سیستم مدیریت محتوا CMS

انواع سیستم های مدیریت محتوا CMS

سیستم های مدیریت محتوا cms یک ابزار جهت تولید محتوا، سازماندهی و نگهداری محتوای دیجیتال را گوییند. به طور کلی، CMS ها از چندین کاربر پشتیبانی می کنند. سیستم های مدیریت محتوا (CMS) برای کسب و کار هایی که میخواهند در فضای دیجیتال کسب و کار خود را بنا کنند مزایای فراوانی دارد مانند:

  • سیستم مدیریت محتوا (CMS) یا Content Management System ها میتوانند کاهش هزینه ها را برای شما به همراه داشته باشد و در هزینه های شما صرفه جویی قابل توجهی داشته باشد.
  • افزایش همکاری بین اعضای تیم مستندسازی فنی تیم (حتی افراد غیر فنی)
  • کنترل کامل محتوا

سیستم مدیریت محتوا CMS چیست؟

سیستم مدیریت محتوا که اغلب به اختصار CMS نامیده می‌شود، نرم‌افزاری است که به کاربران کمک می‌کند بدون نیاز به دانش فنی تخصصی محتوا را در یک وب‌سایت ایجاد، مدیریت و اصلاح کنند.

به زبان ساده تر، سیستم مدیریت محتوا ابزاری است که به شما کمک می کند بدون نیاز به نوشتن همه کدها از ابتدا (یا حتی بدانید که چگونه کدنویسی کنید) یک وب سایت بسازید.

به جای اینکه سیستم خود را برای ایجاد صفحات وب، ذخیره تصاویر و سایر عملکردها بسازید، سیستم مدیریت محتوا تمام زیرساخت های اساسی را برای شما مدیریت می کند تا بتوانید روی قسمت های رو به جلوتر وب سایت خود تمرکز کنید.

فراتر از وب‌سایت‌ها، می‌توانید سیستم‌های مدیریت محتوا را برای عملکردهای دیگر نیز بیابید – مانند مدیریت اسناد.

یک سیستم مدیریت محتوا چگونه کار می کند؟

برای اینکه به شما ایده ای درباره نحوه عملکرد یک سیستم مدیریت محتوا بدهیم، قصد داریم یک توضیح کلی از رابط وردپرس داشته باشیم ( وردپرس نمونه خوبی از یک سیستم مدیریت محتوا است).

بیایید با ایجاد یک قطعه محتوا شروع کنیم. بدون سیستم مدیریت محتوا، باید یک فایل HTML ثابت بنویسید و آن را در سرور خود آپلود کنید ( عجب کار سخت و پیچیده ای؟ ).

با یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس، می توانید محتوای خود را در رابطی بنویسید که کمی شبیه Microsoft Word است:

باورتون نمیشه که چقدر میتونه ساده باشه؟

به طور مشابه، برای آپلود و مدیریت رسانه ها، مانند تصاویر، به جای اینکه نیاز به تعامل مستقیم با وب سرور خود داشته باشید، فقط می توانید کتابخانه رسانه را مرور کنید:

با این حال، سیستم مدیریت محتوا فقط یک رابط مدیریت باطن نیست. همچنین باعث می‌شود تمام محتوایی که ایجاد می‌کنید دقیقاً همانطور که می‌خواهید برای بازدیدکنندگان خود نشان داده شود.

چه چیزی یک سیستم مدیریت محتوا را تشکیل می دهد؟

در سطح فنی تر، یک سیستم مدیریت محتوا از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

  • یک برنامه مدیریت محتوا (CMA) – این بخشی است که به شما امکان می دهد در واقع محتوا را در سایت خود اضافه و مدیریت کنید (مانند آنچه در بالا مشاهده کردید).
  • یک برنامه تحویل محتوا (CDA) – این فرآیند پشت صحنه و پشت صحنه است که محتوایی را که در CMA وارد می‌کنید می‌گیرد، آن را به درستی ذخیره می‌کند و برای بازدیدکنندگان شما قابل مشاهده می‌کند.
  • این دو سیستم با هم نگهداری وب سایت شما را آسان می کنند.

انواع سیستم های مدیریت محتوای محبوب

وردپرس که در بالا به شما توضیح دادیم بهترین و محبوب ترین نمونه از یک سیستم مدیریت محتوای دیجیتال است. در حالی که مطمئناً سیستم های مدیریت محتوای دیگری نیز وجود دارد، وردپرس بیش از 43.3 درصد از سهم بازار را در وب سایت هایی با سیستم مدیریت محتوای شناخته شده حفظ می کند.

آیا با مشکلات خرابی و وردپرس دست و پنجه نرم می کنید؟ شرکت ما (www.sakhtesite.com) راه حلی برای تمام مشکلات شماست که برای صرفه جویی در وقت و هزینه از سریع ترین راه مشکلات شما را بررسی و برطرف میکنیم.

توجه داشته باشید که وقتی از “وردپرس” نام می بریم، در مورد WordPress.com صحبت نمی کنیم . در عوض، ما روی WordPress.org متمرکز شده‌ایم ، که وب‌سایتی است که سیستم مدیریت محتوای وردپرس منبع باز واقعی در آن ذخیره می‌شود.

علاوه بر نرم افزار وردپرس خود میزبان، سایر سیستم های مدیریت محتوای محبوب عبارتند از:

  • جوملا
  • دروپال
  • Magento (برای فروشگاه های تجارت الکترونیک)
  • فضای مربعی
  • Wix
  • TYPO3
  • همچنین بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوای کمتر شناخته شده دیگر وجود دارند که خود را برای شرکت‌های بزرگ هدف قرار می‌دهند (با قیمت گران برای مطابقت).

چه نوع وب سایت هایی را می توانید با آن سیستم های مدیریت محتوا بسازید؟
اکثر سیستم های مدیریت محتوا امروزه بسیار انعطاف پذیر هستند. در حالی که برخی وجود دارند که بر روی یک کاربرد خاص تمرکز می کنند – مانند Magento و تجارت الکترونیک – اکثر سیستم های مدیریت محتوای محبوب را می توان برای ایجاد هر نوع وب سایتی استفاده کرد.

به عنوان مثال، می توانید از وردپرس برای قدرت استفاده کنید:

  • وب سایت های استاتیک
  • وبلاگ ها
  • فروشگاه های تجارت الکترونیک
  • انجمن ها
  • شبکه های اجتماعی
  • دوره های آنلاین
  • سایت های عضویت
  • نمونه کارها
  • و غیره.

بهترین پلتفرم CMS چیست؟

این کمی شبیه این است که بپرسید “بهترین طعم بستنی چیست؟”.

مطمئناً، همه پاسخ خود را دریافت کرده‌اند، اما به سختی می‌توان یک استدلال واقعی برای بهترین بودن یک سیستم مدیریت محتوا در 100٪ موارد ارائه داد.

با این حال، کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که به اعداد و ارقام بازگردیم و پیشنهاد کنیم که دلیلی وجود دارد که وردپرس چنین سهمی از بازار سیستم مدیریت محتوا دارد:

برای اکثر انواع وب سایت ها، کاربرپسندترین و انعطاف پذیرترین راه حل را ارائه می دهد. این همیشه بهترین گزینه نیست، اما در بیشتر مواقع بهترین گزینه است.


آیا می خواهید وب سایت خود را با سیستم مدیریت محتوا بسازید؟ اگر چنین است، روند کلی چیزی شبیه به این است:

  1. میزبانی وب و نام دامنه بخرید
  2. سیستم مدیریت محتوای دلخواه خود را بر روی وب سرور خود نصب کنید
  3. سیستم مدیریت محتوا را پیکربندی کنید تا نحوه ظاهر و عملکرد سایت شما را تعیین کند
  4. نوشتن محتوا را با استفاده از رابط سیستم مدیریت محتوا شروع کنید
  5. در واقع به طرز شگفت آوری ساده است. و میزبان هایی مانند Kinsta حتی می توانند به نصب سیستم مدیریت محتوا برای شما (در این مورد وردپرس) کمک کنند، بنابراین می توانید مستقیماً به ساخت سایت خود بدون هیچ گونه تنظیمات فنی بپرید.

آیا به دنبال نصب یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس بر روی وب سرور خود هستید؟ ما آن را برای شما انجام می دهیم. Kinsta را به صورت رایگان امتحان کنید .

انواع سیستم های مدیریت محتوا

درک انواع مختلف سیستم های مدیریت محتوا یک گام کلیدی در انتخاب بهترین گزینه برای کسب و کار شما است. در اینجا پنج راه حل محبوب مدیریت محتوا برای کمک به سازماندهی محتوای دیجیتال را برای شما گرد هم آورده ایم:

1 _ سیستم مدیریت محتوای مؤلفه (CCMS)

یک سیستم مدیریت محتوای کامپوننت یا CCMS با یک CMS استاندارد تفاوت دارد زیرا محتوا را در یک سطح کوچک سازماندهی می کند. به جای مدیریت محتوا صفحه به صفحه ی کلمات، عبارات، پاراگراف ها یا عکس ها را می گیرد و آنها را در یک مخزن مرکزی ذخیره می کند.

برای حداکثر استفاده مجدد از محتوا طراحی شده است، اجزا فقط یک بار ذخیره می شوند. CCMS به عنوان یک منبع قابل اعتماد ثابت عمل می کند که محتوا را در چندین پلتفرم از جمله موبایل، PDF و چاپ منتشر می کند.

مزایای یک CCMS

  1. قابلیت استفاده مجدد: استفاده مجدد از محتوا در یک CCMS باعث صرفه جویی در زمان در مرحله نوشتن، ویرایش و انتشار می شود همچنین هزینه های ترجمه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
  2. قابلیت ردیابی: یک CCMS شما را قادر می سازد تا محتوا را با جزئیات دنبال کنید. شما می توانید ببینید که چه کسی، چه زمانی و کجا انجام داده است.
  3. منبع یابی منفرد: با یک CCMS می توانید محتوا را به چندین کانال از جمله چاپ، تلفن همراه، وب، ربات های چت، راهنماهای جاسازی شده و غیره هدایت کنید.
  4. همکاری تیمی پیشرفته: گردش کار را برای تیم توسعه محتوای خود، به ویژه آنهایی که از راه دور کار می کنند، بهبود میبخشد.

2 _ سیستم مدیریت اسناد (DMS)

کاغذ تقریباً منقرض شده است. ردیابی پرونده های تجاری بر روی کاغذ یک چیز مربوط به گذشته است. یک سیستم مدیریت اسناد (DMS) یک راه حل بدون کاغذ برای مدیریت، ذخیره و ردیابی اسناد در یک ابر ارائه می دهد. این یک راه حل خودکار برای آپلود، پردازش، و به اشتراک گذاری اسناد تجاری بدون دردسر چاپ، کپی، یا اسکن ارائه می دهد.

مزایای DMS

  1. سازگار با محیط زیست: محتوا را به صورت دیجیتالی سازماندهی کنید و در حین انجام آن در کاغذ صرفه جویی کنید!
  2. امنیت: یک DMS سطوح مختلفی از امنیت را ارائه می دهد تا اطمینان حاصل شود که محتوای محرمانه در دستان درست باقی می ماند.
  3. مزیت موبایل: با یک سیستم مدیریت اسناد، می توانید از راه دور به اسناد دسترسی داشته باشید و آنها را ویرایش کنید.

3 _ سیستم مدیریت محتوای سازمانی (ECM)

یک سیستم مدیریت محتوای سازمانی اسناد سازمان را جمع‌آوری، سازماندهی و ارائه می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که اطلاعات حیاتی به مخاطبان صحیح (کارکنان، مشتریان، سهامداران تجاری و غیره) تحویل داده می‌شود.

ECM به همه اعضای یک سازمان امکان دسترسی آسان به محتوای مورد نیاز برای تکمیل پروژه ها و تصمیم گیری های مهم را می دهد. علاوه بر این، یک ECM فایل‌ها را پس از یک دوره نگهداری مشخص حذف می‌کند و مطمئن می‌شود که هیچ محتوای غیرضروری فضایی را اشغال نمی‌کند.

مزایای ECM

  1. انعطاف پذیر: یک ECM به شما امکان می دهد هر نوع فایلی را از هر مکانی ضبط کنید و به طور خودکار پردازش و ذخیره کنید.
  2. کارایی را افزایش می دهد: اکنون که اسناد و مدارک مورد توجه قرار گرفته است، می توانید در کارهای روزمره خود بهره وری بیشتری داشته باشید.
  3. کاهش هزینه‌های ذخیره‌سازی: یک ECM تنها با ذخیره‌سازی فایل‌های ضروری و حذف بقیه در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند.

4 _ سیستم مدیریت محتوای وب (WCMS)

یک سیستم مدیریت محتوای وب به کاربران اجازه می دهد تا اجزای دیجیتال یک وب سایت را بدون دانش قبلی از زبان های نشانه گذاری یا برنامه نویسی وب مدیریت کنند. WCMS ابزارهای همکاری، تألیف و مدیریت را برای کمک به مدیریت محتوای دیجیتال فراهم می کند. برخلاف سایر CMS ها که با محتوایی که هم برای وب و هم برای چاپ سروکار دارند، یک WCMS منحصراً محتوای وب را مدیریت می کند.

مزایای WCMS

  1. شخصی سازی: WCMS به کاربران اجازه می دهد یک صفحه وب را با طراحی و محتوای شخصی سازی شده سفارشی کنند.
  2. اتوماسیون: WCMS با انتشار خودکار محتوا در زمان صرفه جویی می کند و مدیریت گردش کار را بهبود می بخشد.
  3. مقیاس پذیر: یک سیستم مقیاس پذیر مانند WCMS به شرکت ها اجازه می دهد بدون نگرانی در مورد فراتر رفتن از محدودیت های وب سایت خود، به طور تصاعدی رشد کنند.

5 _ سیستم مدیریت دارایی دیجیتال (DAM)

با یک سیستم مدیریت دارایی دیجیتال، کاربران می توانند محتوای دیجیتال را به راحتی ذخیره، سازماندهی و به اشتراک بگذارند. DAM یک کتابخانه ساده و متمرکز ارائه می دهد که در آن مشتریان، کارمندان یا پیمانکاران می توانند به محتوای دیجیتال دسترسی داشته باشند. این دارایی ها شامل فایل های صوتی، خلاقانه، ویدئو، اسناد و ارائه ها می باشد. DAM مبتنی بر ابر است، بنابراین کاربران می توانند از هر کجا به محتوا دسترسی داشته باشند.

مزایای DAM

  • مخزن متمرکز: محتوا در یک مکان امن و مطمئن است.
  • مدیریت موثر برند: DAM به شما امکان می دهد یک پورتال وب مارک دار را برای دسترسی کاربران به فایل های مهم مدیریت کنید.
  • انتشار دیجیتال: با DAM، می‌توانید محتوای دیجیتال را به سمت خدمات توزیع شخص ثالث، کانال‌های رسانه‌های اجتماعی و موارد دیگر سوق دهید.
  • قبل از انتخاب یک CMS، بسیار مهم است که انواع سیستم های مدیریت محتوا را بررسی کنید. برخی از سیستم ها ممکن است برای کسب و کار شما مناسب تر باشند. به عنوان مثال، اگر چندین نسخه محصول را در یک سال به چندین زبان منتشر کنید، مطمئنا بهترین گزینه شما یک CCMS است. اگر به دنبال انعطاف‌پذیری بیشتری برای انتشار در یک وب‌سایت هستید، یک سیستم مدیریت محتوای وب می‌تواند به بهترین وجه مناسب باشد.
Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا