چگونه صفحات دارای خطای 404 را پیدا کنیم؟

پیدا کردن صفحات دارای خطای 404 از اصلی ترین وضایف کارشناسان سئو است. داشتن صفحات خطای 404 در طراحی سایت شما می تواند منجر به تجربه کاربری بد، اولین برداشت منفی شود و حتی به رتبه بندی موتورهای جستجو و ترافیکی که از SEO دریافت می کنید آسیب برساند.

در اینجا نگاهی دقیق تر به نحوه یافتن خطاهای یافت نشدن صفحه 404 در وب سایت خود و رفع آن پیوندهای شکسته با کمک ابزار تجزیه و تحلیل وب خود آورده شده است.

خطای 404 به چه معناست؟

404 یک کد وضعیت پاسخ HTTP است که نشان می دهد سرور نمی تواند منبع درخواستی را پیدا کند. این یکی از معروف ترین و قابل تشخیص ترین کدهای وضعیت پاسخ به دلیل تکرار مکرر آن هنگام مرور وب است.

خطای 404 Page Not Found به این معنی است که صفحه ای که بازدیدکننده شما می خواهد باز کند در سرور شما یافت نمی شود. اساساً هیچ صفحه ای در سایت شما مطابق با URLی که بازدیدکننده سعی کرده به آن دسترسی داشته باشد وجود ندارد.

پیغام خطا در اشکال و اشکال مختلفی وجود دارد، از جمله 404 Not Found، Page Not Found و File Not Found.

چرا خطاهای پیدا نشدن صفحه 404 رخ می دهد؟

ممکن است صفحه را حذف کرده باشید، ممکن است آن را تغییر داده باشید و URL آن را تغییر داده باشید، یا بازدیدکننده شما ممکن است آن را اشتباه نوشته باشد و صفحه هرگز وجود نداشته باشد.

خطاهای 404 ممکن است هنگام انتقال سایت، طراحی مجدد سایت، یا زمانی که به یک سازنده سایت یا سیستم مدیریت محتوا تغییر می‌کنید، رخ دهد.

یکی دیگر از اتفاقات رایج این است که شخصی که از وب سایت خود به سایت شما پیوند می دهد یا آن را در رسانه های اجتماعی و در انجمن ها به اشتراک می گذارد، ممکن است URL صفحه را اشتباه نوشته باشد.

چرا رفع خطاهای صفحه 404 ضروری است؟

دو جنبه مهم وجود دارد: تجربه کاربر و ترافیک موتور جستجو. در اینجا دلیل آن است:

خطاهای 404 تجربه کاربری وحشتناکی را ایجاد می کند

404 صفحه یک تجربه کاربری وحشتناک است که ممکن است این تصور را ایجاد کند که سایت دیگر نگهداری نمی شود و باعث شهرت بد شود.

یک بازدیدکننده ممکن است پیوندی به سایت شما در وب سایت دیگری پیدا کند. آنها ممکن است شما را در موتورهای جستجو پیدا کنند یا حتی روی یک لینک داخلی در سایت شما کلیک کنند. شما نمی خواهید آنها یک پیوند مرده را پیدا کنند. برای آنها آزار دهنده است.

بازدیدکنندگان وب سایت محتوایی را که به دنبال آن هستند و محتوایی را که انتظار دیدن آن را دارند پیدا نمی کنند، منجر به یک تجربه شکسته می شود. آنها ممکن است روی دکمه برگشت کلیک کنند و دیگر برنگردند. این به سایت شما کمک می کند تا نرخ پرش بالایی داشته باشد.

شما نمی خواهید بازدیدکنندگان شما تجربه بدی داشته باشند، اولین برداشت منفی داشته باشند و وب سایت شما را رها کنند.

خطاهای 404 می تواند به رتبه بندی موتور جستجو و ترافیک شما آسیب برساند

مانند اینکه چگونه افراد ممکن است اعتماد خود را به سایتی با لینک های مرده زیاد از دست بدهند، همین امر می تواند در مورد گوگل و سایر موتورهای جستجو اتفاق بیفتد.

در اینجا آنچه گوگل در مورد 404 ها و تأثیر آنها بر رتبه بندی جستجو گفت:

“اگر برخی از URL ها در سایت شما 404 هستند، این واقعیت به تنهایی به شما آسیبی نمی رساند یا در نتایج جستجوی گوگل به حساب شما نمی آید. با این حال، ممکن است دلایل دیگری وجود داشته باشد که بخواهید به انواع خاصی از 404 بپردازید. به عنوان مثال، اگر برخی از صفحات 404 صفحاتی هستند که واقعاً به آن‌ها اهمیت می‌دهید، باید بررسی کنید که چرا هنگام خزیدن آن‌ها، 404 را می‌بینیم! اگر غلط املایی یک URL قانونی را مشاهده کردید، احتمالاً شخصی قصد دارد به شما پیوند دهد و به سادگی اشتباه تایپی کرده است. به جای برگرداندن یک 404، می توانید 301 URL غلط املایی را به URL صحیح هدایت کنید و ترافیک مورد نظر را از آن لینک بگیرید. همچنین می‌توانید مطمئن شوید که وقتی کاربران وارد صفحه 404 در سایت شما می‌شوند، به آنها کمک می‌کنید آنچه را که به دنبال آن بودند پیدا کنند نه اینکه فقط بگویند «404 یافت نشد».

گوگل

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید، پیوندهای موجود در سایت های دیگر است که به صفحه 404 در سرور شما اشاره می کند. شما هیچ مزیتی برای سئو برای آن لینک ها نخواهید داشت. به همین دلیل همیشه مفید است که مطمئن شوید آن صفحات شکسته را به سایر بخش های مرتبط در سایت خود هدایت کنید.

چگونه صفحات خطای 404 را در گوگل آنالیتیکس پیدا کنیم؟

در داشبورد Google Analytics خود، به «رفتار» در ناوبری سمت چپ بروید، سپس «محتوای سایت» را انتخاب کنید و روی گزارش «همه صفحات» کلیک کنید.

“عنوان صفحه” را به عنوان بعد اصلی انتخاب کنید و 404 را جستجو کنید. این لیستی از خطاهای صفحه 404 را به شما نشان می دهد.

از گوگل آنالیتیکس استفاده نمی کنید؟ راه های بیشتری برای شناسایی خطاهای 404 وجود دارد.

از چه ابزار دیگری می توانم برای یافتن و ردیابی صفحات خطای 404 در وب سایت خود استفاده کنم؟
می توانید خطاهای صفحه 404 را با استفاده از بسیاری از ابزارهای دیگر ردیابی کنید. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

کنسول جستجوی گوگل

همچنین می توانید خطاهای صفحه 404 را در کنسول جستجوی گوگل خود بیابید. به بخش “Index” در منوی سمت چپ بروید و روی “Coverage” کلیک کنید. سپس روی “Excluded” کلیک کنید و “Not found (404)” یا “Soft 404” را در لیست انتخاب کنید تا لیست کامل خطاهای صفحه 404 را که گوگل کشف کرده است، دریافت کنید.

لاگ های سرور

شما می توانید خطاهای 404 صفحه یافت نشد را در گزارش های سرور خود نیز بیابید.

نکته منفی این است که شامل بازدید ربات ها می شود. این بدان معنی است که اکثریت قریب به اتفاق خطاهای 404 کشف شده توسط گزارش های سرور، خطاهایی هستند که ممکن است هرگز برای افراد واقعی و بازدیدکنندگان واقعی سایت شما مهم نباشند.

برخی از صفحاتی که یافت نشدند، همانطور که توسط گزارش های سرور گزارش شده است، URL هایی هستند که هرگز در وب سایت وجود نداشته اند. این موارد را می توانید با خیال راحت نادیده بگیرید زیرا واقعاً بر تجربه بازدیدکنندگان واقعی تأثیر نمی گذارد.

حتی اگر باید تمام پیوندهای خراب را اصلاح کنید، این واقعیت که گزارش‌های سرور همه صفحات شکسته احتمالی را گزارش می‌دهند ممکن است به این معنی باشد که ممکن است توسط گزارش‌های 404 که تفاوتی ایجاد نمی‌کنند، بیش از حد بارگیری کنید و نتوانید موارد مهم را برطرف کنید. آنهایی که

ابزارهای آنلاینی که سایت شما را می خزند

از ابزارهای آنلاینی استفاده کنید که به شما کمک می کنند با خزیدن در سایت خود پیوندهای شکسته را پیدا کنید. یکی از ابزارهای محبوب W3C Link Checker است.

اینها فقط می توانند خطاهای 404 ناشی از پیوندهای داخلی را پیدا کنند و نمی توانند خطاهای 404 را که ناشی از پیوندهای مرده در سراسر وب هستند پیدا کنند.

نحوه ردیابی خطاهای صفحه 404 با تجزیه و تحلیل معقول

ردیابی صفحات خطای 404 برای بسیاری از صاحبان سایت ضروری است و Plausible Analytics به شما کمک می کند این فرآیند را خودکار کنید. تجزیه و تحلیل معقول یک ابزار تجزیه و تحلیل مستقل است که با در نظر گرفتن سادگی و حفظ حریم خصوصی ساخته شده است.

با “ردیابی صفحات خطای 404” ما می توانید:

  • یک نمای کلی آسان از 404 صفحه که بازدیدکنندگان شما به آن دسترسی دارند، دریافت کنید
  • ببینید بازدیدکنندگان از کجا لینک های شکسته به صفحات خطای 404 شما را پیدا می کنند
  • سپس می توانید لینک های شکسته را به صورت دستی اصلاح کنید و صفحات خطا را تغییر مسیر دهید
  • اگر می‌خواهید صفحات خطای 404 را در سایت خود ردیابی و شناسایی کنید، در اینجا کاری که باید انجام دهید تا آن را در Plausible Analytics تنظیم کنید.

برای یک حساب کار بری ثبت نام کنید

ابتدا باید برای یک حساب آزمایشی رایگان ثبت نام کنید. می توانید به مدت 30 روز در تعداد نامحدودی از سایت ها و بدون محدودیت استفاده از آن استفاده کنید.

ما مدل کسب و کار اشتراک را به جای سرمایه داری نظارتی انتخاب کرده ایم. این بدان معناست که اگر تصمیم بگیرید پس از اتمام دوره آزمایشی خود را به مشترک تبدیل کنید، ما برای سرویس تجزیه و تحلیل وب سایت خود هزینه ای دریافت می کنیم. برنامه ها از 4 دلار در ماه شروع می شود.

فرآیند زیر روی تمام سیستم‌های مدیریت محتوای مختلفی که ممکن است برای وب‌سایت خود استفاده کنید، از جمله WordPress، Ghost، Squarespace و Webflow کار می‌کند.

قطعه اسکریپت را به سایت خود اضافه کنید

قطعه اسکریپت معقول را به سایت خود اضافه کنید و مطمئن شوید که تنظیمات ردیابی شما شامل اسکریپت دوم مطابق شکل زیر است:

<script async defer data-domain=”<yourdomain.com>” src=”https://plausible.io/js/plausible.js”></script>
<script>window.plausible = window.plausible || function() { (window.plausible.q = window.plausible.q || []).push(arguments) }</script>
شما باید کد اسکریپت ردیابی معقول آنالیتیکس خود را در قسمت Header (<head>) سایت خود قرار دهید. اسکریپت ردیابی را در تگ های <head> … </head> قرار دهید.

این قطعه کد را در قالب صفحه 404 خود قرار دهید

این کد را به صفحه 404 خود اضافه کنید. به عنوان مثال، اگر از وردپرس استفاده می کنید، قالب صفحه 404 شما 404.php نامیده می شود. در فایل های تم شما قرار خواهد گرفت.

<script>plausible(“404”,{ props: { path: document.location.pathname } });</script>
شما باید این کد را در صفحه 404 خود در زیر قسمت هدر قرار دهید. بعد از بستن تگ </head> در جایی قرار دهید.

یک هدف رویداد سفارشی در حساب خود ایجاد کنید

صفحات خطای 404 به صورت خودکار نمایش داده نمی شوند. شما باید هدف را پیکربندی کنید تا آنها در داشبورد شما نمایش داده شوند.

برای پیکربندی یک هدف، به تنظیمات وب سایت خود در حساب کاربری Plausible Analytics خود بروید و از بخش «اهداف» دیدن کنید. باید یک اعلان برای افزودن یک هدف ببینید.

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا