سئو منفی چیست؟

سئو منفی چیست + راه های مقابله با سئو منفی

سئو منفی یک پروسه دور از انتظار اما قریب الوقوع میباشد که اگر از آن اطلاع کافی نداشته باشید میتواند سایت شما را به مرداب گوگل هدایت کند.

آیا تا به حال فکر کرده اید برای رقیب شما چقدر آسان است که رتبه شما را خراب کند؟ آیا برای محافظت از سایت خود استراتژی دارید؟ اما قبل از شروع، بیایید مطمئن شویم که سئو منفی و راهکار مقابله با آن چیست؟

سئو منفی چیست؟

سئو منفی مجموعه ای از فعالیت ها است که با هدف کاهش رتبه رقبا در نتایج جستجو انجام می شود و این فعالیت‌ها اغلب خارج از صفحات شما انجام خواهد پذیرفت.

به عنوان مثال رقیب شما برای سئو منفی میتواند پیوند های غیر طبیعی به سایت شما ایجاد کند و یا پیوند های طبیعی شما را حذف کند. اما در برخی موارد، ممکن است شامل هک سایت و تغییر محتوای آن نیز باشد.

اما سئو منفی تنها دلیل افت رتبه وبسایت شما نخواهد بود و میتواند دلایل دیگری هم داشته باشد. قبل از اینکه تصمیم بگیرید ممکن است شخصی عمداً به رتبه شما آسیب برساند، ولی شما باید دلایل رایج افت رتبه را در نظر بگیرید. ما در اینجا لیست جامعی را برای شما در نظر گرفته ایم :

سئوی خارج از صفحه منفی:

این نوع سئو منفی، سایت شما را از خارج از صفحات هدف قرار داده و حمله میکنند. در اینجا رایج ترین اشکالات سئوی منفی خارج از صفحه را برای شما آورده ایم:

1_مزرعه لینک های مخرب

یک یا دو لینک هرزنامه احتمالاً به رتبه سایت آسیب نمی رساند. به همین دلیل است که حملات منفی سئو معمولاً شامل ایجاد گروهی از پیوند های مخرب از سایت‌ های به هم پیوسته میباشد که به آن مزارع لینک (پیوند) گفته می‌شود.

به طور معمول، بیشتر این پیوندها از یک متن لنگر استفاده می کنند. این لنگرها ممکن است کاملاً با سایت مورد حمله نامرتبط باشند و یا حتی ممکن است یک کلمه کلیدی خاص داشته باشند وطوری برنامه ریزی کنند که به نظر برسد که مالک از قصد لینک های صفحات خود را دستکاری می کند و گوگل پنالتی بگیرد.

چندی پیش، این اتفاق برای یکی از سایت های زیر نظر شرکت ساخت سایت رخ داد و در مدت کوتاهی، این سایت هزاران لینک با انکر تکس (کلمه لینک داده شده) “فیلم پورنو” به دست آورد.

در طول 10 روز، وبسایتی که دست ما بود بیش از 50 رتبه برای کلمات مهم وکلیدی در SERP گوگل سقوط کرد. اگرچه این داستان به خیر گذشت و مدیر وب سایت دامنه های هرزنامه را رد کرد و در نهایت اکثر رتبه های خود را بازیابی کرد.

حالا سوال اینجاست که چگونه در برابر حمله سئو منفی ایمن بمانیم: جلوگیری از حمله منفی سئو کاری از دست شما بر نخواهد آمد، اما راه چاره سئو منفی تشخیص زودهنگام و تلاش برای جبران آسیب است.

یک سئو کار موظف هست که بصورت مداوم پارامتر های وبسایت خود را چک و نظارت کند و برای انجام این کار، مداومت و پیگیری نیاز دارد.

به عنوان مثال، ابزار هایی وجود دارد که بصورت رایگان و غیر رایگان نمودارهای پیشرفت را برای صفحات شما ارائه میکند با نظارت آنها و یافتن افزایش و کاهش غیرمعمول در هر یک از این نمودارها دلیل کافی برای بررسی پیوندهایی است که به طور ناگهانی به دست آورده اید.

برای دیدن پیوندهایی که در واقع اسپایک را تشکیل می‌دهند، به داشبورد پیوند دامنه‌ها (یا بک لینک‌ها) در SEO SpyGlass بروید و با دوبار کلیک کردن روی سرصفحه ستون، لینک ها (پیوندها) را بر اساس آخرین تاریخ پیدا کرده و مرتب کنید. به دنبال پیوندهایی بگردید که تقریباً همزمان با ظاهر شدن نوسان شدید در نمودار پیدا شده اند.

اگر پیوند های ناشناسی میبینید و نمیدانید از کجا آمده است باید به ریسک جریمه آن‌ها نگاه کنید برای همین به برگه خطر جریمه پیوند بروید، بک لینک‌های مشکوکی را که اخیراً کشف کرده‌اید انتخاب کنید و روی «به‌روزرسانی خطر مجازات پیوند» کلیک کنید.

در عرض چند دقیقه، ستون باید با مقادیری در مقیاس 0 تا 100 پر شود. این یک معیار بسیار دقیق برای تشخیص اینکه آیا پیوندها از مزرعه های مخرب می آیند یا خیر میباشد. و شما با رد گیری این پیوند ها میتوانید متوجه شوید که آیا وبسایت شما مورد حمله قرار گرفته یا خیر.

در نهایت، هنگامی که پیوندهای هرزنامه را شناسایی کردید، می توانید یک فایل انکار برای این فایل ها در SEO SpyGlass ایجاد کنید.

برای انجام این کار، روی دامنه بک لینک/پیوند راست کلیک کنید و گزینه Disavow را انتخاب کنید (حتماً کل دامنه  را در حالت Disavow انتخاب کنید).

همین کار را برای همه پیوندهای غیر طبیعی که مشاهده کردید انجام دهید. در نهایت، به Preferences > Disavow/Blacklist backlinks بروید، فایل هایی را که رد کردید را بررسی کنید و پس از اینکه از آن راضی بودید، آن را صادر کنید.

2_ Scraping (محتوای خراشیده شده)

خراش دادن محتوای شما و کپی کردن آن در سایت های دیگر روش دیگری است که یک رقیب می تواند رتبه شما را خراب کند.

وقتی گوگل محتوایی را پیدا می کند که در چندین سایت تکراری شده است، معمولاً فقط یک نسخه را برای رتبه بندی انتخاب می کند.

در بیشتر موارد، گوگل به اندازه کافی باهوش است که قطعه اصلی را شناسایی کند. مگر اینکه ابتدا نسخه «دزدیده شده» را پیدا کند. به همین دلیل است که اسکراپرها اغلب به طور خودکار محتوای جدید را کپی می کنند و بلافاصله آن را بازنشر می کنند.

3_ Forceful crawling (خزیدن اجباری)

نمونه هایی از صاحبان سایت ناامید وجود دارد که سعی می کنند با خزیدن اجباری سایت رقیب و ایجاد بار سنگین سرور، سایت رقیب را خراب کنند. اگر Googlebot برای چند بار متوالی نتواند به سایت شما دسترسی پیدا کند آیا میدانید که سایت شما با کاهش رتبه مواجه خواهد شد.

چگونه ایمن بمانید: اگر متوجه شدید که سایت شما کند شده است، یا بدتر از آن در دسترس نیست، یک کار عاقلانه این است که با شرکت میزبان یا مدیر وب سایت خود تماس بگیرید آنها باید بتوانند به شما بگویند که بار اظافی از کجا می آید.

4_ سئوی داخلی منفی

اجرای حملات سئوی منفی روی صفحه بسیار مخرب تر و دشوارتر است. اینها شامل هک کردن سایت شما و ایجاد تخریب و تغییرات از داخل سایت میباشد که در اینجا تهدیدهای اصلی سئو توسط یک حمله هکری وجود دارد.

تغییر محتوای شما در داخل سایت Modifying your content

ممکن است فکر کنید اگر کسی محتوای شما را تغییر دهد متوجه خواهید شد، اما این تاکتیک همچنین می تواند بسیار ظریف و تشخیص آن دشوار باشد. از آنجایی که مهاجم محتوای هرزنامه (معمولاً پیوندها) را به یک سایت اضافه می کند، اغلب آن را پنهان می کند (به عنوان مثال، در زیر “display:none” در HTML)، بنابراین شما آن را نمی بینید مگر اینکه به کد نگاه کنید.

یکی دیگر از سناریوهای منفی احتمالی سئو این است که شخصی صفحات شما را برای تغییر مسیر به صفحه خود تغییر دهد.

این یک تهدید برای اکثر کسب و کارهای کوچک نیست، اما اگر سایت شما از اعتبار و محبوبیت لینک بالایی برخوردار است، ممکن است راه پنهانی کسی برای افزایش رتبه سایت خود باشد، یا به سادگی بازدیدکنندگان را به سایت خود هدایت کند و زمانی که آنها سعی می کنند به سایت شما دسترسی پیدا کنند به سایت دیگری هدایت شوند.

حالا باز سوال پیش میاد که چگونه در برابر این حملات آگاهی داشته باشیم و ایمن بمانیم: حسابرسی‌های منظم سایت با ابزاری مانند WebSite Auditor بهترین راه برای شناسایی چنین حملات ظریفی است.

برای شروع اولین بررسی خود، فقط WebSite Auditor را راه اندازی کنید و یک پروژه برای سایت خود ایجاد کنید. هر زمان که نیاز به اجرای مجدد داشتید، از دکمه Rebuild Project استفاده کنید.

برای بررسی دقیق آن پیوندها یا تغییر مسیرها، به داشبورد همه منابع بروید و از بخش منابع خارجی اگر افزایش غیرمنتظره‌ای مشاهده کردید نیاز به بررسی خواهد داشت، فهرست سمت راست را نگاه کنید تا ببینید آن پیوندها به کجا اشاره می‌کنند و در قسمت پایین صفحه برای صفحاتی که در آنها یافت شده‌اند اصلاحیه انجام دهید.

خارج شدن سایت از فهرست ایندکس گوگل (Getting the site de-indexed)

یک تغییر کوچک در robots.txt تغییری است که می تواند کل استراتژی سئوی شما را خراب کند. برای اینکه به گوگل بگویید وب سایت شما را به طور کامل نادیده بگیرد، یک قانون غیرمجاز کافی است.

چندین نمونه از این آنلاین وجود دارد، از جمله این داستان. یک مشتری یک آژانس SEO را اخراج کرد که از آن راضی نبود، و انتقام آنها اضافه کردن قانون Disallow: / به robots.txt مشتری بود.

چگونه ایمن بمانیم؟ بررسی‌های مرتب رتبه‌بندی به شما کمک می‌کند که از این روش سئو منفی اطلاع پیدا کنید و در صورتی که سایتتان از فهرست خارج شود با ردیابی رتبه، می‌توانید بررسی‌های خودکار را برای انجام روزانه یا هفتگی برنامه‌ریزی کنید.

اگر سایت شما به طور ناگهانی از نتایج موتورهای جستجو حذف شود، یک یادداشت حذف شده را در ستون تغییرات مشاهده خواهید کرد.

هنگامی که این اتفاق در تعداد زیادی از کلمات کلیدی رخ می دهد، معمولاً مستلزم جریمه یا حذف فهرست است. اگر به دومی مشکوک هستید، آمار خزیدن را در حساب کنسول جستجوی Google خود بررسی کنید و به robots.txt خود نگاهی بیندازید.

هک کردن سایت

حتی اگر هکر سئوی دور از انتظار شما باشد، حمله به خودی خود می تواند به سئوی شما آسیب برساند. گوگل می خواهد از کاربران خود محافظت کند، به همین دلیل است که اگر آنها مشکوک به هک شدن یک سایت باشند، ممکن است رتبه آن را کاهش دهند یا حداقل یک خط “این سایت ممکن است هک شود” را به لیست های جستجوی شما اضافه کنند.

آیا روی نتیجه ای مانند آن کلیک می کنید؟

چگونه ایمن بمانیم: سئوی منفی در کنار، افزایش امنیت سایت به دلایل واضح باید در فهرست اولویت‌های شما قرار گیرد.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا