پلتفرم چیست؟

پلتفرم (platform) چیست؟ + انواع پلت فرم

پلتفرم (platform) چیست؟

پلتفرم (platform) کامپیوتری که پلت فرم دیجیتال یا پلت فرم محاسباتی نیز نامیده می شود به طور کلی فقط به سیستم عامل و سخت افزار کامپیوتر اشاره دارد یا به عبارتی دیگر

در فناوری اطلاعات، پلتفرم به هر سخت افزار یا نرم افزاری گفته می شود که برای میزبانی برنامه یا سرویس استفاده می شود. به عنوان مثال، یک پلت فرم برنامه شامل سخت افزار، یک سیستم عامل و برنامه های هماهنگ کننده است که از مجموعه دستورالعمل های یک پردازنده یا ریزپردازنده خاص استفاده می کند.

در این مورد، پلت فرم پایه ای ایجاد می کند که اجرای موفقیت آمیز کد شی را تضمین می کند همچنین هنگام خرید نرم افزار، مهم است که بدانید نرم افزار برای چه پلتفرمی نوشته شده است.

نمونه ای از یک پلت فرم محاسباتی، یک لپ تاپ مدرن است که ویندوز را به عنوان یک سیستم عامل اجرا می کند. مثال دیگر یک کامپیوتر اپل است که سیستم عامل Mac OS X را اجرا می کند.

برخی از نرم افزارها مخصوص یک پلتفرم خاص هستند، به این معنی که توسعه دهندگان به صراحت برنامه کاربردی خود را برای اجرا بر روی یک پلتفرم توسعه داده اند – برای مثال ویندوز یا مک.

نرم‌افزار همچنین می‌تواند کراس پلتفرم باشد، به این معنی که توسعه‌دهندگان قصد داشته‌اند که کد شی در بیش از یک پلتفرم اجرا شود – برای مثال Win/Mac.

نرم افزار همچنین می تواند پلتفرم-آگنوستیک باشد، به این معنی که نرم افزار برای اجرا بر روی هر ترکیبی از سیستم عامل و معماری پردازنده طراحی شده است و برای مثال، یک مرورگر وب را به عنوان بخشی از پلتفرم زیربنایی ترکیب می کند.

توسعه دهندگان نرم افزاری که می خواهند ببینند کدشان در پلتفرم های مختلف چگونه رفتار می کند، ممکن است از نوعی رایانش ابری به نام پلتفرم به عنوان سرویس یا PaaS استفاده کنند.

به زبان ساده، ارائه‌دهنده ابر ترکیب‌های مختلفی از پلتفرم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را در زیرساخت خود میزبانی می‌کند و توسعه‌دهنده نرم‌افزار برای استفاده از آنها هزینه پرداخت می‌کند. این امر توسعه دهندگان را از نصب سخت افزار و نرم افزار داخلی در هنگام توسعه و آزمایش یک برنامه جدید آزاد می کند.

برای مثال، در شرکت، ویژگی‌های اساسی که یک سرور را تعریف می‌کنند ممکن است شامل نوع پردازنده باشد، مانند Intel x86 یا x64. نوع حافظه یا عملکرد، مانند DDR4؛ و اتصالات شبکه ای مانند 1 GigE. ویژگی‌های فیزیکی یک سرور همچنین می‌تواند شامل فاکتور شکل نصب آن، مانند rack یا blade، یا یک فرم فاکتور تخصصی، مانند طراحی Open Compute یا Open Rack باشد.

اصطلاح پلتفرم همچنین ممکن است فراتر از توصیف ساده معماری زیربنایی باشد و شامل نرم افزارهایی باشد که بر اساس معماری ساخته شده اند. به عنوان مثال، استفاده از ماشین‌های مجازی در یک شرکت به یک پلتفرم هایپروایزر مانند Microsoft Hyper-V یا VMware vSphere نیاز دارد.

اتصال برنامه و پلت فرم

همچنین برنامه ها ممکن است در مفهوم پلتفرم نقش داشته باشند. حتی اگر یک برنامه کاربردی ممکن است به یک سیستم محاسباتی اساسی مانند یک سیستم عامل خاص و سرور یا سخت افزار ذخیره سازی نیاز داشته باشد، یک برنامه زمانی که به عنوان ابزاری برای انجام کار معنی دار استفاده می شود، ممکن است به عنوان یک پلت فرم در نظر گرفته شود.

به عنوان مثال، SQL یک برنامه پایگاه داده است، اما اغلب به عنوان یک مؤلفه در سایر عملکردها، مانند ورود به سیستم، تجزیه و تحلیل، CRM و سیستم های ERP استفاده می شود. بنابراین، SQL ممکن است به عنوان یک پلت فرم نامیده شود. به طور مشابه، یک برنامه وب سرور ممکن است به عنوان یک پلت فرم در نظر گرفته شود، زیرا از آن برای راه اندازی ویترین فروشگاه یا پورتال کاربر/شریک استفاده می شود.

پشته‌های نرم‌افزار – ترکیبی از اجزای نرم‌افزار – که امکان استقرار سایر خدمات پیچیده را برای کسب‌وکار فراهم می‌کنند، ممکن است پلتفرم نامیده شوند. به عنوان مثال، سازمانی که می‌خواهد قابلیت‌های ابری داخلی را ارائه دهد، ممکن است چارچوب OpenStack را به عنوان یک پلتفرم ابر خصوصی به کار گیرد.

یا یک پشته LAMP ممکن است به عنوان یک پلتفرم برای توسعه نرم افزار لینوکس نامیده شود که شامل SUSE Linux Enterprise Server به عنوان سیستم عامل و اسکریپت PHP به عنوان زبان توسعه است.

استانداردهای پلت فرم (platform)

این پلتفرم که برای شما تعریف کردیم با مجموعه ای از استانداردها مطابقت دارد که توسعه دهندگان نرم افزار را قادر می سازد تا برنامه های نرم افزاری را برای پلتفرم توسعه دهند. همین استانداردها به مالکان و مدیران اجازه می دهد تا برنامه ها و سخت افزارهای مناسب را خریداری کنند.

بنابراین، برای اجرای یک برنامه حسابداری بر روی رایانه، باید یک نرم افزار حسابداری را خریداری کرد که برای پلتفرمی که قرار است از آن استفاده شود، توسعه یافته باشد یا به عبارت خودمانی باید یک پلتفرمی را انتخاب کنیم که نرم افزار حسابداری بصورت کامل روی آن اجرا شود.

پلتفرم های (platform) متعدد

استاندارد های جدید از این قرار است که برای راحتی کاربران توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ابزارهای نرم‌افزاری را توسعه داده‌اند که به برنامه‌ها اجازه می‌دهد بر روی چندین پلتفرم اجرا شوند.

نرم افزار کراس پلتفرم (platform) و نرم افزار چند پلتفرم

این موضوع باعث ایجاد اصطلاحات نرم افزار چند پلتفرمی شده است. یک مثال کلاسیک توسط بازی های ویدیویی که به طور خاص برای یک پلتفرم خاص توسعه یافته اند، نشان داده می شود، در این مورد کنسولی مانند پلی استیشن یا ایکس باکس.

اگرچه ممکن است یک بازی در نسخه‌های مختلف برای اجرا در سیستم‌های مختلف وجود داشته باشد، اما اگر آن نسخه برای اجرا در ویندوز مایکروسافت ساخته شده باشد، اگر روی Xbox بارگذاری شود کار نخواهد کرد.

هر پلتفرم بازی به مجموعه استانداردهای خاص خود و همچنین قوانین و محدودیت های سخت افزاری پایبند است. به عنوان مثال، اگر موتور بازی روی سخت افزار یک کنسول خاص خیلی سنگین باشد، ممکن است توسعه دهندگان نیاز به کاهش تنظیمات گرافیکی درون بازی داشته باشند.

مرورگرها

مرورگرهای وب جدیدتر به افزونه های شخص ثالث اجازه می دهند که به عنوان بخشی از مرورگر اجرا شوند. بنابراین، برخی از مرورگرها اکنون به عنوان پلتفرم نامیده می شوند، زیرا از آنها به عنوان پایه ای برای اجرای برنامه های نرم افزاری دیگر برنامه ها استفاده می شود.

پلتفرم های موبایل (platform)

امروزه دستگاه های موبایل جدید مانند گوشی های هوشمند و تبلت ها دارای نرم افزار و سخت افزار خاص خود هستند. آنها مستقل از سیستم های دیگر عمل می کنند و می توانند برنامه ها، ابزارها و سایر نرم افزارهای خود را اجرا کنند، از این رو می توانند به طور موثر به عنوان پلتفرم در نظر گرفته شوند.

پلتفرم های (platform) دیجیتال

پشته های نرم افزار و برخی از برنامه ها نیز گاهی اوقات به عنوان پلت فرم های دیجیتال نامیده می شوند به عنوان مثال، SQL یک برنامه پایگاه داده است که اغلب به عنوان محیطی برای اجرای ابزارهای دیگر برای CRM، تجزیه و تحلیل و مدیریت گزارش استفاده می شود.

4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا