هر آنچه باید در مورد تگ Rel = Canonical بدانید

هر آنچه باید در مورد تگ Rel = Canonical بدانید

خوب، بگذارید خلاصه کنیم، تگ Canonical راهی برای کمک به گوگل برای شناسایی محتوای برتری است که بیشترین شباهت را به یکدیگر دارند. به زبان ساده وقتی تگ Canonical (همان کد Rel = Canonical) در صفحه ای قرار می گیرد، گوگل به آدرسی که تگ در آن وارد شده است توجه بیشتری می کند و مطمئناً آن صفحه را در نتایج جستجو ایندکس می کند. او انجام می دهد.

به عنوان مثال، فرض کنید در یک فروشگاه اینترنتی، کالاها در صفحات مختلف بر اساس معیارهایی مانند الفبا، ارزان ترین، گران ترین، نام تجاری و … دسته بندی می شوند، اما مهم ترین دسته بندی کالاهای پرفروشی است که در جستجو ظاهر می شوند. نتایج.

با این حال، ما با صفحاتی مواجه می شویم که از نظر محتوا بسیار شبیه به هم هستند اما آدرس های اینترنتی متفاوتی دارند و معمولا موتورهای جستجو ممکن است در شناسایی صفحه دلخواه ما و ایندکس کردن یک URL دیگر به عنوان صفحه اصلی مشکل کمی داشته باشند. چه زمانی به راه حل فکر می کنید؟

بهترین راه این است که از تگ Canonical برای نشان دادن ترجیح یکی از URL ها استفاده کنید تا URL های دیگر از نتایج جستجو حذف شوند و تنها صفحه ای که دارای دسته بندی پرفروش است در لیست نتایج ایندکس شود. در ادامه سعی می کنیم نحوه استفاده از تگ canonical را بهتر توضیح دهیم.

چرا استفاده از تگ Canonical مهم است ؟

ممکن است تعجب کنید که چرا یک مدیر وب سایت باید صفحات تکراری را در وب سایت خود ایجاد کند؟ در نتیجه تصور کنید که محتوای کپی شده و تکراری به نظر جای نگرانی ندارد و با کمی دقت در تولید محتوا می توان از آن جلوگیری کرد. اما در واقع محتوای تکراری یکی از مشکلاتی است که اکثر وب مسترها با آن مواجه هستند.

تصور غلط ما در مورد محتوای تکراری از نگاه ما به صفحات وب به عنوان یک مفهوم بصری ناشی می شود. از طرف دیگر موتورهای جستجو صفحات را نه با مفاهیم، ​​بلکه با یک URL جداگانه تشخیص می دهند. به عنوان مثال، تصور کنید که موتورهای جستجو با این تعداد URL می توانند به صفحه اصلی شما دسترسی داشته باشند:

http://www.example.com
https://www.example.com
http://example.com
http://example.com/index.php
http://example.com/index.php?refer=twitter
برای شما به عنوان یک انسان، همه این URL ها نمایانگر صفحه ای با همان معنی هستند، اما برای خزنده های موتورهای جستجو، هر یک از این URL ها یک صفحه منحصر به فرد هستند. در نتیجه ما در این مثال ساده 5 صفحه تکراری از صفحه اصلی وب سایت داریم، اما در واقع این تنها بخشی از مشکلاتی است که ممکن است با آن مواجه شوید.

اگر تعداد صفحات کپی شده در یک وب سایت زیاد باشد، احتمال بروز برخی مشکلات در سئو وجود دارد و به رتبه سایت لطمه می زند. اما امروزه سیستم های مدیریت محتوای مدرن به طور خودکار تگ Rel = Canonical را به صفحاتی با همان محتوا اضافه می کنند تا بتوانید به راحتی هزاران محتوای تکراری در وب سایت خود داشته باشید.

برای درک بهتر این مفهوم، پیشنهاد می کنم مقاله زیر را مطالعه کنید:

نحوه استفاده از تگ Canonical

تگ Canonical باید در قسمت Head صفحه باشد و گوگل به تگ های داخل کد توجهی نمی کند. این نیز کمی یک مشکل امنیتی است زیرا برخی از وب سایت ها به کاربران اجازه می دهند کد را در بدنه سایت ویرایش کنند.

در نتیجه اگر تگ canonical در بدنه سایت نیز کار کند، برخی افراد به راحتی می توانند با قرار دادن آن به وب سایت ضربه بزنند. به طور کلی، کد زیر را می توان برای تمرکز روی صفحات استفاده کرد:

بنابراین برای استفاده از تگ canonical ابتدا باید لینک صفحه را وارد کنید. پس از آن باید کد rel = “canonical” را وارد کرده و در نهایت پس از وارد کردن href آدرس صفحه جدید را وارد کنید.

نکات مهم هنگام استفاده از تگ canonical

تگ Canonical می تواند خود ارجاع باشد : در واقع بد نیست از تگ Canonical در صفحه ای که ترجیح می دهید استفاده کنید. به عبارت دیگر، اگر آدرس های X، Y و Z دارای محتوای تکراری هستند و آدرس X به عنوان صفحه اصلی نیز شناخته می شود، بهتر است از تگ Canonical در این صفحه نیز استفاده کنید. وارد.


از تگ Canonical در صفحه اصلی وب سایت استفاده کنید: از آنجایی که محتوای تکراری در صفحه اصلی یک مشکل رایج برای وب سایت ها است و کاربران اینترنت ممکن است با URL های مختلف به صفحه اصلی شما هدایت شوند، بهتر است برای جلوگیری از استفاده از این برچسب اجتناب کنید. محتوای تکراری و مشکلات پیش بینی نشده مانند کاهش رتبه صفحه.


از ارسال سیگنال های مختلط و مبهم اجتناب کنید: موتورهای جستجو ممکن است برچسب های Canonical را حاوی سیگنال های مبهم در نظر نگیرند. به عبارت ساده تر، از استفاده از این تگ در صفحه A برای اشاره به صفحه B به معنای (A —> B) است در حالی که در صفحه B نیز با این تگ (B —> A) به صفحه A اشاره می کنید.

همچنین از استفاده از تگ canonical در صفحه A برای اشاره به صفحه B و تغییر مسیر صفحه B به آدرس A خودداری کنید. در هر دو مورد سیگنال مبهم به موتورهای جستجو ارسال می شود و آنها به هیچ وجه تگ Canonical را در نظر نمی گیرند زیرا این کار را انجام می دهند. صفحه اصلی را نمی شناسد علاوه بر موارد فوق، از این تگ به عنوان زنجیره (A-–> B، B-–> C، C –-> D) استفاده نکنید.

به طور کلی سعی کنید با ارسال یک سیگنال ساده از خطاهای احتمالی موتورهای جستجو جلوگیری کنید.
از تگ Canonical برای صفحاتی با محتوای نسبتا مشابه استفاده کنید: احتمالاً بسیاری از شما استفاده از تگ Canonical را به صفحاتی با محتوای مشابه محدود می کنید، اما بهتر است از این تگ برای صفحاتی با محتوای نسبتا مشابه مانند دسته بندی محصولات فروشگاه آنلاین استفاده کنید.

صفحات استفاده کنید. این صفحات با وجود شباهت در نوع محصولات، توضیحات و چیدمان فضایی، کمی با یکدیگر متفاوت هستند. به خاطر داشته باشید که نسخه های غیر متعارف ممکن است در نتایج جستجو ایندکس نشوند و از طرف دیگر موتورهای جستجو ممکن است تگ Canonical را در صورتی که صفحات بسیار متفاوت باشند در نظر نگیرند.


از تگ‌های Canonical می‌توان برای پیوند دادن به صفحات خارجی نیز استفاده کرد: می‌توانید چندین وب‌سایت را همزمان مدیریت کنید و محتوای تکراری (یا کمی تغییر یافته) منتشر کنید.

در این مواقع می توانید از تگ Canonical برای کنترل تمامی وب سایت ها استفاده کنید و قدرت رتبه بندی را تنها بر روی یکی از سایت ها متمرکز کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که متمرکز کردن از رتبه بندی وب سایت های غیرقانونی جلوگیری می کند. بنابراین، قبل از استفاده از این برچسب، ابتدا مطمئن شوید که برای کسب و کار شما کار می کند.


همانطور که قبلا ذکر شد، زمانی که محتوای صفحات بسیار متفاوت است، موتورهای جستجو مانند گوگل به احتمال زیاد تگ Canonical را نادیده می گیرند و صفحات غیر متعارف را در نتایج جستجو فهرست می کنند. باید از گوگل بابت چنین قابلیتی تشکر کنیم زیرا اگر لینک این تگ اشتباه باشد یا اصلا سایتی وجود نداشته باشد (خطای 404) گوگل به راحتی این موضوع را تشخیص داده و به سراغ تگ و لینک قرار داده شده در آن می رود. مهم نیست.


همچنین امکان استفاده از چندین تگ Canonical در یک صفحه وجود دارد. البته توجه داشته باشید که هدف ما از استفاده از این تگ نشان دادن بالاترین ارزش محتوا و صفحات با محتوای مشابه است!

برچسب ها و شبکه های اجتماعی متعارف !

فیس بوک و توییتر به خوبی با برچسب های متعارف سازگار هستند. اگر URL را به اشتراک بگذارید که به طور متعارف به آدرس دیگری در فیس بوک اشاره می کند، فیس بوک جزئیات و اطلاعات را از نقطه کانونی به اشتراک می گذارد. توییتر همین کار را با تگ Canonical انجام می دهد.

تگ Canonical را در افزونه Yoast تنظیم کنید

اگر از افزونه Yoast در سیستم مدیریت محتوای وردپرس خود استفاده می کنید، به راحتی می توانید از طریق این ابزار تگ Canonical را برای صفحات مختلف اجرا کنید. کافیست به قسمت Advanced افزونه Just بروید و در قسمت Canonical URL آدرسی غیر از آدرس صفحه فعلی وارد کنید.

هر آنچه باید در مورد تگ Rel = Canonical بدانید

تگ Canonical یا 301 redirect مناسب تر است؟

با توجه به اینکه تگ Canonical می تواند برای اشاره به آدرس های خارجی نیز استفاده شود، به نظر می رسد این تگ برنامه شبیه به تغییر مسیر 301 باشد. به بیان ساده، زمانی که تصمیم به تغییر دامنه وب سایت خود دارید، اما وب سرور به شما اجازه تغییر مسیر را نمی دهد، می توانید با قرار دادن یک تگ Canonical در صفحات به خزنده های موتور جستجو، انتقال دامنه را نشان دهید.

با این حال، همیشه یک سوال مهم در این زمینه وجود دارد. آیا تگ Canonical می تواند همان رتبه و قدرت ریدایرکت های 301 را منتقل کند؟

به خاطر داشته باشید که این دو راه حل نتایج کاملا متفاوتی را به خزنده های موتورهای جستجو و کاربران می دهند. هنگامی که صفحه A را به صفحه B 301 هدایت می کنید، علاوه بر موتورهای جستجو، کاربران اینترنت به طور خودکار به صفحه B هدایت می شوند و هرگز صفحه A را نمی بینند.

با این حال، اگر از تگ Canonical برای نشان دادن صفحه A به صفحه B استفاده کنید، فقط موتورهای جستجو متوجه می شوند که صفحه B کانونی است، اما کاربران اینترنت می توانند هر دو URL را ببینند. در نتیجه به نظر می رسد که این تگ کارایی لازم برای تغییر مسیر کامل صفحات و انتقال رتبه و قدرت قبلی آنها را ندارد!

نتیجه گیری: Rel = ابزار قدرتمند Canonical!

Rel=Canonical ابزاری قدرتمند برای بهینه سازی سئوی وب سایت شماست، اما مانند هر ابزار قدرتمند دیگری، باید عاقلانه از آن استفاده کنید. در غیر این صورت این ابزار قدرتمند برای شما یک فاجعه خواهد بود.

استفاده از تگ Canonical کار سختی نیست و هر کسی می تواند آن را به راحتی انجام دهد. البته به کار بردن این ترفند در وب سایت های بزرگ بسیار مهم است و می تواند تأثیر عمیقی بر سئوی وب سایت داشته باشد.

امیدوارم این مقاله توانسته باشد نحوه عملکرد تگ Rel = Canonical را همراه با مزایا و معایب آن توضیح دهد. اگر سوالی در این زمینه دارید می توانید از طریق کامنت با ما در میان بگذارید تا من یا همکارانم در جدید پاسخگوی سوالات شما باشیم.

https://www.pinterest.com/pin/804666658432753252/

برای سفارش ساخت و طراحی وب سایت حرفه ای وردپرس <—– کلیک کنید

<—————— برای آموزش و مطالعه مقالات پیشنهادی کلیک کنید ——————->

<—————— برای آموزش و مطالعه مقالات پیشنهادی کلیک کنید ——————->

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا