سایت واکنش گرا چیست

سایت واکنش گرا (ریسپانسیو) چیست؟

سایت واکنش گرا (ریسپانسیو) چیست ؟ سایتی است که با ابعاد و رزولوشن دستگاههای مختلف سازگاری دارد و کاربران بدون توجه به اینکه صفحه نمایش دستگاه شان کوچک باشد (مثل اکثر گوشی های هوشمند موبایل) یا نمایشگری متوسط (مثل لپ تاپ و تبلت) و یا نمایشگرهای بزرگ (کامپیوترهای رومیزی و ال سی دی های بزرگ) داشته باشند، می توانند به راحتی سایت واکنشگرا را بررسی کنند و دیگر نیازی نیست اندازه صفحه را تغییر دهند که سایت به صورت کامل دیده شود.

مزیت های وب سایت واکنش گرا

انعطاف پذیری بسیار بالا

عناصر صفحه در چنین وب سایت هایی کاملا شناور می باشد و به صورت اتوماتیک در تمام صفحه در حال حرکت می باشد. به عنوان مثال اگر لینک های وب سایت واکنشگرا در نسخه کامپیوترهای رومیزی به صورت عمودی میباشد و این حالت در نسخه موبایل به اندازه کافی فضا برای نمایش ندارد, سیستم به صورت اتوماتیک آن را به صورت افقی قرار می دهد تا بهترین حالت نمایش را داشته باشد.

راحتی کاربر

یکی از مشکلات کاربران در زمان دیدن وب سایتها در موبایل یا تبلت خود اسکرول افقی می باشد. یعنی کاربر هم باید حواسش به اسکرول عمودی و هم باید حواسش به اسکرول افقی باشد که این مورد برای افرادی که در طول روز کار زیادی دارند بسیار طاقت فرسا می باشد. بنابراین در وب سایت واکنش گرا این مشکل کاملا حل شده و کاربر تنها با لمس نمودن صفحه می تواند اسکرول عمودی خود را انجام دهد.

کم هزینه بودن سایت های واکنش گرا

طراحی وب سایت که برای تمامی دستگاه ها قابلیت نمایش داشته باشد مزیت بزرگی محسوب میشود چرا که مدیریت اینگونه وب سایت ها آسانتر از وب سایتهایی می باشد که سه نسخه جدا از هم طراحی باشند. چنانچه قیمت ورژن های کامپیوترهای رومیزی با تبلت و موبایل را با یکدیگر جمع کنیم بسیار بیشتر از سایت های واکنشگرا خواهد شد. در ثانی بهینه سازی چنین وب سایت های در گوگل بسیار آسانتر خواهد بود چرا که در تمام حالتها کاربر به یک وب سایت منتقل می شود و نه به سه وب سایت مختلف.

وبسایت واکنش گرا (ریسپانسیو) توسط موتور جستجوی گوگل توصیه شده است

طبق آخرین آمار 67 درصد کسب و کارها در دنیا توصیه های گوگل را جدی می گیرند و آنها را در مدل کسب و کاری خود پیاده سازی می نمایند.گوگل پیشنهاد می کند که تمام نسخه های وب سایت بهتر است در یک حالت باشند یعنی همان سایت واکنش گرا . چرا که در این حالت صفحه مورد نظر تنها یک آدرس یا URL دارد و از یک کد HTML بهره میبرد.

به یاد داشته باشیم تمامی وب سایت های در دنیا توسط زبان HTML طراحی و توسعه پیدا نموده اند. بنابراین برای گوگل بسیار راحت تر و آسانتر خواهد بود که چنین صفحاتی را پیدا یا اصطلاحا Index نمایند.

از طرف دیگر این برای گوگل بسیار اهمیت دارد که کاربران هم به راحتی می توانند چنین صفحات و وب سایت هایی را به اشتراک بگذارند تا اینکه چند وب سایت وجود داشته باشد. به عنوان مثال کاربری می تواند نسخه موبایل یک سایتی را در صفحه Facebook به اشتراک بگذارد و دوستانش توسط کامپیوترهای رومیزی یا همان Desktop صفحه وب مورد نظر را بیینند.

معایب سایت واکنشگرا

درست است که طراحی سایت واکنش گرا ، مزایای زیادی دارد، اما معایبی هم دارد که بهتر است آن‌ ها را بشناسید.

سرعت بارگذاری

یکی از معایب طراحی سایت ریسپانسیو، کاهش سرعت بارگذاری وبسایت واکنشگرا است. طبق مطالعات، 40 درصد از کاربران تلفن همراه، اگر سایت پس از گذشت 3 ثانیه بارگذاری نشود، سایت را ترک خواهند کرد. بنابراین نرخ پرش سایت بالا خواهد رفت. می ‌توان گفت که این کاهش در سرعت بارگذاری سایت، به دلیل تطبیق دادن تصاویر وبسایت با اندازه‌ های مختلف صفحه نمایش است. همین مسئله می ‌تواند باعث پایین آمدن سرعت بارگذاری و در نتیجه نرخ پرش بالا شود.

سازگاری مرورگر های وب

باید به خاطر داشته باشید که هنوز HTML5 توسط تمامی مرورگرها پشتیبانی نمی‌ شود: مخصوصاً در تلفن‌های هوشمند قدیمی. اگر مخاطب صاحب دستگاه ‌های جدید نباشد، ممکن است طراحی سایت واکنش‌ گرا بهترین راه‌ حل شما نباشد.

طراحی سایت واکنشگرا

چگونه سایت‌ های واکنش گرا یا ریسپانسیو را شناسایی کنیم

برای این که متوجه شوید سایتی، ریسپانسیو است یا خیر، می‌ توانید صفحه مرورگر خود را کوچک یا بزرگ کنید. در این صورت اگر سایت واکنش ‌گرا باشد، اندازه تصاویر و اجزاء صفحه مورد نظر تغییر می‌کند و در عین حال هیچ تغییری در خوانایی مطالب و لینک‌ها به وجود نخواهد آمد. همچنین به اسکرول افقی نیازی نیست. اما در سایت‌ های غیرریسپانسیو، حتماً باید به سراغ اسکرول افقی بروید تا بتوانید قسمت‌های دیگر صفحه که با بزرگ کردن آن، پنهان شده‌اند، مشاهده کنید.

تفاوت سایت های ریسپانسیو و نسخه موبایل سایت

گوگل طراحی سایت واکنش گرا را برای طراحی سایت پیشنهاد میدهد.
سایت های ریسپانسیو دارای url و html یکسان هستند و این قابلیت را دارند که روی تمامی دستگاه ها(با سایزهای مختلف صفحه نمایش) به درستی نمایش داده شوند و کار کنند.

این موضوع باعث می شود که گوگل بتواند راحت تر و بهینه تر محتوای سایت رو نشانه گذاری کند.

ولی وقتی که برای موبایل سایتی جداگانه طراحی و منتشر کنیم، url و html سایت مخصوص موبایل با سایت طراحی شده برای کامپبوتر متفاوت است. به همین دلیل گوگل برای نسخه های مختلف یک وب سایت چندین بار سازمان دهی و نشانه گذاری اطلاعات را انجام میدهد. این موضوع تأثیرات منفی در روند رتبه بندی گوگل دارد.

یکی از دلایل دیگری که گوگل طراحی وب سایت واکنش گرا را پیشنهاد می کند این است که تمامی محتویات روی یک وب سایت و یک url قرار میگیرند و این موضوع باعث میشود که کاربران راحت تر با سایت ارتباط برقرار کنند و سایت را به اشتراک بگذارند.
به طور مثال حالتی را در نظر بگیرید که شما یک مطلبی را از روی یک سایت طراحی شده برای موبایل در فیس بوک با کسی به اشتراک می گذارید.

حال اگر طرف دیگر با کامپیوتر فیس بوکش را چک کند، مطلب به اشتراک گذاشته شده با همان فرمت طراحی شده برای موبایل بارگذاری میشود که این مسئله اصلاً کاربر پسند نیست.

طراحی ریسپانسیو و SEO

بهینه سازی و سئو سایت واکنشگرا مشکل بزرگی محسوب نمی شود.این یک انتخاب ایده آل است اگر که می خواهید سایتی با نسخه های مختلف داشته باشید.تصاویر با عرض خاصی در صفحات موتور جستجو نمایش داده می شود که نشان دهنده ی یک خواسته ی قابل توجه برای بهینه سازی می باشد.

همچنین نمایه سازی با طراحی ریسپانسیو خیلی بهتر است بطوریکه با همه نوع نمایش رسانه ای تطابق دارد.حقیقت این است که شما از یک URL استفاده می کنید که به کم شدن هزینه های مربوط به بهینه سازی سایت کمک بالقوه ای می کند. پس می بینید که داشتن قالب واکنش گرا شما را در امر SEO نیز یاری خواهد کرد.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا