آموزش الگوریتم تازگی محتوا (Freshness)

الگوریتم تازگی محتوا Google Freshness یک سیگنال رتبه بندی گوگل است که در صورت لزوم به دنبال نشان دادن تازه ترین محتوا در بالای نتایج جستجو است. همچنین الگوریتم Google Freshness تشخیص می دهد که لازم نیست همه محتوا تازه باشند.

به عنوان مثال، مقاله ای در مورد غارت رم توسط گوت ها (دشمنان ژرمن رومی ها) در سال 410 پس از میلاد نیازی به تازگی ندارد محتوای منتشر شده در آن موضوع ده سال پیش به همان اندازه محتوای منتشر شده یک هفته پیش دقیق خواهد بود.

اما اگر شخصی در موتور های جستجو سوال کرد “شهردار تهران کیست؟” این محتوا نیازمند تازگی می باشد، چرا که موتور جستجوی گوگل باید پاسخ فعلی آن سوال را پیدا کند. این نمونه ای از QDF یا «پرس و جو سزاوار تازگی است» میباشد.

دلیل معرفی الگوریتم تازگی محتوا Google Freshness این است که بسیاری از اطلاعات موجود در اینترنت پس از مدت زمان مشخصی ارزش خود را از دست می دهند که به آن فروپاشی محتوا گوییند و این برای رتبه بندی شما بسیار مضر است.

الگوریتم تازگی محتوا Google Freshness
نمودار افت رتبه و بازدید یک محتوای بهینه نشده نسبت به الگوریتم تازگی محتوا freshness

الگوریتم تازگی محتوا (Google Freshness) و QDF

در کنار الگوریتم تازگی محتوا یک الگوریتم دیگری ام کار میکند که به آن QDF گوییند و وظیفه الگوریتم Query Demands Freshness (QDF) سه نوع مختلف محتوای حساس به تازگی را تشخیص می دهد:

  • رویدادهای کنونی مانند زلزله، کودتا، مرگ یک رهبر جهان و غیره نیازمند تازگی خواهند بود.
  • رویدادهایی که به طور مرتب تکرار می شوند به عنوان مثال نتایج مسابقات فوتبال لیگ برتر، حاشیه سود سه ماهه برای شرکت های چندملیتی و غیره.
  • به روز رسانی های مکرر به عنوان مثال فناوری تلفن های هوشمند، گرم شدن کره زمین، به روز رسانی الگوریتم گوگل و غیره. اما محتوای همیشه سبز چطور؟ آیا محتوای همیشه سبز نیاز به تازگی دارد؟

به عنوان مثال، من مقاله ای در مورد وبلاگ نویسی دارم که برای بیش از یک سال جایگاه شماره 1 را در نتایج جستجو اشغال کرده است. آیا باید آن مقاله را به روز کنم؟ قطعا نه!

در واقع، در اینجا یک نکته ارزشمند وجود دارد : اگر پست های وبلاگی در موقعیت های #1، #2، یا #3 دارید، آنها را لمس نکنید! هر تغییری که ایجاد کنید غول را بیدار می کند و باعث می شود رتبه آن صفحه را دوباره ارزیابی کند. یا به عبارتی ساده تر سری را که درد نمیکه را دستمال نبندید…

تازه‌سازی صفحه در مقابل تازه‌سازی سایت

الگوریتم Google Freshness دو نوع تازگی محتوا را تشخیص می دهد:

  • تازگی محتوا در یک صفحه وب خاص
  • تازگی محتوا در کل یک وب سایت

در حالی که محتوای همیشه سبز نیازی به به روز رسانی منظم ندارد، به نظر می رسد وب سایت هایی که محتوای جدید را بیشتر اضافه می کنند در نتایج جستجو عملکرد بهتری دارند.

وب سایتی که هر هفته یک مقاله جدید اضافه می کند، عموماً بهتر از وب سایتی است که هر دو ماه یک بار محتوای جدید اضافه می کند. و به عبارتی میتوان گفت پویا بودن وبسایت شما میتواند در نتایج بالا تر برای شما یک پوئن مثبت در نظر گرفته شود.

چگونه برای الگوریتم Google Freshness بهینه سازی کنیم

بهترین پارامتر هایی که میتوانید در مقابل الگوریتم تازگی محتوا () انجام دهید دو مورد میباشد :

  • مداوم محتوای جدید را به صفحه وب خود اضافه کنید (سایت خود را پویا نگدارید)
  • مداوم صفحاتی را که نیازمند بروزرسانی زمانی دارند را بروز کنید.

چرا یک مقاله به روز شده در SERP ها رتبه بهتری دارد؟

یک پست وبلاگ به روز شده ممکن است دارای محتوای به روز یا مهر زمانی به روز داشته باشد و حتی ممکنه که هردو را باهم داشته باشد. در اینجا ذکر این نکته مهم است که هنگام به روز رسانی مهر زمان در یک پست وبلاگ، دو مکانیسم عمل می کند:

  1. الگوریتم موتور جستجو گوگل تشخیص می دهد که محتوای شما به روز شده است
  2. رفتار انسانی: کاربران در هنگام اسکن صفحه نتایج جستجو تمایل بیشتری بریا کلیک روی لینک هایی دارند که تاریخ بروز تری را دارد و هر کاربری طبیعتاً تمایل دارند روی مواردی که جدیدترین تاریخ را دارند کلیک کنند.

در وردپرس می توانید تاریخ انتشار را با کلیک بر روی “ویرایش سریع” در زیر عنوان پست وبلاگ تغییر دهید:

اکثر مقالات تجاری به سختی با نمایه ای که در بالا توضیح دادم برای «پرس و جو نیاز به تازگی دارد» مناسب نیستند. و بنابراین ممکن است فکر کنید که محتوای مرتبط با کسب و کار به الگوریتم Google Freshness حساس نیست.

اما دو مطالعه موردی زیر کاملاً خلاف این را نشان می‌دهند:

مطالعه موردی شماره 1
در اولین مطالعه موردی ( منتشر شده در Moz )، آنتونی نلسون از NorthsideSEO آزمایشی را برای سنجش تأثیر تغییر تاریخ انتشار بدون ایجاد تغییر در محتوای مقالات انجام داد. که این آزمایش در آوریل 2015 انجام شد

نلسون این آزمایش را بر روی 16 پست وبلاگ انجام داد که همگی برای حداقل یک سال آنلاین بودند.

ویژگی های کلیدی این پست های وبلاگ عبارت بودند از:

  • پست های وبلاگ در 17 آوریل بازنشر شدند و تاریخ انتشار به 15 یا 16 آوریل تغییر کرد.
  • محتوا به هیچ وجه تغییر یا ویرایش نشده است
  • موضوعات همیشه سبز بود
  • هیچ یک از پست ها عمدا در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته نشد
  • هیچ یک از پست ها هیچ پیوند خارجی جدیدی در طول دوره آزمایش به دست نیاوردند
  • هر پست وبلاگ تاریخ انتشار را در صفحه نمایش می دهد
  • این ترافیکی بود که هر پست وبلاگ در چهار هفته قبل از انتشار مجدد دریافت کرد:

به عنوان یک گروه، این 16 پست وبلاگ به دلیل تغییر تاریخ انتشار، 66 درصد افزایش ترافیک دریافت کردند. و همانطور که در عکس پایین مشاهده میکنید یک پست 663 درصد افزایش ترافیک دریافت کرد.

دو عامل احتمالاً در افزایش ترافیک صفحات مورد آزمایش نقش داشته است:

هنگامی که تاریخ انتشار مجدد تنظیم شد، پست های وبلاگ بار دیگر خود را در صفحه اصلی وبلاگ یافتند. همچنین نرخ کلیک (CTR) این پست های وبلاگ زمانی که جستجوگران تاریخ انتشار بسیار اخیر را می دیدند به طرز چشمگیری افزایش می یافت.

اولین فکر من وقتی این نتایج را دیدم این بود که “چگونه الگوریتم تازه سازی گوگل نتوانست متوجه شود که این محتوای قدیمی با تاریخ جدید است؟”

اما وقتی به دو عامل افزایش ترافیک نگاه کنید، هر دو خارج از کنترل الگوریتم گوگل بودند.

  • عامل (1) نتیجه پرش پست وبلاگ به بالای فهرست وبلاگ ( و دریافت دوز جدیدی از ارزش پیوند )
  • عامل (2) نتیجه کلیک جستجوگران بر روی قطعه هایی بود که تاریخ انتشار جدیدتری داشتند.

نکته مهم از این آزمون: ظاهراً می توانید تازگی را «جعلی» کنید و ترافیک را افزایش دهید (یا حداقل در سال 2015 می توانستید).

مطالعه موردی شماره 2

Gael Breton از Authority Hacker آزمایش مشابهی را انجام داد.

او از افزونه ای که در ابتدای مقاله ذکر کردم استفاده کرد تا تاریخ انتشار اصلی را با تاریخ انتشار جدید جایگزین کند. در نمونه‌ای از پست‌های وبلاگی که دوباره منتشر شده‌اند، ترافیک ارگانیک او بیش از 50 درصد افزایش یافته است، تنها به این دلیل که تاریخ انتشار در بالای پست وبلاگ به‌روزرسانی شده بود.

ترافیک او در یکی از این پست ها قبل و بعد از آزمایش به شکل زیر بوده است:

گائل برتون آن را به «الگوریتم تازگی» می‌گوید. به نظر من، بیشتر شبیه دو عاملی است که در بالا به آن اشاره کردم:

همچنین دریافت نرخ کلیک از جستجوگرانی که می بینند محتوا بسیار جدید است
به هر حال، این نشان دیگری است که تغییر تاریخ به تنهایی می‌تواند به محتوای شما افزایش قابل توجهی در ترافیک بدهد.

نکته جالب در مورد آزمایش گائل برتون این است که در اوایل سال 2019 انجام شد. به عبارت دیگر، تکنیکی که آنتونی نلسون در سال 2015 از آن استفاده کرد، هنوز هم کار می کند.

نتیجه
با معرفی الگوریتم Google Freshness، گوگل اولویت رتبه بندی را نسبت به محتوای تازه دارد. اما این موضوع در مورد دسته‌های خاصی از محتوا بیش از سایرین صدق می‌کند.

سایت‌های خبری، سایت‌هایی که با آخرین فناوری‌ها سروکار دارند و سایت‌های سرگرمی نمونه‌هایی از جایگاه‌هایی هستند که تحت تأثیر الگوریتم Google Freshness قرار می‌گیرند.

برای بهینه سازی برای «تازه» بودن گوگل، محتوای خود را به طور منظم به روز کنید. همچنین، با تنظیم مهر زمان بر اساس آن، به الگوریتم ها اطلاع دهید که محتوای شما به روز شده است.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا