آموزش سی پنل

سی پنل (cpanel) چیست ؟

سی پنل (cpanel) چیست ؟ سی پنل یک پنل کنترلی ساده است که توسط ارائه دهندگان خدمات میزبانی به صاحبان وب سایت‌ها ارائه می‌شود و به آن‌ها اجازه می‌ دهد تا وب سایت‌های خود را به کمک یک رابط کاربری مبتنی بر وب مدیریت کنند. سی پنل دارای یک رابط گرافیکی است که به کمک آن می‌ توان بخش‌ های مختلف را کنترل و مدیریت کرد.

سی پنل چیست ؟

سی پنل همانطور که از اسمش مشخص است ، یک کنترل پنل تحت وب است. cPanel امکان مدیریت هاست ها و سرورهای تحت ویندوز و لینوکس را برای شما فراهم می کند. این کنترل پنل امکانات وسیعی را در اختیار کاربران می گذارد.
کاربران می توانند آدرس های ایمیل خود را در cPanel ایجاد و مدیریت کنند، همچنین دامنه ها، بانک های اطلاعاتی، نسخه های مختلف PHP و تقریبا تمام جوانب یک وب سرور را کنترل کنند.

در نتیجه این کنترل پنل قدرتمند امکان اداره تمام سرویس های هاست را در یک جا فراهم آورده است. cPanel توسط شرکتی به همین نام و غالبا به زبان برنامه نویسی Perl توسعه داده شده است.

نمایندگی سی پنل ایران

دلیل محبوبیت سی پنل

سی پنل یک کنترل پنل عالی و قابل تنظیم است، که در طول زمان امتحان خود را به خوبی پس داده است و یک تیم حرفه ای و فعال پشت آن قرار دارد که برای کاربران cPanel کمک بزرگی به حساب می آید زیرا در طول استفاده از این کنترل پنل با هر سوال و مشکلی رو به رو شوید می توانید از تیم پشتیبانی cPanel کمک بگیرید.

خوش نامی، شهرت و استفاده گسترده از cPanel به علت رابط کاربری ساده و قابل فهم آن است بطوریکه هر کسی فقط یک بار از آن استفاده کند طرز کارش را یاد می گیرد. البته بهتر است بدانید این کنترل پنل ساده و قدرتمند نسخه هایی هم دارد که برای استفاده افراد حرفه ای طراحی شده است. این نسخه از امکاناتی نظیر مدیریت همزمان چندین سرور و پشتیبانی از IPV6 برخوردار است.

فعالیت هایی که می توان با سی پنل انجام داد

کاربران بسیاری سوال می ‌کنند که چگونه از سی پنل استفاده کنیم؟ در واقع cPanel بستری برای انجام امور وب‌ سایت و کنترل آن فراهم می ‌سازد. در این بستر می‌توانید :

  1. نام دامنه را به میزبانی خود وصل کنید.
  2. ایمیل‌های وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنید.
  3. وردپرس یا هر سیستم مدیریت محتوایی دیگری را نصب کنید.
  4. از وب‌سایت خود پشتیبان بگیرید.
  5. فایل‌های خود را آپلود کنید.
  6. میزان استفاده از پهنای باند را بررسی کنید.
  7. تنظیمات امنیتی خود را بررسی کنید.
  8. موارد مورد نظر خود را نصب کنید.
  9. و…

مزایای استفاده از سی پنل

  • صرفه جویی در زمان :ارزشمندترین چیز زمان است. به دلیل سادگی و راحتی استفاده از کنترل‌پنل‌ها، بسیاری از کارهای فنی تنها با چند کلیک انجام می‌شوند، و بدین ترتیب زمان زیادی برایتان صرفه جویی می‌شود.
  • راه اندازی :زمانی که شما سایتی را راه‌ اندازی می‌ کنید، همیشه نگرانی در پروسه راه‌اندازی وجود دارد. کنترل‌ پنل‌ ها با ساده کردن پروسه‌ها، مشکلاتی که حین راه‌اندازی سایت بوجود می‌ آیند را شدیدا کاهش می‌دهند.
  • جلوگیری از خطاها :اگرچه همیشه ممکن است اشتباهی رخ دهد، با این حال، استفاده از کنترل‌ پنل‌ ها کمک می‌ کند از اشتباهات تکراری و آزاردهنده دوری کنید.
  • هزینه :به دلیل اینکه بسیاری از کارهای پیچیده را می‌توانید با استفاده از کنترل‌پنل‌ها انجام دهید، دیگر نیازی نیست هزینه‌ هایی را صرف استخدام متخصصین جهت مدیریت ‌هاست خود کنید.
  • مدیریت مشتریان :اگر شما شرکتی هستید که مشتریان خودتان را دارید، با استفاده از یک کاربری نمایندگی، می‌توانید از امکانات ‌هاست یک شرکت میزبانی استفاده کنید و در عین حال، مشتریان خود را هر کدام با یوزر جداگانه مدیریت کنید.
  • نصب آسان :بسیاری از کنترل‌ پنل‌ ها، بصورت استاندارد قابلیت نصب آسان را در خود دارند. با این ویژگی، شما می‌توانید تنها با یک کلیک، CMSهای پراستفاده مانند WordPress , Joomla, Prestashop و غیره را نصب کنید.

داشبورد سی پنل

ظاهری که هم اکنون پس از ورود به cPanel مشاهده می کنید، در پی سالها تغییر بهتر و بهتر شده است. با این وجود اگر دوست دارید ظاهر متفاوتی از cPanel داشته باشید باید به ارائه دهنده هاست یا سرور خود درخواست دهید. چون برای آنها این امکان وجود دارد که ظاهر cpanel را شخصی سازی کنند. به طور کلی سی پنل دارای قسمت های اصلی زیر است :

مدیریت فایل

هاست سی پنل مجموعه‌ ی کاملی از ابزارهای مدیریت فایل را در اختیار دارد. با وجود اینکه جایگزین قوی و مناسبی برای یک ابزار FTP حرفه‌ای نیست، اما این امکان را به شما می‌دهد تا فایل‌ها و پوشه‌ها را بارگذاری، ایجاد، حذف یا سازماندهی کرده و پرونده‌های خود را در پوشه‌ها جابجا کرده و همچنین permission فایل‌ها و پوشه‌ها را تغییر دهید.

به‌طور کلی امکانات اولیه‌ی لازم برای مدیریت فایل‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین می‌توانید فایل‌های بک‌آپ خود را با کمک cPanel File Manager به صورت کامل یا جزئی مدیریت کنید.

ورود به سی پنل ایران هاست

مدیریت ایمیل

هاست cPanel ابزاری قوی در مدیریت ایمیل است. ایجاد، ویرایش و حذف حساب‌های ایمیل با سی پنل بسیار آسان است. می‌توانید رمز عبور را تغییر دهید، برای Inbox ایمیل خود سقف حجم مجاز تنظیم کرده و ایمیل خود را با نرم‌افزار‌های مدیریت ایمیل مورد علاقه خود مانند Outlook تنظیم کنید.

حتی می ‌توانید ایمیل ‌های خود را به‌نحوی تنظیم کنید تا به حساب Gmail شما فرستاده شوند. اگر می‌ خواهید در همه حال به ایمیل‌های خود دسترسی داشته باشید، می‌توانید به‌راحتی این کار را با استفاده از webmail و از طریق هر دستگاه متصل به اینترنت انجام دهید.

هاست سی پنل نامحدود رایگان

نرم افزار Softaculous در هاست سی پنل

Softaculous یا one click installation software ابزاری خارق‌العاده است که به شما امکان می‌دهد فقط با چند کلیک صدها نرم‌افزار کاربردی را بر روی هاست خود نصب کنید. خواه هدف شما یک وبلاگ وردپرس، یک سایت تجارت الکترونیکی مبتنی بر Magento یا راه‌اندازی یک فروم PHPBB، یا فروش نمایندگی‌های سرویس‌های میزبانی وب با استفاده از WHMCS باشد، Softaculous همه نیاز‌های شما را پوشش می‌دهد.

دانلود سی پنل

مدیریت دامنه

در هاست سی پنل مجموعه‌ ای از ابزار‌های فوق‌العاده برای مدیریت موثر دامنه‌ های خود در اختیار دارید. به‌عنوان مثال، می‌توانید دامنه‌های پارک شده parked domain را طوری تنظیم کنید تا به هر دامنه تحت مالکیت شما هدایت شوند، یا دامنه‌های Addon ایجاد کنید تا هزینه هاستینگ شما کاهش یابد. همچنین می‌توانید تنظیمات subdomain، تغییر مسیر و DNS خود را نیز از طریق cPanel مدیریت کنید.

دایرکت ادمین چیست (سی پنل)

پایگاه داده

هاست سی پنل دارای طیف وسیعی از ویژگی‌های مدیریت پایگاه داده است. cPanel معمولاً با MySQL به صورت استاندارد تنظیم شده است، اما می‌توانید با استفاده از PHPmyAdmin پایگاه داده‌های خود را مدیریت کنید.

آموزش طراحی سایت سی پنل

سایر نرم افزارها

هاست سی پنل همچنین به‌ صورت پیش فرض با تعدادی نرم‌افزار مفید دیگر که از قبل نصب شده‌اند، ارائه می‌شود و همانند یک سازنده حرفه‌ای وبسایت گزینه‌ های پیشرفته برنامه‌ نویسی، مانند Ruby on Rails و RubyGems نیز در آن تعبیه شده است.

اموزش کار با سی پنل

ابزارهای پیشرفته

هاست سی پنل همچنین طیف وسیعی از ابزارها برای مدیریت بهتر وب‌سایت شما به‌همراه دارد. به‌عنوان مثال، می‌توانید کارهای تکراری (مانند صدور فاکتور‌های روزانه) را با استفاده از CRON Job به‌صورت خودکار انجام دهید؛ یا می‌توانید صفحات خطا مانند ۴۰۴ یا عیب‌یابی مشکلات DNS را تنظیم کنید.

ورود به وردپرس از سی پنل

معیارها

در حالی که بیشتر وب ‌سایت ‌ها از Google Analytics و Google Webmaster Tools برای بررسی کلی ترافیک وب ‌سایت خود استفاده می‌ کنند، سی پنل حاوی شاخص ‌های مفیدی مانند ارزیابی خطاها، استفاده از پهنای باند و گزارش‌های Raw Access است.

سرعت بخشیدن و ارتقاء امنیت وب سایت با کمک CloudFlare

کاربران جهت سرعت بخشیدن و ارتقاء امنیت وب‌سایت ‌های خود می‌توانند از CloudFlare استفاده کنند. CloudFlare یک شبکه توزیع محتوا (CDN) است و مجموعه‌ای از سرورهای توزیع شده مستقر در سراسر جهان است. هدف CDN ها فراهم آوردن دسترسی و کارایی بالا با ذخیره کردن کش صفحات وب استاتیک از سایت شما در شبکه سرورهای آن‌ ها بوده که دارای ۳ مزیت مهم است:

  • بارگذاری سریع‌تر وب‌سایت‌ها تا ۲ برابر
  • مصرف کمتر پهنای باند
  • بهبودامنیت: CloudFlare حملات مخرب را تشخیص داده و از آن جلوگیری می ‌کند

سی پنل با کمک نرم افزارهای ۳rd Party از اسپم‌ ها جلوگیری می‌ کند. به‌ عنوان مثال برخی از این نرم‌افزارها کلیه‌ ی ترافیک ایمیل‌ های وارد شده به سرور شما را تجزیه‌ و‌ تحلیل می‌ کند. الگوریتم‌ های قدرتمند آن این قابلیت را دارند که اسپم‌ ها را قبل از اینکه حتی به ایمیل شما برسند، ردیابی کرده و متوقف کنند.

خرید هاست سی پنل لینوکس

ورود به سی پنل

برای مشاهده صفحه ورود به سی پنل باید از مرورگر خود استفاده کنید. آدرسی که باید در مرورگر تایپ کنید تا بتوانید وارد cPanel شوید را ارائه دهنده هاست یا سرور برای شما ایمیل می کند. اصلا از قسمت :۲۰۸۲ که در آدرس وجود دارد نترسید.

این شماره پورتی است روی سرور که cPanel به صورت پیشفرض از آن استفاده می کند. لطفا توجه داشته باشید که برای دسترسی به cPanel از اتصال امن HTTPS استفاده کنید در غیر این صورت قوانین امنیت سینل را نقض نمودید.

نمایندگی هاست سی پنل ایران
Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا