تکنیک آسمان خراش چیست؟

آموزش سئو سایت با استفاده از تکنیک آسمان خراش (Skyscraper)

ایده پشت تکنیک آسمان خراش (Skyscraper) بسیار ساده است. هنگامی که روی یک محتوای جدید کار می کنید، هدف شما این است که آن را طولانی تر و آموزنده تر از هر چیز دیگری کنید که همه جا به صورت آنلاین در دسترس باشد.

اگر رقبای شما پست های شگفت انگیزی برای کلمات کلیدی مورد نظر شما دارند، باید مقالات خود را حتی بهتر کنید.(یکی از اصول های اولیه سئو آنالیز رقباست که بر اساس رقبا تاکتیک و استراتژی خود را بنا کنیم)

ما در این مقاله در مورد تکنیک آسمان خراش (Skyscraper) و چرایی کارکرد آن صحبت خواهیم کرد. همچنین در مورد تفاوت بین محتوای آسمان‌خراش و سنگ بنا و اینکه چگونه این تکنیک به ایجاد لینک کمک می‌کند، بحث خواهیم کرد.

تکنیک آسمان خراش چیست؟

آسمان خراش (Skyscraper) ها بدون توجه به جایی که هستید در خط افق خودنمایی می کنند. هر چه ساختمان بلندتر باشد توجه بیشتری را به خود جلب می کند.

با این حال، در بسیاری از موارد، مردم بیشترین توجه را تنها به بلندترین سازه می دهند، حتی اگر اختلاف ارتفاع کلی حداقل باشد.

اگر مقالات رقبای شما آسمان‌خراش‌ها هستند و می‌خواهید مطمئن شوید که به مقالات رقبای خود خواهید رسید، یک پست طولانی تر با ساختار بهتر از رقیب می تواند محتوای شما را معتبرتر نشان دهد.

در نهایت، کاربران مقاله ای را که فکر می کنند بهترین اطلاعات را ارائه می دهد و کامل تر است، را مطالعه میکنند.

ایده رسیدن به رقیب در تکنیک آسمان خراش (Skyscraper) این است که به محتوای رقیب برای موضوعات یا کلمات کلیدی خاص نگاه کنید و سوالات زیر را از خود بپرسید:

برای بهبود ساختار محتوا چه کاری می توانم انجام دهم؟
چه اطلاعاتی در مقالات رقیب وجود ندارد؟
آیا منابع رسانه ای وجود دارد که بتوانم اضافه کنم که رقبا از آن استفاده نمی کنند؟
در نهایت، هدف تکنیک آسمان‌خراش این است که به شما کمک کند محتوایی را منتشر کنید که جامع‌تر از هر پست دیگری در یک موضوع خاص باشد. هنگامی که شخصی به دنبال منابع است، متوجه می شود که شما جامع ترین محتوای آنلاین را دارید.

نکته مهم : همیشه بعد از تحلیل رقبا و جمع بندی سعی کنید از دید کاربر شروع به تولید محتوا کنید.

چرا تکنیک آسمان خراش کار می کند؟

کاربران هنگام استفاده از یک موتور جستجو، هر یک از نتایج را یک به یک بررسی نمی کنند. آمارها می‌گویند که احتمالاً به پنج نتیجه اول پایبند هستید، مگر اینکه در حال انجام تحقیقات بسیار فشرده باشند:

سمان خراش کار می کند؟
صفحه سرپ گوگل

اگر مطمئن نیستید که کدام نتیجه بهترین اطلاعات را دارد، می توانید چندین صفحه را باز کنید و به هر یک از آنها نگاهی گذرا بیندازید. اکثر کاربران به صفحه یا پستی که جامع ترین مطالب را دارد پایبند هستند.

نوشتن بهترین محتوایی که در تخصص شماست بسیار مهم است. با این حال، طول و قالب بندی محتوا نیز نقش مهمی در درک کاربر از اطلاعات ایفا می کند.

مطالعات نشان می‌دهد که بیشتر بازدیدکنندگان آنلاین لزوماً کل صفحات را مطالعه نمی‌کنند، بلکه در عوض محتوا را مرور می‌کنند.(یا به اصطلاح اسکن میکنند)

شما می توانید با استفاده از توزیع مناسب زیرعنوان از آن بهره ببرید. وقتی بازدیدکنندگان پست‌های شما را مرور می‌کنند، راحت‌تر می‌توانند محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند.(در نتیجه چیدمان محتوای ما هدینگ ها امری مهم میباشد در اسکن کاربر از مطالب ما)

هرچه بخش‌ها یا عنوان‌های فرعی پست‌های شما بیشتر باشد، برای بازدیدکنندگان جامع‌تر به نظر می‌رسد. در اصل، شما در حال ساختن یک آسمان خراش با استفاده از بخش های فرعی هستید. اگر این ساختار را با محتوای آموزنده و مفید ترکیب کنید، ممکن است یک قطعه برنده داشته باشید.

برای مثال اگر محتوای متنی را مانند یک ساختمان در نظر بگیرید یک فرد آگاه ساختمانی را انتخاب میکند که تمام نکات فنی را به اضافه متریال با کیفیت برای ساختنش اسفاده کرده باشند و نه یک ساختمان نیمه کاره را که به صورت گچ و خاک رها کرده باشند.

نکته مهم : هیچ وقت به شعور و شخصیت مخاطبتون بی احترامی نکنید!

تفاوت های کلیدی بین آسمان خراش ها و انواع دیگر محتوا

تکنیک آسمان خراش یکی از انواع محتوای طولانی است که می توانید برای یک وب سایت ایجاد کنید. سایر تکنیک های محبوب محتوای طولانی عبارتند از:

صفحات سنگ بنا (corner stone) هدف صفحات سنگ بنا کمک به بازدیدکنندگان برای یافتن اطلاعات مرتبط با یک موضوع واحد است. به عنوان مثال، تصور کنید نظرات میزبانی زیادی را منتشر می کنید.

در این صورت، می توانید یک صفحه سنگ بنا داشته باشید که خلاصه ای از بهترین گزینه ها و پیوندها به تمام پست های داخلی مرتبط را ارائه می دهد.

پیوندهای داخلی برای صفحات سنگ بنا بسیار مهم هستند. سعی کنید با کلمات مناسب هر صفحه لینک داخلی ایجاد کندی(پیلار و کلاستر)


محتوای ستون صفحه “ستون” (پیلار-pilar) یک مقاله جامع در مورد یک موضوع خاص است. هنگامی که این نوع محتوا را برنامه ریزی می کنید، صفحات “تکمیلی” نیز ایجاد خواهید کرد.

اینها پست‌های کمتر عمیقی در مورد موضوعات مرتبط هستند که همگی به یک ستون مرکزی برای یک موضوع خاص منتهی می‌شوند.


محتوای 10X می توانید محتوای 10X را به عنوان پست های آسمان خراش در نظر بگیرید.این اصطلاح (10X) در بازاریابی محتوا برای پست‌هایی که «ده برابر بهتر» از هر چیز دیگری در دسترس هستند استفاده می‌شود.

صفحات 10X باید از نظر محتوای رسانه ای، تجربه کاربری و اطلاعات یک سر و گردن جلوتر باشند.
یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق نباید تنها به محتوای آسمان خراش یا حتی فقط پست های طولانی مدت متکی باشد.

توجه به این نکته مهم است که در سال 2022، میانگین طول نتایج SERP موقعیت اول 1400-1500 کلمه است.

معمولاً محتوای آسمان‌خراش بیش از 2000 کلمه است که بستگی به رقابتی بودن یک عبارت در جستجو گوگل یا هر متور جست و جوی دیگر دارد.

محتوا همیشه پادشاه بوده و هست چون گوگل به کسی بها خواهد داد که از دید کار بر و برای کاربر محتوا تولید کند.

و اما ممکن است همیشه نیاز به تولید محتوای طولانی نباشد و ما این را میتوانیم از تحلیل رقبا و بازار کار خود متوجه شویم. گاهی اوقات، بهتر است مطالبی مختصر و دقیق برای استفاده کاربر بنویسید و منتشر کنید.

نحوه استفاده از ساختمان لینک آسمان خراش در 5 مرحله

اگر می خواهید یک آسمان خراش مناسب بسازید، باید برنامه ریزی کنید. قبل از شروع نوشتن، باید محتوای سایر وب سایت ها را بررسی کنید تا ببینید آنها در حال انجام چه کاری هستند. (تحلیل رقبا)

مرحله 1: به دنبال بهترین محتوا برای یک کلمه کلیدی/جستجوی خاص باشید

شناسایی محتوای مفید و کاربر پسند فقط به بررسی رتبه بندی SERP نیست.(در نتایج اول شما در اکثر مواقع محتوای خوبی پیدا نمیکنید ولی میتوانید سئو داخلی خوبی آنالیز و مشاهده کنید)

همچنین باید تعیین کنید که کدام صفحات بیشترین بک لینک را دارند تا بتوانید آنها را از قدرت خارج کنید.

ابتدا باید موضوعی را که می خواهید محتوای آسمان خراش بسازید را محدود کنید. جستجوی گوگل را انجام دهید و صفحات پنج موقعیت اول را از بررسی کنید:

این صفحات رقبای اصلی شما خواهند بود. پیش بروید و هر صفحه را در یک تب جداگانه باز کنید و بررسی کنید که کدام یک بهترین محتوا و ساختار صفحه را ارائه می دهند.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از نتایج ممکن است به دلیل دامنه های معتبر بالا به بالای SERP ها برسد . ممکن است خود محتوا چندان خوب نباشد، اما دامنه به آن وزن بیشتری می دهد.

به عبارتی ساده تر بالا آوردن کلمات بر روی دامنه فوق العاده قدرت بالایی دارد، الان با یک مثال ساده توضیح میدهم:

یک گفت و گوی ساده بین خودتان و یکی از دوستان صمیمیتان را تصور کنید! وقتی رو به روی دوستتان نشستید و گرم گفت و گو هستید نگاه شما مداوم به صورت دوستتان هست و با او به صحبت میپردازید و گاهی میشود که نگاهتان پرت به جا های دیگر شود.

اگر نگاهتان را به انکبوت های کراول کننده گوگل تشبیه کنم صورت دوست شما همانند دامنه اصلی هر سایت میباشد که از توجه ویژه گوگل برخوردار است و به سرعت ایندکس میشود به همین دلیل است که دامنه ها برای رقابت در کلمات قدرت بالایی دارند.

خب حالا هنگامی که بهترین و جامع ترین نتایج را در چند لینک های اول شناسایی کردید، می توانید پروفایل ها و بک لینک های آنها را بررسی کنید.

جستجوگر بک لینک Ahrefs به صورت رایگان برای این کار بسیار عالی است (اگرچه ابزارهای جستجوگر بک لینک دیگری نیز وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید):

با استفاده از روش های مختلف Backlink Checker، بصورت رایگان و غیر رایگان می توانید در عرض چند ثانیه متوجه شوید که چند وب سایت به یک صفحه خاص پیوند می دهند:

اغلب، سایت های اول گوگل و ورودی آن ها با بک لینک های بیشتر بدست نیامده. در حالت ایده‌آل، می‌خواهید از صفحه‌ای با بیشترین لینک به عنوان نقطه مرجع برای محتوای آسمان‌خراش استفاده کنید.

توجه: بعداً به Backlink Checker باز خواهیم گشت، بنابراین به یاد داشته باشید که چگونه از آن استفاده کنید و کدام صفحات را آنالیز کرده اید!

مرحله 2: محتوای صفحات مرجع را تجزیه و تحلیل کنید

هنگامی که صفحاتی را که می خواهید به آنها ارجاع دهید محدود کردید، وقت آن است که نگاه دقیق تری به محتوای آنها بیندازید. این بدان معناست که هر مقاله را بخوانید و ببینید چقدر جامع است.

ساده‌ترین راه برای ایجاد محتوای آسمان‌خراش این است که بدانید رقبای شما چه اطلاعاتی را از دست داده‌اند یا صفحات آن‌ها در کجا جزئیات ندارند. این طبقات اضافی برای بلندتر کردن آسمان خراش شما از آنها خواهند بود. (تکنیک SWOT)

اگر در این موضوع متخصص نیستید، ممکن است برای تعیین اینکه چه اطلاعاتی از دست رفته است دچار مشکل شوید. یکی از راه های عالی برای تکمیل تصویر، مقایسه برخی از پست های برتر با یکدیگر است.

اغلب، برخی از پست‌هایی که به عنوان مرجع استفاده می‌کنید، دارای اطلاعاتی هستند که صفحات دیگر را گم کرده‌اند و بالعکس.

می توانید از این مقایسه ها برای پر کردن جاهای خالی استفاده کنید و برای پوشش بقیه شکاف ها تحقیق کنید.

مرحله 3: یک طرح کلی برای محتوای آسمان خراش خود ایجاد کنید

صفحات و پست های آسمان خراش، بنا به تعریف، محتوایی طولانی هستند. اگر در نوشتن این محتوا تجربه دارید، می دانید که ردیابی هر موضوعی که می خواهید پوشش دهید دشوار است.

در تجربه ما، بهترین راه برای مقابله با محتوای آسمان‌خراش، یک طرح کلی است. فهرستی از هر بخش و عنوان فرعی که می‌خواهید در آسمان خراش خود پوشش دهید را تهیه کنید. اگر می‌خواهید راه بیشتری را طی کنید، برای کمک به یادآوری نکات کلیدی در هر بخش، عباراتی را در نظر بگیرید:

مرحله 4: روی محتوای Skyscraper کار کنید

این مرحله جایی است که در نهایت شروع به نوشتن محتوای خود می کنید. هنگام کار بر روی محتوای آسمان خراش سه چیز وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

سعی کنید عناصر بصری بیشتری نسبت به رقبای خود اضافه کنید، مانند لیست ها، تصاویر، اینفوگرافیک ها، جداول و غیره.

نسبت به مقالات دیگر با درک آسان تر و به زبان ساده تر برای مخاطبان خود توضیح دهید.
از عناوین فرعی اغلب استفاده کنید و عناوینی بنویسید که در مورد هر بخش به خوانندگان توضیح دهید.


ایجاد یک پست یا صفحه طولانی‌ تر برای رسیدن به صفحه اول گوگل کافی نیست. پست‌های شما نیز باید کاربرپسند تر و قابل فهم‌تر باشند.(صفحاتی از نظر گوگل میتواند بهترین باشد که از دید کاربر بهترین است)

اگر بتوانید ترکیبی از عوامل را به درستی انجام دهید، مقاله شما احتمالاً موفقیتی را که در نظر دارید پیدا خواهد کرد.

مرحله 5: برای پیوند دادن فرصت ها تلاش کنید

اینجاست که بخش پیوندسازی تکنیک آسمان‌خراش اتفاق می‌افتد. اگر محتوای شما بهتر از آن چیزی است که سایر وب سایت ها در حال حاضر به آن پیوند دارند، آن سایت ها ممکن است بخواهند به مقاله شما ارجاع دهند.

سوال این است: چگونه فرصت های پیوند را پیدا می کنید؟ پاسخ در مرحله شماره یک نهفته است. استفاده از بک لینک جستجوگر Ahref نه تنها به شما نشان می دهد که کدام رقبا بیشترین لینک را دریافت می کنند، بلکه کدام صفحات این لینک ها را ارائه می دهند:

نسخه رایگان Backlink Checker فقط به شما امکان می دهد 100 بک لینک برتر را برای یک URL خاص جستجو کنید. با این حال، این برای اکثر اهداف بیش از اندازه کافی است.

تعیین کنید کدام وب سایت ها به رقبای برتر برای پست آسمان خراش جدید شما پیوند دارند، آنها را در یک لیست یادداشت کنید و با آنها تماس بگیرید.

این فرآیند می تواند بسیار زمان بر باشد، زیرا باید اطلاعات تماس را پیدا کنید و هر صفحه را به صورت جداگانه ایمیل کنید.

نتیجه

در تجربه ما، هنگام درخواست پیوند، بهترین نتایج را با استفاده از یک الگو دریافت خواهید کرد. ممکن است نیاز به ارسال صدها ایمیل داشته باشید، بنابراین نوشتن یک پیام شخصی برای هر وب سایت منطقی نیست.

به سادگی به گیرنده بگویید که دارید تماس می گیرید زیرا ممکن است بخواهند به وب سایت شما به عنوان منبع پیوند دهند، از آنها برای وقت خود تشکر کنید.


هدف تکنیک آسمان خراش دو چیز است: شما می توانید بک لینک های جدید را با سرقت آنها از رقابت به دست آورید و شانس خود را برای رتبه بندی بالا در SERP ها افزایش دهید.

از آنجایی که شما محتوای عمیق تری نسبت به رقبای خود ایجاد می کنید، باید بتوانید رتبه بالاتری کسب کنید.

در اینجا خلاصه ای سریع از نحوه استفاده از تکنیک آسمان خراش (Skyscraper) برای ایجاد لینک آورده شده است:

به دنبال بهترین محتوا برای یک کلمه کلیدی / عبارت جستجوی خاص باشید.
محتوای صفحات مرجع را تجزیه و تحلیل کنید.
یک طرح کلی برای محتوای آسمان خراش ایجاد کنید.
محتوای آسمان خراش را بنویسید.
برای یافتن فرصت های پیوند دستیابی کنید.
آیا در مورد نحوه استفاده از تکنیک آسمان خراش سوالی دارید؟ بیایید در بخش نظرات زیر در مورد آنها صحبت کنیم!

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا