خزیدن گوگل یا ایندکس (Google Crawler) چیست؟

پیشگفتار ساخت سایت:
کسب رتبه خوب در موتورهای جستجو نیازمند یک وب سایت بدون نقص در سئو است. بسیاری از جنبه های فنی سئو وجود دارد که همه آنها باید رعایت شوند.

در این مقاله به یکی از مهمترین مفاهیم سئو به نام Crawlability (Crawlability چیست؟) می پردازیم.

برای سفارش ساخت و طراحی سایت حرفه ای با ورد پرس کلیک کنید.

خزنده های گوگل (Crawlability) چیست؟

برای مرور، فهرست‌ بندی و رتبه‌ بندی صد ها میلیون صفحه وب در اینترنت، موتور های جستجو از ربات‌های تخصصی به نام خزنده گوگل (Crawlability) استفاده می‌کنند که با نام‌های عنکبوت یا ربات‌های عنکبوتی گوگل نیز شناخته می‌شوند ( از آنجایی که آنها مانند یک عنکبوت در بین سایت ها می‌خزند). اگرچه ما آن شرایط را کمی ناعادلانه می‌دانیم: آنها بیشتر شبیه زنبورهای کارگر اینترنت هستند.

Indexability، از سوی دیگر، به توانایی موتور جستجو برای تجزیه و تحلیل و افزودن یک صفحه به فهرست خود اشاره دارد.

www.sakhtesite.com

حتی اگر گوگل می‌تواند یک سایت را بخزد، ممکن است لزوماً نتواند همه صفحات آن را فهرست کند، معمولاً به دلیل مشکلات ایندکس‌ پذیری.

خزنده های گوگل در اینترنت جست و جو می کنند و صفحات وب جدیدی را برای ارزیابی و فهرست بندی جستجو می کنند.

آنها از پیوندی به پیوند دیگر، یا به عبارتی از یک URL به URL دیگر می روند و داده ها را به سرورهای مرکزی موتور جستجو بازمی گرداند تا بتواند در پایگاه داده گوگل ادغام شود. اساساً ، آنها خط مقدم اینترنت هستند که با شناسایی داده‌های جدید و دسته‌بندی آن‌ها، دامنه آن را گسترش می‌دهند.

خزیدن گوگل یا ایندکس (Google Crawler) چیست؟
خزیدن گوگل

خزیدن چیست؟

خزش به این اشاره دارد که موتور جستجو چقدر آسان است که اطلاعات یک وب سایت را پردازش کند (“خزیدن”). یک وب سایت قابل خزیدن دارای موارد زیر است:

  • یک طرح بندی واضح
  • یک نقشه سایت ساده
  • لینک های داخلی با دسترسی آسان به هر صفحه از محتوا

موتورهای جستجو این ویژگی ها را دوست دارند زیرا این نکات سایت را قابل پیمایش می کند. در نتیجه، موتور جستجو زمان آسان تری برای ایندکس کردن وب سایت دارد.

از طرف دیگر، یک وب سایت نه چندان قابل خزیدن ممکن است دارای موارد زیر باشد.

  • نقشه سایت نامنسجم
  • لینک های شکسته
  • خطاهای 404
  • صفحات وب بن بست

این موارد ویژگی های خوبی نیستند. آنها کار را برای موتورهای جستجو و برای پیمایش سایت و تعیین رتبه آن پیچیده تر می کنند. خزیدن، توانایی موتور جستجو برای دسترسی و خزیدن به محتوای صفحه دیگر را توصیف می کند. اگر سایتی مشکل خزیدن نداشته باشد، خزنده های گوگل در وب می توانند با دنبال کردن پیوندهای بین صفحات به راحتی به تمام محتوای آن دسترسی داشته باشند. با این حال، لینک های شکسته یا بن بست ها ممکن است منجر به مشکلات خزیدن شوند. یعنی ناتوانی موتور جستجو برای دسترسی به محتوای خاص در یک سایت.

نرخ خزش گوگل
Crawlability چیست؟

مانیتور در خزنده های گوگل چیست؟

یک موتور جستجو مانند گوگل شامل جستجوگرها، فهرست ها و الگوریتم ها می شود. وظیفه مانیتور این است که پیوندها را دنبال کند. هنگامی که یک مانیتور گوگل به وب سایت شما می آید، محتوای آن را می خواند و در فهرست خود ذخیره می کند. یک خزنده گوگل در وب به دنبال پیوندها می گردد. این مانیتورها به عنوان ربات و عنکبوت نیز شناخته می شوند و 24 ساعت شبانه روز فعال هستند.

هنگامی که آنها به یک وب سایت می رسند، نسخه HTML پایگاه داده عظیم خود به نام ایندکس را ذخیره می کنند. این شاخص به طور مداوم به روز می شود تا با تغییراتی که در وب سایت خود ایجاد می کنید مطابقت داشته باشد. بسته به اینکه گوگل چقدر در سایت شما معتبر است و سایت شما چقدر به روز است، دیر یا زود به سایت شما خواهد آمد.

قابلیت نظارت خزنده های گوگل چیست؟

خزیدن به توانایی یک سایت برای نظارت بر مانیتور های گوگل اشاره دارد. مانیتورها را می توان در وب سایت های خود مسدود کرد و از دسترسی به سایت جلوگیری کرد. اگر آنها را مسدود کنید، به آنها می گویید که از سایت شما بازدید نکنند. در این صورت صفحات سایت شما در گوگل ایندکس نمی شوند و در نتیجه در نتایج جستجو ظاهر نمی شوند.

راه هایی وجود دارد که در آن یک وب سایت قابلیت نظارت خود را از دست می دهد و ایندکس نمی شود.

  • اگر فایل robots.txt سایت شما برای مسدود کردن مرورگرها تنظیم شده باشد، گوگل به صفحات سایت شما مراجعه نخواهد کرد.
  • مانیتورها قبل از شروع نظارت بر سایت به سرفصل های صفحه توجه می کنند. این هدرها حاوی کدهای وضعیت هستند و اگر کد وضعیت سربرگ اعلام کند که آن صفحه وجود ندارد، گوگل آن را نظارت نخواهد کرد. به عبارتی دیگر تگ نو ایندکس فرا وانده می‌شود.
  • اگر متا تگ روبات در یک صفحه خاص، فهرست موتورهای جستجو را مجاز نمی‌داند؛ آن صفحه نظارت می‌شود، اما در فهرست گوگل قرار نمی‌گیرد.

مسائل مهم در نظارت خزنده های گوگل بر قابلیت نظارت چیست؟

در حالی که نظارت سنگ بنای SEO است، بسیاری آن را پیچیده می دانند. در برخی موارد، صاحبان سایت به طور ناخواسته بدون اینکه بدانند صفحات خود را مسدود می کنند. اگر مردم نتوانند به سایت شما دسترسی داشته باشند، به هیچ وجه امتیاز خوبی نخواهید داشت. اگر در مورد سئو جدی هستید، بسیار مراقب باشید.

برای درک بهتر مانیتورها و نکات فنی آنها، حتما فایل robots.txt را مطالعه کنید.

امیدواریم روند توسعه رتبه بندی سئو با این مقاله مشخص شده باشد، از جمله اینکه چگونه خزنده ها و خزیدن سایت در این فرآیند رتبه بندی کلی نیز نقش دارند.

خارج از هدف حفظ یا بهبود رتبه سئو، نکات ذکر شده در بالا برای افزایش قابلیت خزیدن، عملکرد کلی سایت شما را ارتقا می دهد. عملکرد بهبود یافته به معنای تجربه بازدیدکننده شادتر است، و این نیز می تواند به رتبه بندی سئوی شما کمک کند. زیرا هر چه یک وب سایت بازدید کننده بیشتری داشته باشد، موتورهای جستجو تمایل بیشتری به خزیدن آن سایت دارند.

نتیجه:

امیدواریم فرآیند توسعه رتبه بندی سئو با این مقاله مشخص شده باشد، از جمله اینکه چگونه خزنده ها و قابلیت خزیدن سایت نیز وارد این فرآیند رتبه بندی کلی می شوند.

علاوه بر هدف حفظ یا بهبود رتبه سئو، نکاتی که در بالا برای بهبود کاوش توضیح داده شد، عملکرد کلی سایت شما را ارتقا می‌دهد. عملکرد بهبود یافته به معنای تجربه بازدید کننده شادتر است و همچنین می تواند به رتبه بندی سئوی شما کمک کند زیرا هر چه یک وب سایت بازدیدکننده بیشتری داشته باشد، موتورهای جستجو تمایل بیشتری به خزیدن آن سایت دارند.

اکثر وب مسترها می دانند که برای رتبه بندی یک وب سایت، حداقل به محتوای قوی و مرتبط و بک لینک هایی نیاز دارند که اعتبار وب سایت آنها را افزایش دهد. چیزی که آنها نمی دانند این است که اگر ربات های موتور جستجو نتوانند سایت های خود را بخزند و ایندکس کنند، تلاش های آنها بیهوده است.

به همین دلیل است که علاوه بر تمرکز بر افزودن و بهینه سازی صفحات برای کلمات کلیدی مرتبط و ایجاد لینک، باید دائما نظارت کنید که آیا خزنده های وب می توانند به سایت شما دسترسی داشته باشند و آنچه را که در موتور جستجو پیدا می کنند گزارش دهند!

برای سفارش ساخت و طراحی وب سایت حرفه ای وردپرس <—– کلیک کنید

<—————— برای آموزش و مطالعه مقالات پیشنهادی کلیک کنید ——————->

<—————— برای آموزش و مطالعه مقالات پیشنهادی کلیک کنید ——————->

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا