بازاریابی چریکی

انواع بازاریابی چریکی پارتیزانی و تاثیر آن بر استراتژی فروش (گوریلا مارکتینگ)

هدف از این مقاله : این مقاله تحلیل می‌کند که بازاریابی چریکی به روش‌های سنتی محدود نخواهد شد. و معمولا استفاده از آن در فضای آنلاین محسوس و کاربردی میباشد. و این موثرترین ابزار برای بازاریابی چریکی است که شامل ایمیل ها یا لیست های پستی، انجمن ها، شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها می شود.

با استفاده از این ابزار بازارهای هدف قابل دستیابی بوده و ارتباطات متقابل قوی در کسب و کار شما ایجاد می کند. بزرگترین مزیت این ابزار تعامل، گنجاندن، انتشار نامحدود و بازخورد تجارت شما میباشد. البته، برای مقابله با بازاریابی چریکی یا پارتیزانی (گوریلا مارکتینگ) در اینترنت، باید ویژگی های زیر را در نظر داشت: برنامه ریزی؛ محتوا؛ طرح؛ ثبت نام کاربر؛ فرآیندهای اجرایی؛ سهام؛ طرح بحران؛ یک لیست طولانی از آدرس ها ابزارهای زیادی برای استفاده در بازاریابی وجود دارد، اما مهم است که بهترین را با بهترین استراتژی انتخاب کنید.

بسته به خلاقیت خود در کسب و کارتان می توانید از همه چیز استفاده کنید تا بفهمید کدام یک برای شرکت مؤثرتر است. با کمک نتایجی که بعداً به دست می آید، تغییرات ناموفق را رد می کنیم. اگرچه بازاریابی چریکی یک ابزار منحصر به فرد برای مشاغل کوچک است که نمی خواهند هزینه زیادی را صرف تبلیغات کنند، آنها به سرعت شروع به اتصال و شرکت های معروف و بزرگ می کنند.

بازاریابی چریکی یا چریکی چیست؟

بهترین بازاریابی هدف قرار دادن گوشه دنج بازار و مخاطبان ارگانیک شما میباشد.

sakhtesite

تاریخچه بازاریابی چریکی یا پارتیزانی

بازاریابی چریکی محصول تغییر رسانه های الکترونیکی از بازاریابی سنتی چاپی، رادیویی و تلویزیونی است. جی کنراد لوینسون در کتاب بازاریابی چریکی خود در سال 1984 آن را ابداع کرد . هدف آن ایجاد سر و صدا در مورد یک محصول یا نام تجاری است به طوری که احتمال خرید محصول یا خدمات توسط مصرف کننده یا صحبت در مورد آن با سایر خریداران بالقوه را افزایش می دهد. بازاریابی چریکی می تواند برای کسب و کارهای کوچک بسیار مقرون به صرفه باشد ، به خصوص اگر آنها موفق به ایجاد یک پدیده بازاریابی ویروسی شوند.

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی

کلمه “چریک” یا “پارتیزانی” در شکل نوشتاری و در ذهن ما بسیار قاطع و با تاکید به نظر می رسد. تصاویری از شورش و درگیری را در ذهن مخاطب تداعی می کند. آن را در کنار کلمه “بازاریابی” قرار دهید، و این باعث می شود بسیاری از مردم با تعجب بپرسند: “چی؟؟”

اما بازاریابی چریکی نوعی ارتباط جنگی نیست.این در واقع یک شکل بسیار غیر متعارف از بازاریابی است که باعث افزایش آگاهی از برند در بین مخاطبان بزرگ می شود بدون اینکه آنها را قطع کند.

بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی یک تاکتیک بازاریابی است که در آن یک شرکت از تعاملات غافلگیرکننده و یا غیر متعارف به منظور تبلیغ یک محصول یا خدمات خود استفاده می کند. بازاریابی پارتیزانی با بازاریابی سنتی متفاوت است زیرا اغلب بر تعامل شخصی اتکا دارد، بودجه کمتری دارد و بر گروه های کوچکتری از مراجعه کننده تمرکز دارد که مسئول انتشار کلمه در یک مکان خاص هستند نه از طریق کمپین های رسانه ای گسترده.

  • بازاریابی چریکی استفاده از روش های بدیع یا غیر متعارف به منظور افزایش فروش یا جلب علاقه به یک برند یا تجارت است که به صورت غیر متعارف یا غافلگیر کنند ایجاد میشود.
  • این روش ها اغلب کم هزینه یا بدون هزینه هستند و شامل استفاده گسترده از تعاملات شخصی بیشتر یا از طریق پیام های رسانه های اجتماعی به شیوه ویروسی پخش می شوند.
  • این روش بازاریابی با ظهور فناوری‌های تلفن همراه و متصل که می‌توانند پیام‌رسانی را تقویت کنند و بر گروه‌های هدف مصرف‌کنندگان متمرکز شوند، تا محبوبیت بیشتری پیدا کنند.


بازاریابی چریکی یا پارتیزانی راهی برای ایجاد تبلیغات و در نتیجه آگاهی از برند شما با استفاده از روش‌های خلاق و غیر متعارف طراحی شده برای برانگیختن شگفتی یا شوک است. خود این اصطلاح در اوایل دهه 1980 توسط نویسنده تجاری فقید جی کنراد لوینسون ایجاد شد که چندین کتاب در مورد تاکتیک های چریکی در تعدادی از زمینه های حرفه ای نوشت. البته، در آن زمان، بازاریابی به طور کلی بسیار متفاوت به نظر می رسید، و در حالی که بازاریابی چریکی هنوز هم امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، چشم انداز دیجیتال همانطور که به نظر میرسد در حال تغییر و تحول است.

ریشه های جنگ در بازاریابی پارتیزانی یا چریکی

وقتی “اصطلاح “بازاریابی چریکی” را می شنویم، خیلی سخت است که به جنگ چریکی فکر نکنیم – و این کاملا منطقی است، زیرا نام این سبک بازاریابی از همان تاکتیک های چریکی آمده است. در زمینه جنگ، تاکتیک های چریکی تا حد زیادی به عنصر غافلگیری بستگی دارد.و این فکر ما را به: «کمین، خرابکاری، یورش،» سوق میدهد.

اما چگونه این به کاری که ما هر روز برای تبلیغات انجام می دهیم تبدیل می شود؟ در بازاریابی، تکنیک های چریکی بیشتر بر عنصر غافلگیری اشاره می کنند. هدف آن ایجاد کمپین های بسیار غیر متعارف است که افراد را به طور غیرمنتظره و غافل گیر کننده در جریان کارهای روزمره خود به دام می اندازد.

تا چه حد بازاریابی چریکی یا پارتیزانی بودجه پسند

چیزی که بازاریابان واقعاً از بازاریابی چریکی لذت می برند و آنها را به استفاده از آن تشویق میکند، ماهیت نسبتاً کم هزینه گوریلا مارکتینگ است. سرمایه گذاری واقعی در این سبک از بازاریابی یک سرمایه گذاری خلاقانه و فکری است — با این حال، اجرای آن نیازی به هزینه های زیادی ندارد. مایکل برنر آن را به خوبی در مقاله‌اش در مورد «محتوای چریکی» خلاصه می‌کند، جایی که او این سبک بازاریابی را در چارچوبی مشابه با هدف‌گذاری مجدد محتوای موجود شما، مانند گرفتن بخش‌های خاصی از یک گزارش، و گسترش هر یک به یک پست وبلاگ، چارچوب می‌دهد.

بازاریابی چریکی

در باره بازاریابی چریکی یا پارتیزانی

شرکت‌هایی که از بازاریابی چریکی استفاده می‌کنند به تبلیغات حضوری خود متکی هستند تا از طریق بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان منتشر شوند. بنابراین به طور رایگان به مخاطبان گسترده تری می رسد. ارتباط و بازی با احساسات مصرف کننده کلید بازاریابی چریکی است. استفاده از این تاکتیک برای همه انواع کالاها و خدمات طراحی نشده است، و اغلب برای هدف قرار دادن مصرف کنندگان جوان تر که احتمال بیشتری برای پاسخ مثبت دارند، استفاده می شود. بازاریابی چریکی در مکان‌های عمومی انجام می‌شود که تا حد امکان مخاطبان زیادی را ارائه می‌دهند، مانند خیابان‌ها، کنسرت‌ها، پارک‌های عمومی، رویدادهای ورزشی، جشنواره‌ها، سواحل و مراکز خرید. یکی از عناصر کلیدی بازاریابی چریکی، انتخاب زمان و مکان مناسب برای انجام یک کمپین است تا از مشکلات قانونی احتمالی جلوگیری شود. بازاریابی پارتیزانی می‌تواند در فضای داخلی، خارجی، یک «کمین رویداد» یا تجربی باشد که هدف آن تعامل عموم با یک برند است.

انواع بازاریابی چریکی

  • بازاریابی ویروسی یا پر سر و صدا(دهان به دهان)
  • مخفی کاری
  • محیط
  • کمین
  • لوگو پروژکتور(گوبو پروژکتور)
  • اختروفینگ
  • مردمی
  • خیابان
  • خرده فروشی پاپ آپ
  • بازاریابی چریکی در فضای باز. چیزی را به محیط های شهری از قبل موجود می افزاید، مانند قرار دادن چیزی قابل جابجایی روی مجسمه، یا قرار دادن آثار هنری موقت در پیاده روها و خیابان ها یا یک بستنی غول پیکر در پیاده رو.
  • بازاریابی پارتیزانی داخلی مشابه بازاریابی چریکی در فضای باز، فقط در مکان‌های سرپوشیده مانند ایستگاه‌های قطار، مغازه‌ها و ساختمان‌های بزرگ دانشگاه یا مجتمع های تجاری انجام می‌شود.
  • رویداد کمین بازاریابی چریکی. استفاده از مخاطبان یک رویداد در حال انجام – مانند یک کنسرت یا یک بازی ورزشی – برای تبلیغ یک محصول یا خدمات به روشی قابل توجه، معمولاً بدون اجازه حامیان رویداد.
  • بازاریابی پارتیزانی تجربی همه موارد فوق، اما به گونه ای اجرا شده اند که مردم را ملزم به تعامل با برند می کند.

بازاریابی محیطی چریکی یا پارتیزانی

ارتباطات محیطی تبلیغاتی است که بر روی عناصر محیطی از جمله تقریباً هر سطح فیزیکی موجود ارائه می شود. این مجموعه ای از هوش، انعطاف پذیری و استفاده موثر از جو است. این نوع تبلیغات را می توان در همه جا از دست خشک کن در حمام های عمومی و پمپ بنزین گرفته تا تسمه های دست اتوبوس و فنجان های سوراخ گلف و یا در ورودی ساختمان های پر رفت و آمد یافت.

بازاریابی کمین پارتیزانی یا چریکی

بازاریابی کمین گونه ای از بازاریابی انجمنی است که توسط یک سازمان برای سرمایه گذاری بر آگاهی، توجه، حسن نیت و سایر مزایای حاصل از ارتباط با یک رویداد یا دارایی استفاده می شود، بدون اینکه آن سازمان ارتباط رسمی یا مستقیمی با آن رویداد داشته باشد.

معمولاً در رویدادهای بزرگ که در آن رقبای حامیان رسمی تلاش می کنند تا با رویداد ارتباط برقرار کنند و آگاهی از برندهای خود را افزایش دهند، گاهی اوقات به صورت پنهانی دیده می شود. به عنوان مثال، نایک در طول المپیک 2012 لندن ، نقاطی را با عنوان «عظمت خود را بیابید» ایجاد کرد که در آن ورزشکارانی از مکان‌های مختلف به نام لندن (اما بدون نشان دادن لندن واقعی یا اشاره به بازی‌های المپیک) را نشان می‌داد که هدف آن ایجاد ارتباط قوی بین المپیک لندن و نایک بود.

بازاریابی مخفیانه چریکی یا پارتیزانی

بازاریابی مخفیانه یک عمل عمدی برای ورود، فعالیت یا خروج از یک بازار به شیوه ای مخفیانه یا نامحسوس یا تلاش برای انجام آن است.

بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی هر استراتژی را توصیف می‌کند که افراد را تشویق می‌کند تا پیام بازاریابی را به دیگران منتقل کنند و پتانسیل رشد تصاعدی در معرض و نفوذ پیام را ایجاد کند. مانند ویروس‌ها، چنین استراتژی‌هایی از تکثیر سریع برای منفجر کردن پیام به هزاران و میلیون‌ها نفر بهره می‌برند. در خارج از اینترنت، بازاریابی ویروسی به عنوان “شفاهی”، “ایجاد سروصدا”، “اهرم رسانه”، “بازاریابی شبکه ای” شناخته می شود، اما در اینترنت، خوب یا بد، به آن “ویروسی” می گویند. بازار یابی”.

بازاریابی پر سر و صدا چریکی یا پارتیزانی

مشابه بازاریابی ویروسی، بازاریابی وزوز از رسانه‌های پرمخاطب استفاده می‌کند تا مردم را به بحث در مورد برند یا محصول تشویق کند. بازاریابی پر سر و صدا زمانی بهترین کار را انجام می دهد که پاسخ های مصرف کننده به یک محصول یا خدمات و تأییدیه های بعدی واقعی باشد، بدون اینکه شرکت به آنها پرداخت کند. وزوز ایجاد شده از کمپین های بازاریابی buzz به عنوان “WOM تقویت شده” (کلام به دهان) شناخته می شود، و “WOM ارگانیک” زمانی است که وزوز به طور طبیعی توسط مصرف کننده رخ می دهد.

بازاریابی مردمی پارتیزانی یا چریکی

هدف کمپین های مردمی جلب مشتریان به صورت فردی است. یک کمپین مردمی موفق در مورد انتشار پیام بازاریابی به این امید نیست که مصرف کنندگان احتمالی به آن توجه کنند، بلکه ارتباط شخصی بین مصرف کننده و برند را برجسته می کند و یک رابطه پایدار با برند ایجاد می کند.

اختروفینگ

یکی از بحث‌برانگیزترین استراتژی‌های بازاریابی چریکی است و دارای یک عامل خطر بالا برای بازاریابی محصول یا خدمات شرکت است. از ” چمن مصنوعی” که اغلب در استادیوم ها یا زمین های تنیس استفاده می شود – که به عنوان چمن تقلبی نیز شناخته می شود، نشات می گیرد. از این رو، تأییدیه‌ها، گواهی‌ها و توصیه‌های جعلی همگی محصولات در بخش روابط عمومی هستند. شامل ایجاد یک تبلیغات مصنوعی در مورد یک محصول یا شرکت خاص از طریق بررسی یا بحث در وبلاگ ها یا انجمن های آنلاین توسط فردی است که برای انتقال دیدگاه مثبت پول می گیرد. در صورتی که مصرف کننده مشکوک باشد که نظر یا بررسی معتبر نیست، این می تواند تأثیر منفی و مضری بر یک شرکت داشته باشد و به اعتبار شرکت لطمه وارد کند یا حتی بدتر از آن منجر به دعوی قضایی شود. 

بازاریابی چریکی چیست؟

همانطور که ممکن است به نظر برسد، در واقع چند زیرمجموعه بازاریابی چریکی وجود دارد که توسط شرکت ساخت سایت مشخص شده است :

ما می دانیم بدون زمینه، کل ایده بازاریابی چریکی می تواند کمی گیج کننده باشد، بنابراین بیایید ببینیم که چگونه توسط چند برند دیگر اجرا شده است.

نمونه هایی از بازاریابی چریکی یا پارتیزانی برای الهام بخشیدن به برند شما:

یک بستنی غول پیکر یا یک فنجان بزرگ را در خیابان در نظر بگیرید، با نصب “آشفتگی” در اندازه واقعی در سراسر خیابان های کلان شهر ها یک فنجان قهوه غول پیکر و یک فنجان ذوب شده غول پیکر را در پیاده رو ها تصور کنید چقدر منحصر به فرد میتواند باشد و برای تبلیغ محصول راه حلی است که میتوان با حداقل کلمه ارائه دهیم.

ممکن است بپرسید، “آیا یک تبلیغ مختصر بیلبورد همان کار را انجام نمی دهد؟” خوب، نه واقعا. از نظر فرهنگی، ما شروع به انتخاب هر راه ممکن برای حذف تبلیغات از زندگی خود کرده ایم. به همین دلیل است که ما چیزهایی مانند DVR و گزینه‌های بدون آگهی در سرویس‌های پخش مانند آپارات و یوتویوب را دوست داریم.

نادیده گرفتن این کمپین، برخلاف تبلیغات، به این راحتی نیست. به هر حال، اگر در راه رفتن به محل کار، به یک بستنی ذوب شده به اندازه تشک خود برخورد کنید، آیا می ایستید و نگاه می کنید؟ و به بررسی آن میپردازید؟ یا بی تفاوت از کنار آن رد میشوید؟

نکته مهم: بزرگترین مشکلی که محصول یا خدمات شما حل می کند را شناسایی کنید. سپس، یک راه غیر متعارف برای پخش آن برای عموم پیدا کنید و این کار را ترجیحاً بدون متن و حتی یک کلمات انجام دهید.

تبلیغات چریکی یا پارتیزانی در طبیعت

امیدواریم از این نمونه ها الهام بگیرید، به خصوص اگر در حال تبلیغ یک نام تجاری کوچکتر هستید. برای مثال از جمع‌سپاری محتوا برای این کمپین‌ها نترسید بالاخره این رویکردهای خلاقانه در کار شما هستند که به حفظ ماهیت بودجه پسند و ورودی بازاریابی چریکی کمک می‌کنند. به یاد داشته باشید: افراد را در جایی که هستند دستگیر کنید و برند خود را در آنجا وارد عمل و معرفی کنید. صحبت ها را قطع نکنید، بلکه آنها را پیشنهادات شیرین به شرکت دعوت کنید.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا