بهترین راه برای افزایش سرعت سایت

بهترین راه برای افزایش سرعت سایت

افزایش سرعت سایت ( سرعت صفحه ) یکی از مهمترین عوامل رضایت کاربران و افزایش رتبه سایت در گوگل می باشد. در این مقاله بهترین راه های افزایش سرعت سایت را معرفی می کنیم.

هیچ چیز به اندازه یک وب سایت کند خسته کننده نیست. یک وب سایت کم سرعت نه تنها برای کاربران بد نیست بلکه برای صاحبان وب سایت نیز خسته کننده است. داشتن یک وب سایت این روزها نه تنها برای صاحبان مشاغل بلکه برای هر کسی که می خواهد اطلاعات مفیدی را با جهان به اشتراک بگذارد یک امر ضروری است.

اما یکی از عوامل مهم در ایجاد یک وب سایت سرعت آن است.
این مقاله مجموعه ای از آموزش های بهینه سازی سایت است که امیدواریم مورد توجه شما قرار گیرد.

چرا سرعت وب سایت شما مهم است؟

سرعت وب سایت می تواند باعث بالا رفتن یا سقوط یک وب سایت شود. سرعت تا حد زیادی بر ترافیک، ترافیک سایت، نرخ تبدیل، فروش و برند شما تأثیر می گذارد. با افزایش سرعت سایت می توانید کسب و کار خود را بهبود بخشید و به توسعه کسب و کار خود کمک کنید. مطالعات نشان داده است:

47 درصد از مردم انتظار دارند یک وب سایت در کمتر از دو ثانیه بارگذاری شود.
40 درصد از مردم می گویند اگر سایت بیش از سه ثانیه طول بکشد، آن را ترک می کنند.


بنابراین سرعت وب سایت نقش مهمی در موفقیت کسب و کار شما دارد. اگر می خواهید با رقبا رقابت کنید، باید سرعت سایت را در اولویت قرار دهید. با افزایش سرعت وب سایت خود، نه تنها از نظر ترافیک و نرخ تبدیل به نتایج مثبتی دست خواهید یافت، بلکه تجربیات بهتری را برای بازدیدکنندگان خود فراهم می کنید. تجربه کاربری عالی ، کلید ایجاد یک پایگاه مشتری قوی و ایجاد یک برند قوی است. موضوع سرعت سایت یکی از مباحث فنی سئو می باشد.

علاوه بر این، سرعت وب سایت شما در SEO شما بسیار مهم است. اگر وب سایت شما سریع بارگذاری شود، رتبه شما در موتورهای جستجو بالاتر خواهد بود. این به این دلیل است که گوگل وب سایت های سریع را ترجیح می دهد و به آنها با رتبه های بالاتر موتور جستجو پاداش می دهد.

جدای از سرعت، تجربه کاربری عامل دیگری در الگوریتم رتبه بندی گوگل است . بنابراین، با افزایش سرعت وب سایت و بهبود تجربه کاربری خود ، در نهایت رتبه سئو خود را بهبود می بخشید.


در نتیجه ترافیک بیشتری دریافت خواهید کرد و منجر به کیفیت بیشتری خواهید شد که می توانید مشتری شوید و در نهایت فروش خود را افزایش دهید و درآمد بیشتری کسب کنید.

چگونه سرعت وب سایت خود را تست کنیم؟

PageSpeed ​​Insights Free Google Toolbar آزمایش سرعت وب سایت (سرعت صفحه) و استفاده از آن بسیار آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که URL را وارد کنید وب سایت خود را وارد کنید و ابزار محتوای آن را تجزیه و تحلیل می کند و پیشنهاداتی در مورد چگونگی سریعتر کردن وب سایت خود ارائه می دهد.


Pingdom همچنین یک ابزار بسیار مفید است که نه تنها سرعت وب سایت شما را آزمایش می کند بلکه عملکرد وب سایت شما را نیز نظارت و ارزیابی می کند. همچنین تاریخچه عملکرد وب سایت شما را ردیابی می کند، بنابراین می توانید از تغییرات احتمالی در سرعت وب سایت خود مطلع شوید.


YSlow ابزاری است که سرعت وب سایت شما را آزمایش می کند و در مورد بهبود آن مشاوره می دهد. همچنین می تواند کروم باشد افزونه برای بررسی سرعت وب سایت شما (سرعت صفحه).

راه حل های سرعت بخشیدن به وب سایت

راه های زیادی برای افزایش سرعت وب سایت شما وجود دارد که این یکی موثر و موفق است. در اینجا برخی از ساده ترین و موثرترین راه ها برای افزایش سرعت وب سایت و انجام هر گونه تلاش در دراز مدت آورده شده است.

هاست خود را ارتقا دهید

بسیاری از مردم در اولین راه اندازی وب سایت خود هاست ارزانی دریافت می کنند، بنابراین معمولاً یک انتخاب رایج است. با گذشت زمان، محتوای بیشتری در سایت قرار می دهند و وب سایت هایشان رشد می کند که در نهایت سرعت سایت آنها را کند می کند.


اگر سرعت سایت شما به دلیل آن است که بهترین گزینه ارتقاء برنامه یا میزبانی وب ( هاست ) است. به روز رسانی میزبانی وب سایت ساده ترین راه برای بهبود سرعت وب سایت شما (سرعت صفحه) است. اگر از هاست اشتراکی استفاده می کنید ، می توانید به VPS بروید یا یک هاست اختصاصی بخرید.

فعال کردن حافظه پنهان

فعال کردن کش سرعت وب سایت شما (سرعت صفحه) را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد. Caching فرآیند ذخیره سازی فایل های ثابت مانند فایل های رسانه ای اسناد HTML مانند تصاویر، فایل های CSS و جاوا اسکریپت برای دسترسی آسان تر و سریع تر، به طوری که پایگاه داده نیازی به بازیابی هر فایل برای درخواست جدید نداشته باشد. هر چه درخواست های بیشتری به سرور خود ارسال کنید ، وب سایت شما بیشتر بارگذاری می شود.

هنگامی که شخصی از وب سایت شما بازدید می کند، عناصر صفحه وب که می خواهند به آن دسترسی داشته باشند به طور خودکار بارگیری می شوند و در هارد دیسک او در یک کش ذخیره می شوند. به این ترتیب، دفعه بعد که از وب سایت شما بازدید می کنند، مرورگر آنها صفحه وب درخواستی را خیلی سریع بارگیری می کند، بدون اینکه نیازی به امتحان مجدد HTTP باشد. درخواست. به سرور.

بهترین راه برای افزایش سرعت سایت
بهترین راه برای افزایش سرعت سایت

اما کش یا کش فقط برای بازدیدکنندگان مکرر انجام می شود، زیرا البته بازدیدکنندگانی که برای اولین بار از سایت شما بازدید می کنند نسخه قدیمی ای که بخواهند نمایش دهند را نداشته اند. طبیعتاً دفعه اول بیشتر از دفعه بعدی طول می کشد.

با این حال، کش فعال یا Cach Complete برای وب سایت شما می تواند زمان بارگذاری صفحه شما را از 2.4 به 0.9 ثانیه کاهش دهد. این به این دلیل است که برای اولین بار ممکن است 30 یا بیشتر مؤلفه مختلف در وب سایت شما وجود داشته باشد که باید در حافظه پنهان کاربر ذخیره شود، اما برای بازدیدهای بعدی فقط به چند مؤلفه برای دانلود نیاز است.

بسته به پلتفرمی که استفاده می کنید، راه های مختلفی برای فعال کردن کش مرورگر وجود دارد. به عنوان مثال، اگر از وردپرس ساده ترین راه برای فعال کردن کش نصب افزونه است. بهترین افزونه های ذخیره سازی وردپرس W3 Total Cache محبوب ترین افزونه عملکرد و WP Super Cache است که بهترین وب سایت ها با ترافیک بالا و سرورهای کم مصرف هستند.


اگر از دروپال به عنوان یک CMS باید از نرم افزار Varnish Cache استفاده کنید که برای هک مرورگر استفاده می شود. اگر جوملا CMS باشد ، می توانید کش مرورگر را در داشبورد جوملا خود فعال کنید.


شما همچنین می توانید کشحافظه نهان در سطح سرور را فعال کنید، یعنی کش را در برنامه نویسی سمت سرور خود ادغام کنید، این چیزی است که یک توسعه دهنده وب می تواند به شما کمک کند.

فعال کردن Gzip

اگر همیشه فایل‌های شما به صورت فایل‌های ZIP در رایانه شما فشرده شده است، باید بدانید که این روش چقدر می‌تواند حجم فایل‌ها را کاهش دهد. Gzip بهترین و مؤثرترین روش فشرده‌سازی است که می‌تواند HTTP را به حداقل برساند و زمان پاسخ را گاهی تا 70 درصد کاهش دهد.


با فعال کردن فشرده‌سازی Gzip ، فایل‌های وب‌سایت شما به‌طور خودکار در یک فایل ZIP فشرده می‌شوند. این به طور قابل توجهی اندازه آنها را کاهش می دهد و سرعت وب سایت شما (سرعت صفحه) را افزایش می دهد.


پهنای باند زیادی را ذخیره می کند و زمان بارگذاری صفحه وب شما را بهبود می بخشد. هنگامی که شخصی از وب سایت شما بازدید می کند، فایل های فشرده به طور خودکار برای دسترسی به محتوا از حالت فشرده خارج می شوند.

می توانید از یک پلاگین فشرده سازی مناسب برای CMS Self، فشرده سازی Gzip روی وب سایت خود نصب کنید، همچنین می توانید به راحتی آن را به صورت دستی انجام دهید.

بهترین راه برای افزایش سرعت سایت

پلاگین های غیر ضروری را حذف کنید

هر افزونه ای که اضافه می کنید برای اجرا به منابع نیاز دارد. با این حال، منابع بیشتر منجر به وب سایت های کندتر می شود. اگر چندین افزونه نصب کرده‌اید که دیگر از آنها استفاده نمی‌کنید یا غیرضروری هستند، باید آنها را غیرفعال و حذف کنید. بسیاری از افزونه ها نه تنها می توانند وب سایت شما را کند کنند، بلکه می توانند باعث مشکلات امنیتی و خرابی شوند.


با حذف افزونه های غیر ضروری، می توانید زمان بارگذاری صفحه را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید و سرعت وب سایت (سرعت صفحه) خود را افزایش دهید. با این حال، باید بدانید که وقتی صحبت از افزونه ها می شود، فقط تعداد پلاگین ها نیست.

شما می توانید 50 پلاگین داشته باشید و همچنان سریعتر از کسی که 10 افزونه در سایت خود نصب کرده است، وب سایت داشته باشید. تعداد پلاگین ها مهم است، اما کیفیت آن نیز مهم است. به عنوان مثال، افزونه های اشتراک گذاری اجتماعی می توانند تأثیر زیادی بر زمان بارگذاری صفحه شما داشته باشند، بنابراین ممکن است بخواهید دکمه های رسانه های اجتماعی را در کد منبع موضوع وب سایت خود جاسازی کنید.

بنابراین، باید از افزونه‌هایی که اسکریپت‌ها و سبک‌های زیادی را دانلود می‌کنند، درخواست‌های زیادی از راه دور ارائه می‌کنند و نمایش داده‌های پایگاه داده زیادی را در هر صفحه اضافه می‌کنند تا وب‌سایت شما را تسخیر کنند، اجتناب کنید. البته، افزونه ها به عملکرد وب سایت شما کمک می کنند و بسیاری از آنها می توانند به شما در بهبود آن کمک کنند. اما باید فقط مواردی را که فکر می کنید ضروری هستند نگه دارید.

درخواست های HTTP را به حداقل برسانید

درخواست HTTP بیش از حد می تواند دلیلی برای کندی وب سایت شما باشد. وقتی شخصی از وب سایت شما بازدید می کند، فایل های خاصی را درخواست می کند. مرورگر وب آنها از پروتکل HTTP برای درخواست آن فایل ها از سرور شما استفاده می کند.

این فایل ها شامل فایل های HTML ، CSS و جاوا اسکریپت می باشد. اگر تعداد زیادی از آنها داشته باشید، درخواست های HTTP در آنجا زیاد است و در نهایت وب سایت شما کوچک می شود.
به همین دلیل است که درخواست های HTTP مورد نیاز است. راه های بسیار خوبی برای این کار وجود دارد.

اسکریپت های CSS ، فایل های JS و HTML ترکیب شوند.
در صورت امکان، تصاویر را از CSS جایگزین کنید.
تعداد عناصر صفحه وب را کاهش دهید.
یک پلاگین کش یا نصب کش .
به عنوان مثال، اگر وب سایت شما واکنش گرا باشد، کاربران موبایلی که از وب سایت شما بازدید می کنند به نسخه ریسپانسیو هدایت می شوند. دو کار وجود دارد که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که این تغییر مسیرها سرعت وب سایت شما را کاهش نمی دهد.

آیا می‌تواند کاربران تلفن همراه را به URL خاص دستگاه یا بدون تغییر مسیرهای اضافی، HTTP navigatorSet یا تغییر مسیر جاوا اسکریپت برای شناسایی URL موبایلی معادل و تنظیم کاربران تلفن همراه برای تنظیم آن هدایت کند؟


با این حال، گزینه دوم می تواند باعث تاخیر شود، زیرا باید قبل از اجرای جاوا اسکریپت انجام شود. قبل از اجرای جاوا اسکریپت ، صفحه وب ابتدا با تغییر مسیر بارگذاری می شود.

فعال کردن HTTP Keep-Alive

وقتی سرور وب شما درخواست HTTP را از مرورگر وب شما دریافت می کند، یعنی زمانی که یک بازدیدکننده فایل خاصی را درخواست می کند، مرورگر به سرور اجازه می دهد فایل را دانلود کند.

این کار را برای هر مورد جداگانه انجام می دهد. این امر پهنای باند و حافظه زیادی را اشغال می کند و این بدان معنا نیست که از قدرت پردازش بیشتری استفاده می کند. در نهایت، بار زیادی روی سرور شما وارد می کند و سرعت وب سایت شما را کاهش می دهد.


با فعال کردن HTTP Keep-Alive ، می‌توانید وب‌سایت خود را سریع‌تر کنید، این یک اتصال باز برای درخواست‌های چند فایلی به سرور شما ایجاد می‌کند ، بنابراین وب‌سایت شما را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

به زبان ساده، سرور به مرورگر می گوید که می تواند چندین فایل را همزمان بارگذاری کند، بدون اینکه بار زیادی روی سرور بگذارد . هنگامی که تعداد اتصالات به سرور شما محدود باشد، پهنای باند زیادی ذخیره می شود.

فایل های جاوا اسکریپت و CSS را کوچک کنید

اگر یکی از فایل‌های جاوا اسکریپت و CSS درخواست‌های HTTP در وب‌سایت شما داشته باشد، زمانی که بازدیدکنندگان وب‌سایت شما می‌خواهند به فایل‌های خاصی دسترسی پیدا کنند، تعداد زیادی از آنها وجود خواهد داشت. از آنجایی که مرورگر وب آنها این فایل ها را به صورت جداگانه مدیریت می کند، این تعداد درخواست های HTTP به طور قابل توجهی سرعت وب سایت شما را کاهش می دهد.


در حالی که با Minify یک درخواست توسط HTTP و فعال کردن HTTP Keep-Alive می تواند سرعت وب سایت شما را تا حد زیادی بهبود بخشد. شما باید فایل های جاوا اسکریپت و CSS را کوچک کنید. توجه داشته باشید که این کار همچنین می تواند سرعت وب سایت شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

با قرار دادن همه فایل های جاوا اسکریپت در یک فایل جاوا اسکریپت و همچنین درج همه فایل های CSS در یک فایل CSS ، تعداد آنها را کاهش می دهید. این تعداد درخواست‌های HTTP را شمارش می‌کند و سرعت وب‌سایت شما کاهش می‌یابد (سرعت صفحه)

بهترین راه برای افزایش سرعت سایت

تصاویر خود را بهینه کنید

تصاویر پهنای باند زیادی را اشغال می کنند. وقتی آنها بهینه نیستند، به این معنی است که آنها بزرگ هستند، از منابع سرور زیادی استفاده می کنند و زمان بیشتری برای بارگذاری می گیرند. زمانی که تصاویر شما بهینه نشده باشند، سرعت وب سایت شما بسیار کندتر می شود.


بنابراین، اندازه تصاویر خود را بدون تأثیر منفی بر کیفیت آنها کاهش دهید. می توانید این کار را با استفاده از افزونه ای انجام دهید که می تواند تصاویر شما را فشرده کند و اطمینان حاصل کند که در این فرآیند کیفیت آنها را از دست نمی دهد.


هنگام بهینه سازی تصاویر خود، صرف نظر از اندازه آنها، باید بر فرمت آنها و ویژگی src تمرکز کنید که URL تصویر، فوکوس است. شما باید فرمت JPEG Stick داشته باشید، در حالی که PNG این نیز خوب است، اما به طور کامل توسط مرورگرهای قدیمی پشتیبانی نمی شود.

قالب وب سایت خود را تغییر دهید

موضوع وب سایت شما همچنین می تواند بر سرعت وب سایت شما (سرعت صفحه) تأثیر بگذارد. مهم نیست که پیکربندی سرور شما چقدر خوب است، اگر تم اگر وب سایت شما دارای کد پیچیده باشد، وب سایت شما به کندی بارگذاری می شود.


بنابراین، به جای تمرکز بر زیبایی شناسی، موضوع را تغییر دهید وب سایت خود را در نظر بگیرید و سرعت آن را هنگام انتخاب در نظر بگیرید. شما می توانید با کمک یکی از ابزارهای تست سرعت وب سایت سرعت یک موضوع را بررسی کنید تا بتوانید سرعت موضوع را ببینید انتخاب شما چیست؟

از CDN استفاده کنید

CDN شبکه ای از چندین سرور است که در سرتاسر جهان قرار دارد و محتوای وب را با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربران نهایی ارائه می دهد. CDN می تواند فایل های ثابت وب سایت شما را میزبانی کند تا آنها را با کارایی بیشتری ارائه دهد و پهنای باند و بار سرور شما را کاهش دهد.


با استفاده از CDN ، محتوای وب درخواستی بسیار سریعتر به کاربران نهایی تحویل داده می شود زیرا یک سرور CDNFrom نزدیک به کاربران برای ارائه موارد استفاده مورد نظر آنها است.

در نتیجه نه تنها تاخیری در کار نخواهد بود، بلکه سرعت وب سایت شما نیز بسیار بیشتر خواهد شد. این به این دلیل است که بازدیدکنندگان شما به جای درخواست مستقیم فایل از سرور ، به کش شما دسترسی خواهند داشت.

بهترین راه برای افزایش سرعت سایت

بنابراین، با استفاده از CDN ، پهنای باند زیادی را صرفه‌جویی می‌کنید و سرعت بارگذاری صفحه و سرعت وب‌سایت (سرعت صفحه) را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشید. آیا می‌توان فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت ، تصاویر، ویدیوها، pdf و انواع دیگر محتوا را در CDN Save آپلود کرد؟


از CDN استفاده کنید ممکن است بسیار گران باشد، اما مزایای زیادی دارد، بنابراین ارزش هزینه را دارد، به خصوص اگر از پهنای باند زیادی استفاده کنید. بنابراین، اگر یک وب سایت بزرگ و بازدیدکنندگان زیادی دارید، CDN یک راه حل ایده آل برای شماست.

لینک های خراب را رفع کنید

لینک های شکسته در محتوای شما نمی توانند سرعت وب سایت شما را کاهش دهند، اما می توانند روی تجربه کاربر تأثیر بگذارند، بنابراین باید به همه آنها توجه کنید. با این حال، لینک های شکسته در CSS ، جاوا اسکریپت و URL سایت های تصویری شما می توانند بر سرعت وب سایت (سرعت صفحه) شما تأثیر منفی بگذارند. پیوندهای خود را به طور مرتب اسکن کنید و به محض دیدن لینک های خراب آن ها را برطرف کنید.

پیوندهای شکسته اغلب در منبع تصویر یافت می شوند، که URL اشتباهی رخ می دهد. این پیوندها به راحتی نادیده گرفته می شوند، به خصوص زمانی که اندازه یک تصویر خاص بسیار کوچک تعریف شده است.

هنگامی که یک لینک خراب در تصویر شما وجود دارد، یعنی زمانی که خطای 404 ظاهر می شود، آن لینک شکسته درخواستی را به سرور ارسال می کند اما پاسخی به آن داده نمی شود و این باعث کندی وب سایت شما می شود. مرورگر سعی می کند تصویری را که در دسترس نیست بارگیری کند، بنابراین صفحه وب شما زمان بیشتری را صرف بارگذاری تصویر می کند و سرعت وب سایت شما را کاهش می دهد.


لینک های شکسته نیز در تگ های پیوند CSS در قسمت سر کد Html که شما پیدا می کنید وجود دارد. درست مانند فایل های تصویری، اگر یک فایل CSS جایی که به آن متصل نیستید، HTTP درخواست منجر به پاسخ بی فایده می شود و با کد 404 برمی گردد. اگر از فایل های خارجی زیاد CSS استفاده می کنید، پیوندهای شکسته را به طور مرتب بررسی کنید زیرا می توانند جابجا شوند و منجر به خطای 404 شوند.

اگر لینک در URL منبع جاوا اسکریپت خراب باشد، وب سایت شما می تواند مانند فایل های منبع تصویر و لینک های CSS نیز باشد تا کند باشد. اما مرورگر ممکن است جاوا اسکریپت و نه تنها برای افزایش زمان دانلود بلکه تعامل بد اسکریپت را نیز امتحان کند.

وقتی مرورگر سعی می کند جاوا اسکریپت را جایگزین کند اگر صفحه 404 بارگیری شود، همه دانلودهای دیگر متوقف می شوند تا زمانی که بارگیری صفحه 404 کامل شود. به همین دلیل است که همیشه باید جاوا اسکریپت خود را در پایین اسناد HTML قرار دهید (درست قبل از بستن تگ بدنه>)، که به ویژه هنگام اتصال پیوندهای شکسته مهم است.

از CMS استفاده قابل اعتماد
اگر از برخی CMS هایی که می سازید استفاده کنید، در خطر داشتن یک وب سایت بسیار کند هستید. برای جلوگیری از این امر، مطمئن شوید که تحقیقات کاملی انجام داده اید و یک CMS را انتخاب کنید که قابل اعتماد و متناسب با نیازهای شما باشد.


چه در مورد CMS همچنین برای شما مهم است که به طور مرتب آخرین به روز رسانی ها را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که اسکریپت های وب سایت شما به روز می شوند زیرا نسخه های جدید به طور منظم برای بهبود و افزایش سرعت وب سایت ها ظاهر می شوند (سرعت صفحه).بنابراین، اسکریپت های وب سایت خود را به طور منظم ارتقا دهید. اما همیشه ابتدا از فایل های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

پایگاه داده خود را بهینه کنید (پایگاه داده)


بهینه سازی پایگاه داده شما یکی دیگر از راه های بسیار موثر برای افزایش سرعت وب سایت شما (سرعت صفحه) است. این کاری است که باید به طور منظم انجام دهید، به خصوص اگر وردپرس از برخی CMS ها استفاده می کنید که به کاربرد پایگاه داده بستگی دارد.


هنگامی که از CMS یا حتی از برخی پلاگین های پیچیده استفاده می کنید، داده های پایگاه داده شما افزایش می یابد و سرعت وب سایت شما کاهش می یابد. این امر به ویژه در مورد افزونه هایی که داده ها، آمار و گزارش های کاربر را ذخیره می کنند صادق است، زیرا می توانند اطلاعات زیادی را ذخیره کنند.


بنابراین پایگاه داده خود را خصوصی نگه دارید، اما همیشه ابتدا از فایل های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. هرگز قبل از پشتیبان گیری از پایگاه داده خود کاری انجام ندهید. بسیاری از افزونه ها می توانند به شما در بهینه سازی پایگاه داده خود کمک کنند، بنابراین تحقیق کنید و پلاگین های مناسب برای CMS خود را پیدا کنید.مورد استفاده خود را پیدا کنید

برای سفارش ساخت و طراحی وب سایت حرفه ای وردپرس <—– کلیک کنید

<—————— برای آموزش و مطالعه مقالات پیشنهادی کلیک کنید ——————->

<—————— برای آموزش و مطالعه مقالات پیشنهادی کلیک کنید ——————->

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا