفحات خوشه ای بپردازیم.

صفحه اصلی نشان دهنده تکه های آن است که در کنار صفحه ستون خود ایجاد می کنید. خوشه های قوی به شما امکان می دهد یک پیوندی قوی ایجاد کنید.

به این ترتیب، می‌توان هم بازدیدکنندگان و هم موتورهای جستجوی خود را متقاعد کرد که بر اساس آن منبعی که ما پیلار در نظر گرفته ایم، رتبه‌بندی موتور جستجوی شما را افزایش دهد.

چگونه موضوعی را برای ایجاد کلاستر شناسایی کنیم؟

شما نمی توانید موضوعات را برای خود به صورت دلخواه انتخاب کنید. این موضوع نیاز به وقت و توجه شما دارد، به خصوص اگر به موضوعی که می‌خواهید بپردازید در نتایج موتور جستجوی بهبود یافته و پر رقابت باشد.

در اینجا نگاهی به مراحل شناسایی خوشه های مناسب برای یک موضوع معین است:

خریداران پرسونا

مخاطب های هدف شما، هدف اصلی شماست. بله، شما همه این کارها را برای جلب توجه آنها انجام می دهید تا ترافیک وب را به سایت خود هدایت کنید.

بنابراین، برای اینکه خودتان به چه موضوعاتی بپردازید، برای اهداف هدفمندی وب سایت خود نیاز دارید که مخاطبان را درک کنید.

مدل پیلار و کلاستر کردن محتوای سایت چیست(pilar and cluster)

یک راه خوب برای انجام این کار، تجزیه و تحلیل شخصیت های خریدار است.

باید بدانید که آیا مخاطب شما مشتری نهایی است یا یک 3PL یا فرد در زنجیره فرماندهی بالاتر، مانند یک مدیر عامل یا یک مدیر در بخش B2B.

زمانی که این موضوع را رمزگشایی کردید، می‌توان تصمیم گرفت که مخاطب را از چه نوع هدفی استفاده کند.

انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی جزئی جدایی ناپذیر از هر عمل سئو است و خوشه های موضوعی از این قاعده مستثنی نیز نمی باشد.

کلماتی را که به طور مشخص در جستجوهای کاربر مربوطه استفاده می‌شوند، به شما کمک می‌کنند تا به طرح کلی از مواردی که برای ایجاد راهنمای کاملی که برای خوانندگان شما مفید است، بپردازید.

شما با یک جست و جوی ساده میتوانید نیاز سنجی کنید و متجه بشید که کاربران به دنبال چه میگردند و محتوای خود را میتوانید براساس نیاز کاربران ساماندهی کنید.

ابزارهایی مانند Google Trends و Google Keyword Planner برای تحقیقات کلمات کلیدی کانالیزه شده مفید هستند. (برای اطلاع از چگونگی انجام تحقیقات کلیدی کلیک کنید)

انجام حسابرسی محتوای سایت

همیشه در مورد ایجاد محتوای جدید نیست. گاهی اوقات، شما باید در مورد آنچه در حال حاضر وجود دارد را ساماندهی کنید.

ساماندهی محتوا یکی از اقداماتی است که در سئو کم ارزش گذاری شده است.

این می تواند به شما کمک کند شکاف محتوا را در وب سایت خود تجزیه و تحلیل کنید، و شما را به مدیریت محتوای موجود یا ایجاد محتوای مرتبط برای پر کردن شکاف برای تجربه کاربری بهتر ترغیب می کند.

بنابراین، اگر وب سایت شما از قبل دارای محتوای گسترده است، ساماندهی محتوا برای نهایی کردن دسته های موضوعی شما الزامی است.

چگونه خوشه های موضوعی سئو را تکمیل می کنند

اکنون بعد از ساماندهی محتوای سایت می دانید خوشه های موضوعی در مدل خوشه ستونی چقدر مهم هستند، بیایید راه هایی را که از طریق آن این خوشه ها بر SEO تأثیر می گذارند، بررسی کنیم.

ارتباطات

خوشه های موضوعی، گره های متعددی هستند که در یک نقطه ارتباط منحصر به فرد قرار می گیرند.

آنها به ربات های موتور جستجو کمک می کنند تا زمینه، روابط و سلسله مراتب هر صفحه را در یک چارچوب محتوای خاص درک کنند.

ساماندهی درست خوشه برا سایت بسیار حائز اهمیت است که متورهای جست و جو پیلار و کلاستر سایت ما را به خوبی تشخیص و با کلمه درست بشناسد

تخصص، اقتدار، اعتماد (EAT)

موتورهای جستجو با مجهز شدن به الگوریتم‌های پیشرفته، به خوبی می‌توانند کیفیت محتوا و ارزشی را که به کاربران می‌افزاید، تعیین کنند. با این حال، تخصص، اقتدار و اعتماد برخی از عوامل اصلی در رتبه بندی وب سایت ها هستند.

با مجموعه‌های مرتبط محتوا، می‌توانید هر سه پارامتر را به‌طور همزمان به دست آورید و به نمایش بگذارید و نتیجه تلاش‌های خود، برای سئوی وبسایت را با بالا تر رفتن رتبه خود در سرپ گوگل دریافت کنید.

افزایش تعامل کاربر

کلاسترهای ستونی در اصل برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر ایجاد می شوند و آنها را ترغیب می کنند که زمان بیشتری را در وب سایت شما صرف کنند و از صفحات وب مرتبط بازدید کنند.

هرچه اطلاعات بیشتری برای ارائه به بازدیدکنندگان خود داشته باشید، نرخ کلیک و زمان ماندگاری بالاتری از کاربر دریافت میکنید.

UX بهبود یافته و تبدیل های بیشتر

خوشه های موضوعی به شما این امکان را می دهند که محتوای جذابی پیرامون موضوع مورد نظر ایجاد کنید.

همانطور که شخصیت های خریدار را قبل از نهایی کردن دسته های موضوعی خود تجزیه و تحلیل می کنید، می توانید محتوای خود را به گونه ای پیش نویس کنید که به نقاط درد خاص صنعت بپردازد و سعی کنید به راه حلی برسید.

یا به عبارت ساده تر به کاربران خود خدمات و اطلاعات درست بدهید و هیچ وقت با محتوای سئو شده و بدون بار اطلاعاتی و یا با محتوای زرد به شعور مخاطب توهین نکنید.

به این ترتیب، می‌توانید تجربه خوشایندی را به بازدیدکنندگان خود بدهید که تبدیل به یک مرجع در تجارت خود میشوید که سودآوری را برای شما به ارمغان می آورد.

اهمیت پیوندهای متقابل در مدل خوشه ستونی

در حالی که محتوا یکی از اجزای اصلی مدل خوشه ستونی است، پیوندها به همان اندازه مهم هستند.

با این پیوندهای درست است که کاربران به یک یا چند صفحه خوشه ای می روند.

باز هم، این پیوندها هستند که به موتورهای جستجو اجازه می‌دهند تا در حین بررسی ارتباط، سایر صفحات فرود را در وب سایت شما بخزند، فهرست کنند و رتبه بندی کنند.

بنابراین، اگر مشکلی در قسمت پیوند ایجاد شود، تلاش شما بیهوده خواهد بود.

هیچ صاحب وب سایتی نمی خواهد این اتفاق بیفتد، چارا که بسیار به سایت شما آسیب میرساند.

نکته: لطفا مراقب لینک های شکسته باشید 🌹

لینک ههای شکسته به لینک هایی می‌گویند که بصورت غیر صحیح جایگذاری شده است و شما را به صفحه مورد نظر نخواهند برد.

بنابراین، برای اینکه این ساختار خوشه ستونی برای کاربران و موتورهای جستجو معنا پیدا کند، بسیار مهم است که به درستی پیوند (لینک) داده شود.

این پیوندها قدرت را از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل می کنند در حالی که به کاربران اجازه می دهند بدون هیچ زحمتی در صفحات فرود حرکت کنند.

پیوند صفحات خوشه ای: تمرین هایی که باید دنبال شوند

پیوند صفحات خوشه ای: تمرین هایی که باید دنبال شوند اکنون که مشخص شده است که لینک ها چقدر برای استراتژی محتوای ستونی مهم هستند، در اینجا برخی از بهترین روش هایی که باید در رابطه با پیوند صفحات خوشه با صفحه ستون به خاطر داشته باشید آورده شده است.

از لینک دادن به تصاویر خودداری کنید

هنگام پیوند دادن انکر تکست، مطمئن شوید که دلیل استفاده از آن در یک فاز یا یک جمله مشخص است. در غیر این صورت، لینک ها غیر طبیعی به نظر می رسند. 

از ایجاد پیوند به تصاویر خودداری کنید زیرا ممکن است نتایج مورد نظر شما را در سئو به دست نیاورد.

پیوند عمیق را ترجیح دهید

کاربران تمایل دارند به دنبال منابع اضافی در مورد چیزی بگردند که در یک صفحه خاص توضیح داده نشده است.

با توجه به این سناریو، پیوند دادن به متنی که به راحتی در جای دیگری از وب سایت شما قابل مشاهده است، کاربرد چندانی ندارد.

در عوض، پیوند دادن به محتوایی را که به راحتی در منوهای ناوبری یافت نمی شود، در اولویت قرار دهید تا بتوانید حس کنجکاوی کاربران را تحریک کنید و در نتیجه آنها را به خواندن مقاله یا راهنمای اضافی تشویق کنید. همیشه محتوای خوب کار بران را تشویق به ادامه دادن در پیج شما میکند

تعداد لینک ها را محدود کنید

در حالی که می توانید پیوندهای بیشتری در صفحه ستون نسبت به سایر صفحات داشته باشید، همیشه به تعداد پیوندها نیست.

لینک های مازاد فقط باعث می شود صفحه شما برای کاربران کمتر ارائه شود. تجربه کاربری ضعیف مطمئناً تأثیر منفی بر رتبه بندی موتورهای جستجوی شما دارد.

به عبارت ساده تر باید لینک سازی به اندازه و دقیق باید انجام شود که صفحات شما در دریایی از لینک گم نشود و مطالب اصلی یا به اصطلاح پیلار های ما نمایش داده شود.

پیوندهای داخلی سالم بسازید

از آنجایی که پیوندها به عنوان مسیرهایی به صفحات خوشه عمل می کنند، مهم است که مطمئن شوید پیوندهای مرتبط ایجاد می کنید، پیوندهای خراب را برطرف می کنید و راهی برای تجربه کاربری روان در وب سایت خود ایجاد می کنید.

باید لینک هایی که در مطلب شما داده شده مرتبط با همان مطلب باشد و اصولا پیش نیاز، پس نیاز، پیشنهاد های مرتبط با همان محتوا باشد.

به طور مثال: کاربری که دنبال محتوای آموزش سئو سایت و طراحی سایت

بایدها و نبایدهای ایجاد صفحات ستونی و خوشه های موضوعی

تحقیق کلمات کلیدی کانالیزه شده :

قرار دادن کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا به طور طبیعی در محتوای شما مهم است. برای انجام این کار، باید تمرکز ویژه ای روی مرحله تحقیق کلمات کلیدی داشته باشید تا بهترین و پر جست و جو ترین کلمات کلیدی را در مطلب خود جای دهید.

از پیوندهای داخلی مرتبط استفاده کنید

قرار دادن لینک های نامربوط در محتوای صفحه ستون شما می تواند تلاش های سئوی شما را خراب کند. اطمینان حاصل کنید که پیوندها با کلمات کلیدی که در آن قرار داده شده اند مرتبط هستند.

اضافه کردن دکمه های CTA

گنجاندن دکمه‌های تماس با ما قبرای اقدام مرتبط در صفحه ستون یا صفحات کلاستر می‌تواند نرخ تبدیل فروش شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

در هر کجایی که حس میکنید کاربر نیاز به دکمه تماس با ما دارد آن را قرار دهید، همچنین همیشه دکمه تماس با ما را به راحتی در دسترس قرار دهید.

از زبان ساده استفاده کنید

یک سبک نوشتاری پیچیده می تواند بر خوانایی محتوای شما تأثیر بگذارد. آن را ساده و دقیق نگه دارید تا بازدیدکنندگان شما بتوانند به سرعت آنچه را که می خواهید استنباط کنید، درک کنند.


از پر کردن کلمات کلیدی خودداری کنید

قرار دادن کلمات کلیدی مهم است، اما قرار دادن آنها در محتوای خود یک تمرین سئو کلاه سیاه است. موتور های جستجو آن را به عنوان تلاشی برای فریب دادن در نظر می گیرد و وب سایت شما را در SERP تنزل می دهد.

الگوریتم پاندای گوگل روی استفاده بیش از حد کلمات کلیدی حساس میباشد و فقط همان صفحه شما را پنالتی میکند.

بدون لینک شکسته یا نامربوط

همانطور که قبلاً گفته شد، کیفیت پیوند مهمتر از کیفیت محتوا است، به خصوص وقتی صحبت از مدل خوشه ای، ستونی یا (pilar and cluster) باشد. لینک های شکسته و نامربوط از حداقل تا بدون ترافیک وب سایت شما را هدایت می کنند.

خوانندگان خود را گیج نکنید

از آنجایی که این مفهوم از شما می‌خواهد که با موضوعات زیادی سر و کار داشته باشید و محتوای گسترده را مدیریت کنید، شانس بیشتری برای پراکندگی وجود دارد.

محتوای تکه تکه شده به جای شفافیت بیشتر خوانندگان شما در مورد موضوع داده شده، فقط باعث سردرگمی خوانندگان شما می شود.

گام‌هایی برای ایجاد یک استراتژی محتوای خوشه ستونی موثر

هنگامی که نوبت به تعیین موضوع برای صفحه ستون شما می رسد، مطمئن شوید که به جایگاه شما مرتبط است و می تواند علایق مخاطبان هدف شما را تحریک کند.

همچنین، اطمینان حاصل کنید که موضوع انتخابی شما به اندازه کافی گسترده است تا آنها را به چند خوشه مستقل تقسیم کنید.

نوع صفحه ستونی را انتخاب کنید

یکی از انواع صفحه سه ستونی را انتخاب کنید. بسته به نوع کسب و کار شما یا محصول یا خدماتی که می فروشید، این صفحه می تواند یک صفحه منبع، یک صفحه محتوای طولانی یا یک صفحه محصول یا خدمات دقیق باشد.

موضوع را به چند قسمت تقسیم کنید

درست است که خوشه های محتوا گرد هم می آیند تا یک صفحه ستونی را تشکیل دهند. با این حال، هر یک از خوشه ها باید بتوانند به تنهایی بایستند.

این امر برای جلب توجه مخاطبانی که از یک صفحه کلاستر خاص بازدید می کنند بدون اینکه در وهله اول در صفحه ستون قرار بگیرند بسیار مهم است، اما همچنین باید بدون دردسر به صفحه ستون پیوند داده شود و به راحتی با سایر صفحات خوشه ارتباط برقرار کند.

دقیقاً به همین دلیل است که شما باید موضوع را به بخش های جامع اطلاعات تقسیم کنید.

خوشه های عمیق بسازید

ارائه اطلاعات عمیق به بازدیدکنندگان خود در مورد هر خوشه موضوعی ماهیت اصلی این استراتژی است.

از این فرصت استفاده کنید و جزئیات مربوط به یک خوشه خاص را بررسی کنید و به تمام سوالاتی که خوانندگان ممکن است در مورد موضوع داشته باشند پاسخ دهید.

چیزی که در نهایت اهمیت دارد این است که خوشه ها هم در تنهایی و هم در کنار هم بودن معنادار هستند.

خلاصه و پیوند

پس از اتمام ایجاد خوشه ها، می توانید خلاصه هر یک از آنها را خلاصه کنید و در نتیجه صفحه ستون را ایجاد کنید.

در نهایت، هر خوشه باید به بخش مربوطه از ستون مرتبط باشد، که این امر باعث می‌شود بازدیدکنندگان شما بتوانند در هر موضوع پیمایش کنند و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند.

بسته بندی

در حالی که سئو یک فضای پویا است، به‌روزرسانی‌های الگوریتم موتور جستجو که از تجربه کاربری فوق‌العاده روان حمایت می‌کند، همیشه حول تولید محتوای جذاب و ایجاد لینک سالم بافته می‌شود.

بنابراین، این یک حرکت عاقلانه است که از مدل محتوای کلاستر ستونی برای افزایش نرخ ترافیک وب سایت خود، افزایش تبدیل و بالا بردن رتبه وب سایت خود در SERP استفاده کنید.

هنگام تدوین استراتژی محتوای کلاستر ستونی خود و تولید محتوا، اطمینان حاصل کنید که هر خوشه می تواند به تنهایی بایستد و در عین حال راهنمای کاملی در مورد موضوع داده شده در هنگام گرد هم آمدن به عنوان یک صفحه ستون باشد.

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا