انواع موتورهای جستجو

انواع موتورهای جستجو (search engine)

موتورهای جستجو ، برای پیدا کردن مطالب خود در اینترنت، نیاز به سایتی دارید تا بتواند جستجو موضوع شما را بر اساس کلمه پرس و جو مورد نظر، انجام دهد. از این ‌رو، نیاز به انواع موتور جستجو احساس می ‌شود تا بتواند منابع اطلاعاتی را مورد نیاز شما نمایش دهد.

موتور جستجو (search engine) چیست؟

موتورهای جستجو ابزاری هستند که اطلاعات مورد نیاز شما را از پایگاه داده ‌ها و سایت‌ های مختلف بر اساس الگوریتمی که دارد استخراج می‌ کنند و نمایش می ‌دهند.

امروزه با توجه به رشد سرعت انتشار انواع داده و جستجوی کاربران، استفاده از انواع موتور جستجو افزایش‌یافته است. پس خیلی مهم است که دارای الگوریتم درستی باشند تا بتوانند اطلاعات موردنیاز کاربران را دقیق و به‌ درستی نمایش دهند.

هدف های بازاریابی با موتورهای جستجوگر

  • حضور در جاهایی که خریداران ما آنجا هستند.
  • بالاتر بودن از رقبا ( کسب وضعیت بهتر نسبت به رقبا)

اینگونه از بازاریابی شامل فعالیتهای مختلفی می باشد که از مهمترین فعالیتهای آن، بهینه سازی سایت (Search Engine Optimization) می باشد. در حقیقت موتورهای جستجوگر از مهمترین بینندگان هر سایتی هستند.

اگر سایت شما تنها برای مرورگرها، بهینه سازی شده است، کمی تامل کنید: سایت شما باید برای موتورهای جستجوگر هم بهینه سازی گردد. به عنوان مثال مرورگرها می توانند صفحات را با وجود بعضی از خطاها در کدهای آنها، به کاربران نمایش دهند اما موتورهای جستجوگر تا این حد مهربان نیستند. خوشبختانه توجه به موتورهای جستجوگر در طراحی سایت، آنرا برای کاربران سایت هم قابل استفاده تر می کند.

بهینه سازی سایت به معنای به کارگیری ترفندهای پیچیده نیست بلکه در اغلب موارد به کارگیری و اعمال تغییرات کوچک و ساده در سایت است که معمولا تاثیر فوق العاده ای در بالا بردن ضریب نفوذ سایت شما در موتورهای جستجوگر دارند.

ضریب نفوذ مناسب به معنای حضور در موتورهای جستجوگر مهم و عمده، بایگانی شدن هر چه بیشتر صفحات سایت در پایگاه داده آنها و قرار گرفتن در صفحه های اول تا پنجم نتایج جستجوی آنهاست.

متخصصین بسیاری در تلاش‌اند تا الگوریتم و پارامتر های مورد توجه آن ها را شناسایی کنند تا بتوانند به کمک آنها به رتبه‌های بالاتری دست یابند و شانس خود را در کسب درآمد بیشتر، افزایش دهند.

البته به موازات آنها، موتورهای جستجو نیز روز به‌ روز الگوریتم های خود را هوشمندتر کرده و بر اقدامات امنیتی برای حفاظت از الگوریتم‌هایشان می‌افزایند.

چیزی که امروزه این متخصصان با تاکید بر آنها قصد بهبودی رتبه های سایت های خود را دارند، تنها تجربه است و نه یافته های علمی ثابت شده از اسرار بسیار موتورهای جستجوگر.

موتورهای جستجو و ویژگی های آنها

انواع موتورهای جستجو کدامند ؟

وقتی اسم موتور جستجو می‌آید، اولین اسمی که در ذهن همه به وجود می‌آید، گوگل است؛ اما امروزه تنوع آن ها بیشتر از گذشته شده است و هر کدام نیز کارایی مربوطه و خاص خود را دارد.

موتورهای جستجو را می ‌توان به دو نوع زیر تقسیم‌ بندی کرد

  • موتور جستجو بر اساس خزیدن در سایت‌ها و پایگاه داده‌ها
  • دایرکتوری‌ها

موتور جستجو بر اساس خزیدن

این موتور جستجو که برای خزیدن در سایت دارای یک ربات عنکبوتی است و در سایت‌ ها، مخصوصاً وب‌ سایت‌های جدید خزش می ‌کند و بر اساس کلمه کلیدی و دیگر معیارها شاخص گذاری می‌ کند و اگر مشکلی نداشته باشد، آن را به پایگاه داده خود برای نمایش به کاربران ذخیره می ‌کند. گوگل یکی از نمونه این سایت‌ها است.

دایرکتوری‌ها

دایرکتوری ‌ها یکی از انواع موتور جستجو است که اطلاعاتی شامل کسب‌ و کارها، فعالیت ‌ها و غیره را بر اساس دسته‌بندی خاصی که دارند، ذخیره می ‌کند. یکی از نمونه این سایت‌ها را می ‌توان یاهو نام برد.

ابتدا مالک کسب ‌وکار و غیره، اطلاعات فعالیت خود را بر اساس نوع کار خود در یکی از فهرست‌های دایرکتوری ثبت می‌ نماید. همچنین کلمات کلیدی متناسب نیز تعیین می‌شود.
بعدازاینکه لینک سایت و اطلاعات خود را ثبت کرد، اطلاعات او بر اساس فهرستی که قرار داده است، توسط مدیران دایرکتوری بررسی و تائید می‌شود.

موتور های جستجو بر اساس کاربرد

امروزه اکثر موتورهای جستجو، اطلاعات خود را به شکل‌ های مختلفی نمایش می‌ دهند که هرکدام هم الگوریتم‌ های و تکنیک‌های مخصوص به خود را برای نمایش دارند.

برای مثال می‌توان خود گوگل را نام برد. گوگل به‌غیراز نمایش لینک سایت‌ ها، دارای یک صفحه‌نمایش عکس (google image)، ویدئو، محصولات و نیوز (google news) است که هرکدام برای اینکه سایتی در صفحه اول آن‌ها نمایش داده شود، تکنیک‌های مخصوص به خود را دارد که باید آن‌ها را رعایت کرد.

بعضی از موتورهای جستجو مانند Dogpile تعدادی اطلاعات میانی از صفحات از دیگر موتورهای جستجو و دایرکتوری‌ها جمع‌آوری می‌کنند و نمایش می‌دهند.

موتورهای جستجو معنایی مانند Swoogle نتایج را در یک محدوده خاص بر اساس معنا و مفهوم کوئری مورد جستجو نمایش می‌دهند.

معرفی انواع موتورهای جستجو جهان

سهم موتورهای جستجو از بازار جهانی

  • گوگل 72/48 درصد
  • بینگ 10/39 درصد
  • یاهو 7/78 درصد
  • Baidu درصد 7/14
  • اسک 0/22 درصد
  • AOL درصد 0/15

گوگل

اولین و پراستفاده‌ترین موتور جستجو است. بر اساس آخرین گزارش‌هایی که در فوریه 2016 منتشر شد، مقدار جستجو در گوگل 65 درصد و در بینگ که رتبه دوم است، 21.4 درصد است.

موتور جستجو گوگل

بینگ

تلاش شرکت بینگ در اول این بود که بتواند گوی رقابت را در جستجوی محلی به دست بگیرد ولی نتوانست. البته بعد از یاهو، بیشترین میزان استفاده را بین کاربران دارد.

موتورهای فرا جستجو

یاهو

یاهو هم یک دایرکتوری معروف است امروزه توسط بینگ مدیریت می‌شود. سرویس ایمیل آن هنوز هم یکی از پراستفاده‌ترین سرویس‌های ارسال نامه است. فقط چند سال پیش، سرویس یاهو چت، خدمات‌رسانی خود را متوقف کرد.

موتور جستجوگر بدون فیلتر

Baidu

این سایت در سال 2000 تأسیس شد و محبوب‌ترین موتور جستجو در چین است. با توجه به جمعیت بالای چین، یکی از انواع موتور جستجو است که میلیاردی در آن کوئری مورد جستجو قرار می‌گیرد و ازاین‌رو رتبه 4 الکسا را دارد.

Ask.com

اسک توانسته است امروزه 3 درصد جستجوی کل را دربگیرد. پایه و اساس سایت اسک بر اساس پرسش و پاسخ است که توسط کاربران سؤالات پرسیده و جواب داده می‌شود.

AOL.com

این سایت توانسته است امروزه سهم جستجوی 0.6 درصدی را نیز به دست بیاورد. شبکه AOL چندین وب‌سایت معروف را برای جستجو اطلاعات تحت پوشش قرار می‌دهد مانند engadget.com،techchrunch.com و the huffingtonpost.com.

Wolframapha

این موتور جستجو با دیگر نوع‌ها کمی متفاوت است. درواقع یک موتور محاسباتی است و به شما اطلاعات، داده‌ها و فرمول‌ها را برای موضوعات محاسباتی و عددی می‌دهد.

DuckDuckGo

این موتور جستجو مزیت‌های بسیاری نسبت به بقیه دارد. داشتن رابط کاربری ساده، اطلاعات و مسیر جستجوی کاربران را ذخیره نمی‌کند و پشتیبانی نکردن از آگهی‌های تبلیغاتی از نمونه مزیت‌های این سایت است. مطمئناً اگر این سایت بین کاربران معروف شود، می‌تواند رقابت تنگاتنگی را نیز با گوگل انجام دهد.

Internet Archive

Archive.org آرشیوی از اطلاعات و تاریخچه تمامی سایت‌ ها و دامنه ‌ها است.

Yandex.ru

بر اساس الکسا، این سایت در سی تای اول سایت‌های محبوب و رتبه چهار روسیه است که به نمایش و معرفی محصولات و خدمات می‌پردازد. 65 درصد جستجوی کل کشور روسیه این سایت تشکیل می‌دهد.

انواع موتور جستجو داخلی

تعداد زیادی موتورهای جستجو داخلی در چند سال گذشته به وجود آمده است که هرکدام در دسته‌هایی که در بالا معرفی شد، قرار می‌ گیرند. البته بیشتر این موتور جستجو در حال حاضر، دایرکتوری هستند و به معرفی کسب‌وکارها همراه با اطلاعات آن‌ها می‌ پردازند. معروف‌ترین این سایت را می‌ توان کتاب اول دانست. با ما در ساخت سایت همراه باشید …

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا