اموزش نصب وردپرس

آموزش نصب وردپرس به صورت تصویری

آموزش نصب وردپرس به صورت تصویری ، همانطور که می دانید برای نصب و شروع کار با وردپرس به مواردی نیاز داریم .که شامل دامنه ، هاست و فایل وردپرس که لینک دانلود آن در ادامه آمده است می باشد .

نصب وردپرس روی cpanel

بهتر است قبل از ورود به مبحث اصلی، به پیش ‌نیازها و جزئیات بپردازیم. ما می‌ خواهیم یک سایت را در محیط اصلی یا در اینترنت راه‌ اندازی کنیم و از دنیای تستی خارج شویم. برای شروع طراحی سایت اول سرویس هاست خود را انتخاب کرده، سپس شروع به انجام عملیات می ‌کنیم. قدم‌ هایی که باید در این راستا برداشته شود به صورت زیر است:

  1. خرید هاست مناسب و ترجیحا لینوکسی از شرکتی معتبر و دارای پشتیبانی
  2. ثبت دامنه موردنظر برای سایت
  3. ست کردن دامنه با هاست
  4. استفاده از اطلاعات ورود به هاست یا اطلاعات اطلاعات FTP (چنانچه سرویس‌دهنده به شما این اطلاعات را نداد می‌توانید در پنل هاست خودتان آن را ایجاد کنید)
  5. دانلود آخرین نسخه وردپرس فارسی
  6. شروع فرآیند نصب و راه‌اندازی وردپرس

مراحل نصب وردپرس

برای نصب وردپرس روی Cpanel ابتدا باید آخرین نسخه وردپرس را دریافت کنید که معمولا از مخزن امکان ‌پذیر است. نکته جالب اینجاست که قبلا ما باید نسخه فارسی وردپرس را نصب می ‌کردیم و حتما باید منتظر می‌ ماندیم تا وردپرس فارسی آن را ارائه دهد تا بتوان دریافت کرد. اما در حال حاضر هیچ نیازی به صبر کردن و حتی دریافت نسخه فارسی نیست. همان نسخه اصلی را دریافت می‌کنیم و در هنگام نصب زبان مورد نظر را فارسی انتخاب می‌کنیم. وردپرس خود از بیشتر زبان‌های دنیا پشتیبانی می‌ کند.

پس از دریافت آخرین نگارش وردپرس، وارد سی پنل شوید. این وارد شدن می‌تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم (از طریق FTP) باشد.

بارگذاری فایل فشرده برای نصب وردپرس

در مرحله اول باید مطابق شکل زیر وارد پوشه فایل‌های خود روی هاست شوید.

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

وقتی بر روی File Manager کلیک کنید وارد صفحه‌ای می‌شوید که در قسمت سمت چپ آن مشابه شکل زیر پوشه public_html را مشاهده می‌کنید.

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست wamp

پوشه pubilc_html ریشه هاست شماست و شما باید در همین پوشه فایل‌های وردپرس خود را قرار داده و آن را نصب کنید.
برای قرار گرفتن فایل‌های وردپرس در پوشه public_html و در نهایت برای نصب وردپرس باید مطابق شکل زیر از طریق گزینه upload استفاده کنیم.

آموزش نصب وردپرس در میهن وب هاست

پس از آپلود شدن فایل فشرده وردپرس باید بر روی پوشه زیپ آن راست کلیک کنید و گزینه Extract را انتخاب کنید تا پوشه وردپرس را از زیپ خارج کنید.

آموزش نصب قالب وردپرس در cpanel

مطابق شکل زیر وقتی نسخه وردپرس را extract می‌کنیم می‌توانید فایل زیپ آن را از داخل سی‌پنل خود پاک کنید. اگر سعی کنید همیشه فضای هاست را منظم نگه دارید به سرعت سایت کمک بزرگی می‌کنید.

بارگذاری سایت وردپرس روی هاست

سپس بر روی پوشه آبی رنگ wordpress در شکل بالا کلیک می‌کنیم تا تمام فایل‌های موجود را از درون پوشه وردپرس به بخش public_html انتقال دهیم. چرا؟
اگر می‌خواهید سایت شما با زدن آدرس دامنه نمایش داده شود باید تمامی فایل‌های اصلی وردپرس در public_html یا روت قرار گیرد در غیر اینصورت باید انتهای آدرس اصلی wordpress/ را نیز وارد کنید که این کار بی معنی‌ است.

انتقال فایل‌ها به public_html

همان‌ طور که در شکل زیر می‌ بیند برای انتقال تمام فایل‌ های نصب وردپرس، همه موارد را انتخاب کرده (با گزینه select all) و با کلیک بر روی آن‌ها گزینه Move را انتخاب کنید.

آموزش آخرین نسخه وردپرس

وقتی در شکل بالا گزینه “Move” را انتخاب می‌کنیم مطابق شکل زیر پنجره‌ای باز می‌شود که در این پنجره، مسیر فعلی تمام فایل‌های وردپرس به صورت public_html/wordpress/ مشخص شده است و شما باید کلمه wordpress را از مسیر مشخص شده در شکل پاک کنید و فایل‌ها را به پوشه public_html برای نصب وردپرس روی Cpanel انتقال دهید.

نصب دستی وردپرس در سی پنل

ساخت پایگاه داده در نصب وردپرس

تا اینجا موقعیت اولیه وردپرس را مشخص کرده و آن را شاخه اصلی جای دادیم. حال نوبت به آن می‌رسد که پایگاه داده را تنظیم کنیم. می‌دانید که بدون اتصالات پایگاه داده نمی‌توانید وبسایت خود را راه‌اندازی کنید.

چرا؟ چون سایت شما قرار است اطلاعاتی را در دل خود داشته باشد و این اطلاعات همگی بصورت جدول‌های مشخصی در پایگاه داده جمع می‌شوند. برای این منظور در پنل هاست بر روی گزینه MySQL database کلیک کنید:

ساخت پایگاه داده در نصب ورد پرس

با کلیک بر روی لینک Database® MysQl که در شکل بالا مشخص شده است وارد صفحه‌ای مطابق شکل زیر می‌شویم که باید برای نصب وردپرس روی هاست Cpanel دیتابیس ایجاد کنیم.

نام پایگاه داده در نصب ورد پرس

برای پایگاه داده خود باید نامی را در نظر بگیرید و در این بخش وارد کنید، سپس بر روی دکمه آبی رنگ Create database کلیک کنید. حال کمی اسکرول می‌کنیم تا به بخش MySQL User برسیم.

وارد کردن اطلاعات نام پایگاه داده در نصب ورد پرس

در اینجا نیز باید برای پایگاه داده خود نام کاربری و پسورد بسازید. این مراحل را در نصب وردپرس روی لوکال هاست هم انجام می‌دادیم با این تفاوت که در لوکال تنها یک نام پایگاه داده کافی است. پس از آن بر روی Create User کلیک کنید. حال کمی اسکرول کنید و در بخش Add User database بر روی دکمه Add کلیک کنید تا همه موارد اضافه شوند.

ورود به فضای وردپرس

حال برای نصب وردپرس روی Cpanel باید آدرس سایت خود را در مروگر وارد کنید. در صورتی که تمام مراحل فوق را به درستی انجام داده باشید هنگام وارد کردن آدرس سایت خود در مرورگر با صفحه‌ای مطابق شکل زیر مواجه می شوید.

شروع نصب ورد پرس

سپس پس از عبور از صفحه بالا وارد صفحه‌ای مطابق شکل زیر می‌شوید که قرار است اطلاعاتی را در آن وارد کنید…

ورود اطلاعات مورد نیاز برای نصب ورد پرس

سپس با زدن دکمه “فرستادن ” وارد صفحه‌ای مطابق شکل زیر به شما نشان داده می‌شود.

اجرای نصب ورد پرس روی سی پنل

با زدن دکمه “اجرای نصب” وارد صفحه‌ای مطابق شکل زیر می‌شوید که باید در آن نام کاربری و پسورد ورود به سیستم وردپرس را مشخص کنید تا نصب وردپرس روی Cpanelانجام شود.

وارد کردن اطلاعات نام سایت و رمز عبور در نصب ورد پرس

پس از فشردن دکمه ” راه‌اندازی وردپرس” نصب وردپرس روی Cpanel به طور تمام و کامل انجام می‌شود و شما می‌توانید با استفاده از نام کاربری و پسوردی که در مرحله قبل تعریف کردید وارد سیستم وردپرس خود شوید.

ورود به سایت در نصب ورد پرس

در پایان

مراحل نصب وردپرس روی Cpanel مانند نصب وردپرس روی لوکال هاست نیست. در هاست شما باید مراحلی را طی کنید تا سایتتان ساخته شود. البته این حرف ما به این منظور نیست که این عملیات دشوار است ولی برای اینکه مراحل متفاوتی را باید طی کنید، به شما می‌ گوییم که حتما این آموزش را مشاهده کنید.

نکته مهمی که در اینجا باید حتما به شما یادآور شویم این است که در حال حاضر هاست لینوکسی به صورت دایرکت ادمین موجود است و سی ‌پنل در ایران کمتر مشاهده می ‌شود. ولی بعضی شرکت‌ ها سرویس سی ‌پنل نیز ارائه می ‌دهند، به همین منظور بهتر است آموزش کار با آن را بیاموزید.
هر گونه نظری دارید خوشحال می‌شویم از بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا