چگونگی تحلیل رقبا در سئو

صفر تا صد تجزیه و تحلیل رقبا در سئو

تحلیل رقبا در سئو به منظور بررسی موفقیت آن ها در بازار رقابتی حوزه خود، بسیار مهم است. باید بتوانیم فعالیت رقبا را تحلیل کنیم و از نقاط قوت و ضعف آنها درس بگیریم که اشتباهات مشابه را مرتکب نشویم.

اهمیت تحلیل رقبا در سئو
چگونه فعالیت رقیب را در حوزه سئو شناسایی کنیم؟

بهبود عملکرد کسب و کار ما، با تحلیل رقبا

تجزیه و تحلیل رقبا شامل بررسی وضعیت سئو سایت، بررسی لینک های داخلی، بک لینک های سایت و میزان ترافیک سایت است. به عبارت دیگر، به جای حدس و گمان یا اقدام با تردید، از روش هایی استفاده می کنیم که با تحلیل فعالیت رقبا آزمایش شده است. و تا حدودی به نتایج آنها اطمینان داریم. بنابراین تجزیه و تحلیل فعالیت های رقبا و استفاده از نقاط قوت و ضعف آنها در یک کسب و کار می تواند کارفرماها را در تصمیم گیری و انجام اقدامات صحیح یاری دهد.

اهمیت و تاثیر تجزیه و تحلیل رقبا

یک محرک بسیار قوی برای ادامه فعالیت های مثبت که به بهبود عملکرد کسب و کار ایجاد می کند. همچنین از اعتماد به نفس بی مورد جلوگیری می کند. می توانید با تحلیل رقبا نقاط ضعف خود را بشناسید. همین طور قادر می شوید تا گام های خوب و مثبتی را برای رسیدن به نتیجه مطلوب بردارید. تجزیه و تحلیل رقبا همچنین می تواند به شما کمک کند تا به سوالاتی پاسخ دهید که مشخص کننده مسیر پیش روی شما است.

سوالاتی که می توان با بررسی رقبا به آنها پاسخ داد به شرح زیر است

  • پرطرفدارترین موضوعات چیست و در چه مواردی محتوا تولید کنم؟
  • بهترین، پربازدیدترین و موثرترین کلمات کلیدی کدامند؟
  • چه کلمات کلیدی بر سئو تاثیر معکوس و منفی داشتند؟
  • نقاط قوت و ضعف رقبای من چیست؟
  • بهترین راه برای تولید محتوا کدام است؟
  • رقبای واقعی من چه کسانی هستند و چگونه می توانم آنها را شکست دهم؟

مسیر تحلیل رقیب در سئو

1- رقبای سئو خود را شناسایی کنید

رقبای شما فقط سایت‌هایی نیستند که در حوزه فعالیت شما هستند. بلکه سایت‌هایی هستند که از تکنیک‌ها و روش‌های شما برای رسیدن به هدف استفاده کرده‌اند. ممکن است سایت های بسیار موفقی در زمینه کاری شما وجود داشته باشد که ترافیک و بازدید زیادی داشته باشند. اما این نوع سایت ها رقیب شما نیستند. سایت هایی که از کلمات کلیدی یا تکنیک های مورد نظر شما استفاده می کنند و از شما پیشی می گیرند رقبای شما محسوب می شوند. شما باید چنین سایت هایی را شناسایی کنید و اقدامات لازم را برای رقابت با آنها انجام دهید.

شناسایی چنین رقبایی بسیار ساده است. شما فقط باید چند نمونه از کلمات کلیدی مورد نظر خود را در موتور جستجو وارد کنید و نمونه هایی از سایت های مشابه را مشاهده کنید. سایت هایی که رتبه بهتری نسبت به شما در نتایج جستجو دارند رقیب محسوب می شوند. شما باید رفتار و فعالیت آنها را تجزیه و تحلیل کنید. و از نتایج آن برای بهبود عملکرد کسب و کار تان استفاده کنید.

2- تشخیص و ارزیابی دشواری کلمات کلیدی و عبارات هدف برای سئو بهتر

در این مرحله از تحلیل باید از ابزارهای آنالیز خودکار سایت استفاده کنیم. ما باید به بررسی و تجزیه تحلیل رقبای خود بپردازیم تا از قدرت سئو یا ضعف رقبای خود مطلع شویم. تحلیلی که از رقبا در زمینه سئو انجام می دهیم، باید بتواند به موارد زیر پاخ دهد:

  • حجم و میزان جستجوهای سایت رقیب
  • سیگنال های اجتماعی سایت رقیب
  • رتبه ای که رقیب ما در الکسا کسب کرده است
  • اطلاعات کامل در مورد بک لینک ها و لینک های خارجی
  • اعتبار دامنه و عمر
  • نحوه ایندکس شدن در موتورهای جستجو
  • میزان بازدید و ورودی سایت رقیب

البته لازم به ذکر است که پس از شناسایی رقبا و سطح قدرت سئوی سایت آنها، بهتر است آن ها را بر اساس میزان قدرت شان رتبه بندی کنید. از آنجایی که هر چه رقیب ما سئو قوی‌ تری داشته باشد، کسب ترافیک و رتبه سخت‌ تر خواهد بود، بنابراین بهتر است از رقبیب هایی شروع کنیم که سایت ضعیف ‌تری نسبت به سایر رقبا دارند. در نتیجه، بهتر است کلمات کلیدی هدفی را که سایت رقیب به دست آورده است، بهینه کنید. به همین آسانی میتوانید رقبای خود را یکی پس از دیگری کنار بگذارید.

3- استفاده از کلمات کلیدی جدید برای سئو بهتر

علاوه بر تمرکز روی کلمات کلیدی هدف از سایت رقیب، باید بتوانید پیش بینی کنید که رقیب شما در مدت کوتاهی روی چه موضوعاتی کار خواهد کرد. اگر بتوانید این پیش بینی را درست انجام دهید، می توانید از کلمات کلیدی جدید استفاده کنید یا برای موضوعات مرتبط و جدید محتوا تولید کنید تا از رقبای خود پیشی بگیرید. در این صورت می توانید در موضوعی جلوتر از رقیب خود محتوا تولید کنید که رقیب نیز به فکر تولید محتوا با آن موضوع بوده است.

در هر کسب و کاری برخی از کلمات کلیدی ارزشمند توسط صاحبان مشاغل بسیار کمی استفاده می شود. بهتر است این گونه کلمات کلیدی را شناسایی کرده و محتوای ارزشمندی برای آنها تولید کنید. با این کار می توانید نیازهای کاربران را سریعتر از رقبای خود برآورده کنید و ترافیک و بازدید سایت تان را افزایش دهید.

4- محتوای سئوی محتوا

در این مرحله باید از ابزارهای تحلیل محتوا برای دسترسی به اطلاعات وبسایت رقیب استفاده کنید. با استفاده از این ابزارها می توانید ساختار تولید محتوای یک سایت و فواصل زمانی تولید و انتشار محتوا را بررسی کنید. به این ترتیب می توانید برای تولید و ارائه محتوا سریعتر از رقیب، ساختار تولید محتوای آن و فاصله زمانی انتشار محتوا را شناسایی کنید.

سعی کنید آنچه را که رقبایتان انجام می دهند را به بهترین نحو درک کنید تا از آنها الگو بگیرید.

ساخت سایت

در مرحله تحلیل محتوای سایت به موارد زیر بیشتر توجه کنید

  1. ساختار تولید محتوا
  2. نوع محتوای تولید شده (متن، ویدئو، ترکیب و …) طول محتوا
  3. کلمات کلیدی مورد استفاده در محتوا
  4. لینک های داخلی و خارجی استفاده شده در محتوا
  5. موضوعات مرتب
  6. پردازش جزئیات
  7. استراتژی های نامگذاری آنها را کشف کنید

5- تجزیه و تحلیل پیوند رقبا

لینک دادن یکی از مهم ترین و موثرترین اقدامات در وب سایت ها است. شما باید از برخی ابزارها استفاده کنید تا بدانید چگونه سایت رقیب لینک سازی کرده است. دریافت اطلاعات در مورد لینک های سایت رقیب می تواند به شما کمک کند تا از رقیب خود بهتر عمل کنید. به این ترتیب می توانید از سایت هایی که رقیب شما بک لینک گرفته است مطلع شوید. همچنین می توانید از تعداد و نحوه دریافت بک لینک مطلع شوید. و از این ترفندها برای لینک دادن به سایت خود استفاده کنید.

6- ارزیابی ساختار و تجربه کاربری سایت

شایان ذکر است تجربه کاربری سایت تاثیر زیادی در رتبه سایت دارد. با توجه به الگوریتم های به روز شده گوگل، موتورهای جستجو و بهینه سازی بیشتر به تجربه کاربری سایت توجه کرده و به آنها امتیاز می دهند. سرعت لودبالا سایت و ارتقاء SERP از جمله موارد مرتبط با تجربه کاربر است و بر اساس الگوریتم های جدید گوگل در رتبه بندی سایت تاثیر بسزایی دارد.

فرض کنید سایتی با سرعت بارگذاری یا تجربه کاربری مشکل دارد. در آن صورت بهتر است به موارد زیر توجه کرده و آنها را دنبال کنید تا مشکلات سرعت بارگذاری سایت و تجربه کاربری به راحتی برطرف شود.

  • اطمینان حاصل کنید که سایت بر اساس هدف جستجو کار می کند. اگر اینطور نیست اقداماتی را انجام دهید تا بر اساس هدف جستجو مردم عمل کنید.
  • اولویت بندی صفحات لندینگ و بهینه سازی سرعت سایت.
  • نقشه سایت خود را برای خزیدن بهتر ربات های گوگل بهینه کنید.

7- بررسی استراتژی فعالیت رقبا در شبکه های اجتماعی

امروزه حضور و استفاده از شبکه های اجتماعی برای بهبود عملکرد آنها و افزایش میزان ترافیک و بازدید ضروری است. بنابراین اگر از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنید، ممکن است نتوانید سئو قوی یا بازدیدهای بیشتری کسب کنید. دلیل آن این است که با استفاده از شبکه های اجتماعی، تعامل و ارتباط بین کاربران و صاحبان مشاغل بیشتر می شود. در نتیجه، به راحتی می توانید با استفاده از شبکه های اجتماعی ترافیک سایت اجتماعی را افزایش دهید و سئو سایت را تقویت کنید. بنابراین باید رفتار، حضور و عملکرد رقبای خود را در شبکه های اجتماعی بررسی کنید تا بتوانید از نقاط قوت و ضعف آنها الگو برداری کنید.

با بررسی فعالیت های رقیبان خود در شبکه های اجتماعی می توانید به سوالات زیر پاسخ دهید

  • رقبای شما چقدر در بین کاربران محبوب هستند؟
  • چه نوع محتوایی تولید و در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند؟
  • چگونه با کاربران خود ارتباط برقرار می کنند؟
  • چگونه بر کاربران خود تأثیر می گذارند؟
  • برندینگ آن ها چگونه است
  • چه بسترها و شبکه های اجتماعی را برای فعالیت خود انتخاب کرده اند؟
رد پای رقبا در سئو
چگونه ردپای رقبا را در سئو پیدا کنیم؟

8- بررسی فعالیت های تبلیغاتی رقبا

برخی از صاحبان سایت ممکن است از روش های پولی برای افزایش بازدید استفاده کنند. در این صورت باید از روند فعالیت های تبلیغاتی آنها آگاه باشید. اگر تمام روش های موجود را برای پیشی گرفتن از رقبای خود امتحان کرده اید و به نتیجه مطلوب نرسیده اید، این احتمال را در نظر بگیرید که رقبای شما از ترفندهای پولی برای افزایش بازدید سایت خود استفاده کنند. در این صورت باید روش های تبلیغاتی آن ها را بررسی کنید و از این اطلاعات برای راه اندازی تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری، تبلیغات گوگل یا سایر روش های تبلیغاتی استفاده کنید تا از رقبای خود عقب نمانید.

در این مقاله با روش های تجزیه و تحلیل فعالیت رقبا آشنا شده اید و می توانید با استفاده از آن ها رفتار رقبای خود را تحلیل کرده و از آنها پیشی بگیرید. با این حال، مهم این است که تمام این مراحل را به طور مداوم انجام دهید تا بتوانید به نتیجه دلخواه برسید. البته ممکن است این روش ها غیرممکن و پیچیده به نظر برسند. اما با استفاده از برخی ابزارها، تمامی این روش ها بسیار ساده و آسان شده اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا