دموگرافیک یا جمعیت شناسی

دموگرافیک یا جمعیت شناسی چیست؟

جمعیت شناسی یا دموگرافیک

تجزیه و تحلیل جمعیت شناختی مطالعه جمعیت مبتنی بر عواملی مانند سن، نژاد و جنس است. داده های جمعیت شناختی به اطلاعات اجتماعی-اقتصادی بیان شده به صورت آماری از جمله اشتغال، تحصیلات، درآمد، نرخ ازدواج، نرخ تولد و مرگ و میر و غیره اشاره دارد.

دولت‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های غیردولتی از اطلاعات جمعیتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌های یک جمعیت برای اهداف بسیاری، از جمله توسعه سیاست و تحقیقات بازار اقتصادی استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، شرکتی که خودروهای RV سطح بالا را می فروشد ممکن است بخواهد به افرادی نزدیک یا در سن بازنشستگی و درصد افرادی که توانایی خرید محصولات خود را دارند دسترسی پیدا کند.

خوراکی های کلیدی

  • تجزیه و تحلیل جمعیت شناختی مجموعه و تجزیه و تحلیل ویژگی های گسترده در مورد گروه های مردم و جمعیت است.
  • داده های جمعیتی برای کسب و کارها بسیار مفید است تا بدانند چگونه برای مصرف کنندگان بازاریابی کنند و برای روندهای آینده تقاضای مصرف کننده برنامه ریزی استراتژیک داشته باشند.
  • ترکیب اینترنت، کلان داده و هوش مصنوعی سودمندی و کاربرد آمار جمعیتی را به عنوان ابزاری برای بازاریابی و استراتژی کسب و کار بسیار تقویت می کند.
  • بخش های بازار اغلب بر اساس سن یا نسل گروه بندی می شوند.
  • اطلاعات جمعیتی را می توان به طرق مختلف برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلیات یک جمعیت خاص مورد استفاده قرار داد.

درک جمعیت شناسی (دموگرافیک)

تجزیه و تحلیل دموگرافیک جمع آوری و مطالعه داده ها در مورد ویژگی های عمومی جمعیت های خاص است. اغلب به عنوان یک ابزار بازاریابی تجاری برای تعیین بهترین راه برای دستیابی به مشتریان و ارزیابی رفتار آنها استفاده می شود. تقسیم بندی یک جمعیت با استفاده از آمار جمعیتی به شرکت ها اجازه می دهد تا اندازه یک بازار بالقوه را تعیین کنند.

استفاده از اطلاعات جمعیتی به تعیین اینکه آیا محصولات و خدمات آن برای تأثیرگذارترین مصرف کنندگان آن شرکت هدف قرار می گیرند یا خیر کمک می کند.

برای مثال، بخش‌های بازار ممکن است یک گروه سنی خاص، مانند بچه‌های پررونق (متولدین 1946-1964) یا نسل هزاره (متولد 1981-1996)، با الگوها و ویژگی‌های خرید خاص را شناسایی کنند.

ظهور اینترنت، رسانه های اجتماعی، الگوریتم های پیش بینی و کلان داده پیامدهای چشمگیری برای جمع آوری و استفاده از اطلاعات جمعیتی دارد.

مصرف‌کنندگان مدرن سیل داده‌هایی را منتشر می‌کنند که گاهی ناخواسته از طریق زندگی آنلاین و آفلاین‌شان توسط برنامه‌های بی‌شمار، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، گردآورنده‌های شخص ثالث، خرده‌فروشان و پردازشگرهای تراکنش مالی جمع‌آوری و ردیابی می‌شوند.

همراه با حوزه رو به رشد هوش مصنوعی، این کوه از داده‌های جمع‌آوری‌شده را می‌توان برای پیش‌بینی و هدف قرار دادن انتخاب‌های مصرف‌کننده و ترجیحات خرید با دقت عجیب و غریب بر اساس ویژگی‌های جمعیتی و رفتار گذشته آن‌ها استفاده کرد.

انواع اطلاعات جمعیتی

برای اهداف بازاریابی شرکتی، داده های جمعیت شناختی برای ایجاد یک پروفایل پایگاه مشتری جمع آوری می شود. متغیرهای مشترک جمع آوری شده در تحقیقات جمعیت شناختی شامل سن، جنس، سطح درآمد، نژاد، شغل، محل سکونت، مالکیت خانه و سطح تحصیلات می باشد. اطلاعات جمعیت شناختی تعمیم خاصی در مورد گروه ها برای شناسایی مشتریان ایجاد می کند.

عوامل جمعیت شناختی اضافی شامل جمع آوری داده ها در مورد ترجیحات، سرگرمی ها، سبک زندگی و موارد دیگر است. سازمان‌های دولتی هنگام انجام سرشماری ملی داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و ممکن است از آن داده‌های جمعیتی برای پیش‌بینی الگوهای اقتصادی و رشد جمعیت برای مدیریت بهتر منابع استفاده کنند.

می‌توانید اطلاعات جمعیت‌شناختی را در یک گروه بزرگ جمع‌آوری کنید و سپس آن‌ها را به زیرمجموعه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا عمیق‌تر به تحقیق خود بپردازید.

ملاحظات خاص

اکثر شرکت های بزرگ تحقیقات جمعیت شناختی را برای تعیین نحوه بازاریابی محصول یا خدمات خود و بهترین بازار برای مخاطبان هدف انجام می دهند.

شناخت مشتری فعلی و اینکه مشتری بالقوه ممکن است در آینده از کجا بیاید، ارزشمند است. روندهای جمعیتی نیز قابل توجه است زیرا اندازه گروه های مختلف جمعیتی در طول زمان به دلیل شرایط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تغییر می کند.

این اطلاعات به شرکت کمک می کند تا تصمیم بگیرد چه میزان سرمایه به تولید و تبلیغات اختصاص دهد. به عنوان مثال، جمعیت سالخورده ایالات متحده نیازهای خاصی دارد که شرکت ها می خواهند پیش بینی کنند.

هر بخش بازار را می توان برای الگوهای هزینه مصرف کننده آن تجزیه و تحلیل کرد. گروه‌های جمعیتی مسن‌تر هزینه بیشتری برای محصولات بهداشتی و دارویی می‌کنند و ارتباط با این مشتریان با همتایان جوان‌ترشان متفاوت است.

چرا جمعیت شناسی (دموگرافیک) مهم است؟

جمعیت شناسی به توصیف یا توزیع ویژگی های برخی از مخاطبان هدف، پایگاه مشتری یا جمعیت اشاره دارد. دولت‌ها از اطلاعات اجتماعی-اقتصادی برای درک سن، ترکیب نژادی و توزیع درآمد (در میان چندین متغیر دیگر) در محله‌ها، شهرها، ایالت‌ها و ملت‌ها استفاده می‌کنند تا تصمیمات بهتری برای سیاست‌گذاری عمومی اتخاذ کنند.

شرکت ها برای ایجاد کمپین های بازاریابی و تبلیغات موثرتر و درک الگوهای موجود در بین مخاطبان مختلف، به جمعیت شناسی نگاه می کنند.

چه کسی داده های جمعیتی را جمع آوری می کند؟

اداره سرشماری ایالات متحده هر سال از طریق نظرسنجی جامعه آمریکایی (ACS) و هر 10 سال از طریق شمارش عمیق هر خانواده آمریکایی، داده های جمعیتی را در مورد جمعیت آمریکا جمع آوری می کند.

1 شرکت ها از بخش های بازاریابی یا برون سپاری به شرکت های بازاریابی تخصصی برای جمع آوری اطلاعات جمعیتی کاربران، مشتریان یا گروه های مشتریان احتمالی استفاده می کنند.

محققان دانشگاهی همچنین با استفاده از ابزارهای مختلف پیمایشی، داده های جمعیت شناختی را برای اهداف پژوهشی جمع آوری می کنند. احزاب و کمپین های سیاسی نیز برای هدف قرار دادن پیام برای نامزدهای سیاسی، اطلاعات جمعیتی را جمع آوری می کنند.

چرا کسب و کارها به اطلاعات جمعیت شناسی (دموگرافیک) نیاز دارند؟

جمعیت شناسی امروزه کلید کسب و کار است. آنها با انتخاب ویژگی ها، خواسته ها و نیازهای کلیدی به شناسایی تک تک اعضای یک مخاطب کمک می کنند.

این به شرکت ها اجازه می دهد تا تلاش های خود را بر اساس بخش های خاصی از پایگاه مشتری خود تنظیم کنند. تبلیغات و بازاریابی آنلاین در دهه گذشته پیشرفت زیادی در استفاده از الگوریتم‌ها و تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها برای هدف‌گیری خرد تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی برای جمعیت‌شناسی بسیار خاص داشته است.

چگونه تغییرات جمعیتی برای اقتصاددانان مهم است؟

اقتصاددانان می دانند که یکی از محرک های اصلی رشد اقتصادی، رشد جمعیت است. هنگام شناسایی این یک رابطه مستقیم وجود دارد: نرخ رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) = نرخ رشد جمعیت + نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سرانه، که در آن تولید ناخالص داخلی سرانه به سادگی تولید ناخالص داخلی تقسیم بر جمعیت است.

هرچه افراد اطراف بیشتر باشند، نیروی کار در دسترس بیشتر است و همچنین افراد بیشتری برای مصرف اقلامی مانند غذا، انرژی، ماشین و لباس‌ها بیشتر می‌شوند.

همچنین مشکلات جمعیتی در افق وجود دارد، مانند افزایش تعداد بازنشستگانی که در حالی که دیگر در نیروی کار نیستند، با این وجود انتظار می‌رود عمر طولانی‌تری داشته باشند. متأسفانه، به نظر می رسد تعداد تولدهای جدید برای جایگزینی آن بازنشستگان در نیروی کار بسیار کم است.

نمونه های مختلف تقسیم بندی جمعیتی چیست؟

نمونه‌های تقسیم‌بندی جمعیتی توضیح می‌دهند که چگونه محققان بازار را بر اساس سن، جنسیت، درآمد خانواده، نژاد و قومیت، صلاحیت، وضعیت تأهل، ماهیت اشتغال و غیره به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنند.

این یک کار بسیار خسته کننده است که مشتریانی که متعلق به جمعیت های مختلف هستند و ایجاد یک برنامه بازاریابی جامع باشد. نمونه های جمعیت شناختی ایجاد یک استراتژی برای یک بازاریاب را آسان می کند.

بنابراین، آنها یکی از رایج‌ترین روش‌های تقسیم‌بندی بازاریابی هستند که در مقایسه با سایر تکنیک‌ها مانند تقسیم‌بندی جغرافیایی ، تقسیم‌بندی رفتاری یا بخش‌بندی روان‌شناختی اجرا می‌شوند.

از آنجایی که جزئیات مورد نیاز برای نمونه های جمعیتی به راحتی قابل دسترسی است، بازاریابان برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های عظیم در دوره های کوتاه محبوبیت پیدا کرده اند.

دموگرافیک یا جمعیت شناسی چیست؟

با توجه به تنوع جمعیتی، تقسیم مخاطبان هدف به یک بازاریاب کمک می کند تا یک برنامه بازاریابی دقیق طراحی کند که نتایج سازنده ای به همراه داشته باشد. محصولات یا خدماتی که مورد علاقه یک پسر 13 ساله سفید پوست است، ممکن است به یک زن آسیایی 40 ساله علاقه نداشته باشد.

نمونه های جمعیت شناختی:

  • تقسیم بندی سنی- سن یکی از رایج ترین عناصر تقسیم بندی جمعیتی است. هر گروه سنی ویژگی ها و نیازهای خاص خود را دارد. به طور کلی، نوجوانان ممکن است تمایل بیشتری به خودروهای جدید و زیبا داشته باشند، اما متخصصان شاغل به وسیله نقلیه ای نیاز دارند که برای خانواده او مناسب باشد و با بودجه خاصی مطابقت داشته باشد. هر گروه سنی یک نیاز خاص دارد که با نیازهای گروه های سنی دیگر بسیار متفاوت خواهد بود. نوزادان نیاز به عرضه مداوم پوشک، لباس‌های انتخابی، شیر خشک و سایر محصولات از این قبیل دارند، در حالی که کودکان نوپا به اسباب‌بازی‌های آموزشی، کتاب‌های رنگ‌آمیزی، محصولاتی که رشد ذهنی و جسمی آنها را تحریک می‌کند، نیاز دارند. بزرگسالان میانسال ممکن است بسیار بیشتر از یک نوجوان برای یک ابزار تکنولوژیکی گران قیمت سرمایه گذاری کنند. یک فرد مسن ترجیح می دهد پول خود را صرف خرید محصولات مرتبط با سلامتی کند. همانطور که در تمام این مثال ها مشاهده می شود،
  • تقسیم بندی خانواده – تنوع زیادی در این نوع تقسیم بندی وجود دارد. بسیاری از خانواده ها یک یا چند فرزند دارند. برخی از آنها مادر یا پدر مجرد دارند. دیگران والدین همجنسگرا با یک یا چند فرزند دارند. در حالی که برخی بدون کودک و مستقیم هستند. خانواده های بدون کودک هرگز محصولات مربوط به کودکان مانند لوسیون کودک، اسباب بازی یا پوشک را خریداری نمی کنند. یک سازمان چند ملیتی که در حال توسعه این محصولات است، نمونه های جمعیت شناختی را بر اساس نوع خانواده انجام می دهد. والدین مجرد تمایل بیشتری به صرفه جویی در هزینه محصولات مختلف دارند که ممکن است برای اکثر افراد بدون فرزند نگران نباشند.
  • تقسیم بندی جنسیتی – جنسیت یک مقوله اصلی برای انجام تقسیم بندی است. هر جنسیتی دارای ویژگی‌های خاصی است که متمایز و در تصمیم‌گیری مؤثر است. بسیار طبیعی است که مردان، زنان، افراد تراجنسیتی، علایق و ناپسندهای متفاوتی داشته باشند. مردان ممکن است به اندازه زنان به آرایش یا لوازم جانبی مد علاقه نداشته باشند. جنسیت ترجیحات افراد را مشخص می کند. خانم ها معمولاً به محصولات آرایشی علاقه دارند و در حال حاضر تعداد بیشتری از خانم ها هستند که به جدیدترین محصولات مد علاقه نشان می دهند. بر اساس این ویژگی‌ها، برندهای آرایش یا مد می‌توانند یک استراتژی بازاریابی ایجاد کنند که زنان را هدف قرار دهد تا نتایج تجاری بهتری کسب کنند.
  • تقسیم بندی نژاد و قومیت – نژاد و قومیت مقوله های حساسی هستند. تبلیغ یک محصول به آن نژاد یا قومیت هدف بستگی دارد زیرا ممکن است توسط هر یک از این نژادها/قومیت ها به گونه ای متفاوت تطبیق داده شود. افرادی که به نژادهای مختلف تعلق دارند ترجیحات غذایی، عادات لباس و بسیاری ویژگی های دیگر متفاوت خواهند داشت. تقسیم بندی کلیشه ای ممکن است به احساسات آسیب برساند، که ممکن است به یک تجارت آسیب برساند.
  • تقسیم بندی درآمد خانواده – یکی از ساده ترین انواع تقسیم بندی بر اساس درآمد است. درآمد یک فرد یا یک خانواده بر توانایی آنها برای خرید محصولات/خدمات دسته بندی هزینه های مختلف حاکم است. فردی که به سختی می تواند برای خانواده خود غذا و سرپناه تهیه کند، نمی تواند آیفون بخرد. شرکت‌هایی که ماشین‌های لوکس یا ساعت‌های لوکس ارائه می‌کنند باید مشتریانی را هدف قرار دهند که مقدار قابل توجهی درآمد اضافی دارند. محتمل ترین مخاطبان سازمانی که تلفن های همراه مقرون به صرفه هستند، مشتریان متوسط ​​تا کم درآمد خواهند بود.

سایر نمونه های جمعیت شناختی

در اینجا چند نمونه جمعیت شناختی دیگر وجود دارد که محققان معمولاً از آنها استفاده می کنند:

  1. وضعیت اشتغال: صاحب مشاغل، خوداشتغال، بیکار، شاغل، بازنشسته.
  2. وضعیت زندگی: صاحب خانه، اجاره ای، اجاره ای.
  3. سطح تحصیلات: فوق لیسانس، کارشناسی، کالج، دبیرستان.
  4. مذهب: ملحد، مسلمان، مسیحی، یهودی، هندو، بودایی
  5. وضعیت تاهل: مجرد، متاهل، جدا شده، بیوه/بیوه.
  6. تعداد فرزندان: هیچ، 1، 2، 3-5، بیش از 5 نفر.
  7. وابستگی سیاسی: دموکرات، جمهوری، مستقل.
  8. ملیت: ایرانی، مکزیکی، فرانسوی، هندی، آلمانی

مزایای تقسیم بندی جمعیتی:

تقسیم بندی مخاطبین هدف بر اساس جمعیت شناسی مزایای متعددی دارد.

  • از آنجایی که سرشماری به طور منظم توسط دولت انجام می شود، داده های جمعیتی به راحتی قابل بازیابی هستند. یک سازمان به راحتی می تواند داده ها را به دسته های مورد نیاز تقسیم کند و یک استراتژی بازاریابی موثر برای هر یک از این اطلاعات جمعیتی ایجاد کند.
  • با توجه به نیازهای دموگرافیک یک سازمان، سن، جنسیت، درآمد، نژاد و … قابل تنظیم و اجراست.
  • عواملی مانند درآمد خانواده، نوع خانواده و غیره بینش هایی را به دست می دهد که قدرت خرید مصرف کنندگان را تعیین می کند. یک سازمان می تواند بر اساس این طبقه بندی ها تصمیم بگیرد که آیا گروه خاصی از مصرف کنندگان را هدف قرار دهد یا خیر.
  • با توجه به اینکه تلاش زیادی برای تقسیم مخاطبان هدف به بخش های جمعیتی انجام می شود، یک سازمان استراتژی های بازاریابی را بر اساس نیازهای هر بخش تغییر می دهد. به همین دلیل احتمال افزایش رضایت مشتری ، وفاداری و افزایش نرخ حفظ وجود دارد.
  • در درازمدت، نمونه های جمعیت شناختی به کاهش هزینه و زمان سرمایه گذاری شده برای توسعه و اجرای استراتژی بازاریابی کمک می کند، زیرا تمام تلاش های بازاریابی با توجه به بخش های مختلف به دقت محاسبه می شود.
  • این روش در شناخت بازار هدف و ایجاد سیاست هایی که به هر یک از این بازارها مربوط می شود، بهتر است.
Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا