تولید محتوا

دوره آموزش انواع تولید محتوا برای سایت و روشهای آن

آموزش تولید محتوا برای سایت، امروزه تاکید بیشتر سئو بر تولید محتوا با کیفیت است. تولید محتوای با کیفیت باعث می شود که رتبه وبسایت شما به طور چشمگیری افزایش پیدا کند. برای همین اکثر مدیران وبسایت ها یکی از بخش های خود را به تولید محتوا اختصاص داده اند و سعی می کنند که بلاگ نویسان با تجربه ای را در این زمینه استخدام کنند.

طراحی سایت

یکی از مشکلات اصلی این بلاگ نویسان، تولید محتوای مناسب با کسب و کار می باشد. اینکه چگونه محتوایی را تولید کنند که مناسب با مخاطبان وبسایت باشد و پیدا کردن یک منبع معتبر کاملا سخت است.

—————–جهت آموزش تولید محتوا از طریق دکمه واتس اَپ اقدام کنید—————–

ضرورت تولید محتوا

بعد از طراحی سایت وقت این است که سایت را برروزرسانی کنید که یکی از این راه ها تولید محتوا می باشد .

محتوا چیست ؟ «محتوا هر چیزی است که به زندگی خواننده ارزشی می‌ افزاید. این ارزش‌ ها با کمک کردن به مخاطب در انجام بهتر شغل خود، دقیق‌تر شدن آن‌ ها، خندان، سرگرم کردن آن ‌ها و آموزش فراهم می ‌شود.»

برخی دیگر محتوا را چنین تعریف می ‌کنند: “محتوا ارائه اطلاعات با یک هدف خاص به مخاطبان از طریق یک کانال و در یک فرم خاص است”.

——————جهت سفارش تولید محتوا برای کسب وکار خود کلیک کنید——————

بهبود رتبه سایت در جستجو گوگل

مهم‌ترین معیار گوگل برای نمایش صفحات یک سایت در صدر نتایج جستجو، تولید محتوای اورجینال و ارزشمند، با رعایت اصول نگارشی و سئوی محتوایی است. مطالبی که بر مبنای ترجمه، تالیف و یا با دانش فردی و تحقیق تولید شده باشد؛ نمونه دقیقا مشابه نداشته باشد؛ و از همه مهم‌تر بتواند علاقه مخاطب واقعی را به خود جلب کند.

یک محتوای خوب محتوایی است که بتواند پاسخ سوال یا ابهام کاربر را درباره موضوع مدنظر بدهد؛ و اطلاعات مفیدی در اختیار کاربر بگذارد. چنین محتوایی می‌تواند کار شما را برای کسب رتبه‌های برتر در نتایج جستجو ساده‌ تر کند.

ایجاد حس اعتماد در مشتریان

تولید محتوا به شکلی جامع، مفید و مخاطب ‌پسند و انتشار آن در وب ‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی، منجر به شکل ‌گیری ارتباطی قوی و عمیق میان شما و مخاطبین هدف خواهد شد؛ و حس وفاداری را در آنها تقویت می ‌کند. همین موضوع باعث ماندگاری بیشتر کاربران در سایت و بازگشت دوباره آنها به سایت می‌شود.

بقا و سودآوری بسیاری از کسب و کارها به داشتن مشتریان وفادار وابسته است. مشتریانی که به برند شما اعتماد کنند؛ و خرید خود را همیشه از طریق شما انجام دهند. تولید محتوای با کیفیت با درگیر کردن هرچه بیشتر مخاطب و شما با برندتان، به این امر کمک می‌کند.

جذب مخاطب و افزایش فروش

با تولید محتوای با کیفیت به صورت هدفمند و انتشار منظم محتوا در سایت و شبکه‌ های اجتماعی، به رسانه‌ای تخصصی در زمینه کسب و کار خود تبدیل خواهید شد. این کار کمک می‌کند تا علاوه بر مشتریان قبلی، مخاطبین جدیدی را که به دنبال مطالب ارزشمند و اطلاعات کافی در مورد کالا یا خدمات شما هستند، جذب کنید.

اگرچه حفظ مشتریان قدیمی بسیار مهم است؛ اما جذب مشتریان جدید نیز همیشه باید در دستور کار باشد. این موضوع بخصوص در کسب و کارهای نوپا اهمیتی دو چندان دارد. پس بسیار مهم است که یک کسب و کار نوپا، اولین قدم‌هایش را در تولید محتوا به درستی بردارد.

آموزش تولید محتوا
آموزش تولید محتوا

——————جهت خرید خدمات تولید محتوا کلیک کنید——————

قالب های تولید محتوا

محتوایتان را می ‌توانید در 4 قالب اصلی تولید کنید:

  • تصویر
  • ویدئو
  • صدا
  • متن

که هرکدام از این قالب ‌ها کارکردهای خاص خود را دارند اما موضوع مهم افزایش تقاضای بازار برای محتوای ویدئویی است که به همین جهت توجه ویژه‌ای می‌طلبد. و به نوعی می‌توان گفت محتوای ویدئویی آینده بازاریابی محتوا است.

فرمت های تولید محتوا سایت

فرمت ‌هایی که تعداد آن‌ ها بالغ بر 40 می ‌باشد که برخی از آن‌ ها برای همه‌ ی قالب ها و برخی برای تنها یک قالب کاربرد دارند.

از فرمت های رایج محتوا می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موشن گرافیک
  • اینفوگرافیک
  • وایت پیپر
  • رپورتاژ
  • و …

نکته مهم در تولید محتوا چیست ؟

بسیاری از ما که پس از راه‌اندازی کسب و کارمان به فکر تولید محتوا می افتیم و طبیعی است که سئو و دریافت رتبه مناسب از موتورهای جستجو یکی از اصلی ‌ترین اهداف تولید محتوا وب سایت ما باشد اما همه اینها به یک منظور صورت می ‌گیرد فروش بیشتر و به همین دلیل پیش از تولید محتوای بلاگ برای کسب رتبه و پس از آن کارهایی لازم است انجام شود.

  1. در ابتدا باید مطالب اولیه وبسایت شما کامل باشد، درباره ما، تماس با ما، قوانین و مقررات و توضیحات محصول صفحات اولیه‌ای هستند که اگر فکری به حالشان نکرده باشید مخاطب، از شما خرید نخواهد کرد.
  2. حال نوبت مطالب بلاگ است مطالب سئو محور که هدف اصلیشان دیده شدن در صفحات اولیه گوگل و جذب مخاطب از طریق کلیک بر روی آن‌ها است.
  3. از اول می‌ خواستید مقالات تالیفی تولید کنید؟ می‌خواستید با مخاطب تعامل داشته باشید؟ الان وقت این کار است زیرا مخاطب وارد وبسایت شما شده است و باید از این طریق اعتماد او را جلب کنید.
  4. حال وقت تبلیغ است، تبلیغ محتوا و محصولاتتان! اکنون می‌ توانید از روش‌های مختلفی مانند شبکه های اجتماعی ، تبلیغات کلیکی ، رپورتاژ و راه‌های بسیار دیگری برای معرفی و تبلیغ استفاده کنید.

روش‌ های تولید محتوا برای وبسابت

یک موضوعی که ذهن مدیر وب سایت‌ ها را بعد از ساخت سایت به خود مشغول کرده این است که چه نوع محتوایی برای سایت مورد نظر مناسب بوده و چگونه می‌ توان با تولید محتوایی مناسب، مخاطب را وارد سایت کرد. در این مقاله سعی شده محتواهای ایجاد شده را تقسیم بندی کنیم و روش‌های تولید محتوا برای وب کاملا شیوا برای شما بیان کرده ایم.

به طور کلی می ‌توان تولید محتوا را به دسته‌های زیر تقسیم بندی کرد:

  1. تولید محتوای متنی
  2. تولید محتوا ی بصری
  3. تولید محتوای اسلاید شیر
  4. تولید محتوا ی ویدئویی
  5. تولید محتوا ی صوتی و یا پادکست
  6. تولید محتوای کپی رایتینگ
  7. تولید محتوا ی شاخص
  8. تولید محتوای خبری
  9. تولید محتوای تلفیقی
  10. تولید محتوای آموزشی

۱. تولید محتوای متنی

شاید واضح‌ترین نوع محتوا که در اکثر سایت ‌ها دیده می‌شود، محتوای متنی است. در حقیقت محتوای متنی مجموعه‌ای از نوشته‌هاست که با اهداف خاص تولید می‌شوند. این نوع محتوا باید دارای موضوع و عنوان جذابی باشد تا مخاطب را وادار به مطالعه محتوای تولید شده کند.

۲. تولید محتوای بصری

از نظر اکثر افراد، تولید محتوای بصری کار سختی به نظر می‌رسد و افراد گرایش بیشتری به تولید محتوای متنی دارند. این در حالی است که اکثر افراد با شبکه‌های اجتماعی آشنایی دارند و به صورت ناخودآگاه با انتشار عکس و ویدئو در صفحات شخصی خود اقدام به تولید محتوای بصری می‌کنند. می‌توان از شبکه‌های اجتماعی نیز در راه مارکتینگ و برندسازی استفاده کرد. تهیه عکس و ویدئو از بیزینس مورد نظر می‌تواند بسیار موثر واقع گردد.

همچنین مشتریان شما می‌توانند با محصولات و خدماتی که تهیه کرده‌ا‌ند تصاویر و ویدئوهایی تهیه و ارسال کنند. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی انواع گوشی و تبلت و … در دسترس افراد قرار دارد و می‌توانند به راحتی به محتوای بصری ایجاد شده دسترسی داشته باشند. در زمینه تولید محتوای بصری باید توجه خاصی به عکس العمل مشتریان و مخاطبین داشت. ارائه پاسخ مناسب در کوتاه‌ترین زمان ممکن، همچنین تشکر از آنها می‌تواند باعث ایجاد حس ارتباط مستقیم مخاطب با ارائه دهنده محصول و خدمات و افزایش تمایل آن‌ها به پیگیری بیشتر گردد.

تولید محتوا چیست؟
تولید محتوا چیست؟

۳. تولید محتوا به روش اسلایدشیر

تولید محتوا به روش اسلایدشیر می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد. متاسفانه وب سایت‌های فارسی کمتر از این امکان استفاده می‌کنند. ترکیب عکس به همراه جملات کلیدی و کلمات تیتروار می‌تواند در کمترین زمان ممکن، بیشترین مفهوم را به مخاطب منتقل کند.

۴. تولید محتوای ویدئویی

یکی دیگر از روش‌های تولید محتوا، ایجاد محتوای ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ می‌باشد. همانطور که از اسم آن پیداست، تولید محتوای ویدئویی به معنای ضبط یک ویدئو با رعایت استانداردهای لازم برای دریافت نتیجه بهتر است. در تولید این نوع محتوا می‌توان با رعایت موارد فوق، به بالا رفتن سطح کیفی ویدئوها کمک کرد.

سناریو داشته باشید

قبل از تهیه ویدئو برای تولید محتوا باید نقطه آغاز و پایان را مشخص کرد. فیلم باید داستانی را روایت کند که از نقطه آغاز سوالی را در ذهن مخاطب ایجاد کرده و در انتهای آن، سوال مخاطب پاسخ داده شود. ده ثانیه اول ویدئو بسیار مهم است. اگر مخاطب در این ده ثانیه به سناریوی شما علاقه مند شود تا انتها ویدئو را تماشا می‌کند. در غیر اینصورت از مشاهده آن امتناع خواهد کرد.

معرفی محصول به شکل مستقیم ممنوع!

در ویدئو مستقیما محصول خود را معرفی نکنید. این کار می‌تواند مخاطب را خسته کند به شکلی که وی تمایلی به ادامه مشاهده ویدئو نداشته باشد. باید در ویدئوی مورد نظر صرفا حس نیاز به محصول در مخاطب پدید آید.

عنوانی مناسب تولید محتوا

انتخاب عنوان مناسب می‌تواند انگیزه‌ای برای مشاهده ویدئو باشد. یک عنوان جذاب باید از کلمات کلیدی مرتبط و مناسب تشکیل شده باشد.

تولید ویدئو بدون محتوای متنی کاری بی فایده است

خلق یک محتوای ویدئویی به تنهایی کافی نیست. در کنار تولید محتوای ویدئویی، یک متن کوتاه و جامع تهیه کنید که در آن از کلمات کلیدی استفاده شده باشد. این روش به موتورهای جستجو جهت ثبت و یافتن محتوای ویدئویی شما کمک می‌کند.

آدرس دهید

در ویدئوی تولید شده، آدرس سایت مورد نظر را ثبت کرده تا مخاطبان زیادی از این طریق وارد سایت مذکور شوند.

۵. تولید محتوای صوتی یا پادکست

با توجه به ظهور تلفن‌های همراه هوشمند، گوش کردن به پادکست‌ها برای بسیاری از مخاطبین فرآیندی دلچسب محسوب می‌شود. همچنین با پایین آمدن سرانه مطالعه، تولید پادکست مناسب می‌تواند در بالابردن سطح علمی افراد بسیار تاثیرگذار باشد.

تولید چنین محتوایی با توجه به عدم نیاز به سرمایه گذاری بالا آسان بوده و مخاطب را جذب خود می‌کند. از مزایای محتوای صوتی، عمر مفید بالا و همچنین قابلیت به اشتراک گذاری می‌باشد.

۶. تولید محتوا به روش کپی رایتینگ

در ابتدا لازم است تعریفی خلاصه از مفهوم کپی رایتینگ در تولید محتوا را ارائه کنیم. کپی رایتینگ در حقیقت هنر و دانش تولید محتوا در کسب و کار می‌باشد. نوشتن متن بروشور، بیلبورد، کارت‌ها و … در این حوزه دسته بندی می‌شوند.

در کپی رایتینگ تلاش می‌شود مفهومی که در تبلیغات به دنبال آن هستیم، به بهترین شیوه به مخاطب انتقال یابد. کپی رایتر‌ها نه تنها به نوشتن مشغول هستن، بلکه باید با تحقیق و مصاحبه صحیح برای اجرای کمپین‌های بازاریابی برنامه ریزی و ایده پردازی کنند.

۷. تولید محتوای شاخص

این نوع تولید محتوا بسیار هدفمند بوده و معمولا بر اساس سئوی سایت مورد نظر ایجاد می‌گردد.

۸. تولید محتوای خبری

تولید محتوای خبری معمولا توسط روزنامه نگاران و نویسندگان خبری صورت می‌گیرد. خبر‌ها باید به روز و موثق بوده و شامل تیتر و سرتیتر باشد.

۹. تولید محتوای تلفیقی

گاهی می‌توان از انواع روش‌های تولید محتوا به صورت همزمان استفاده نمود. مثلا می‌توان برای یک موضوع همزمان از تولید محتوای متنی و ویدئویی استفاده نمود. انتخاب ترکیب مناسب روش‌ها می‌تواند در میزان بازدید آن موضوع نقش مهمی را ایفا کند.

۱۰.تولید محتوای آموزشی


برای تولید محتواهای آموزشی، در ابتدا باید مخاطب آن را مشخص نمود. قاعدتا برای تولید محتوای آموزشی برای کودکان، استفاده از محتوای ویدئویی می‌تواند بسیار جذاب باشد. با توجه به نوع مخاطب محتوای آموزشی، می‌توان از روش تلفیقی برای تولید این نوع محتواها بهره برد.

تولید محتوای استاندرد

اما آیا حقیقتاً صرف آنکه محتوایی تولید کرده و آن را در سایت خود بارگزاری کنیم، مخاطب آن را خواهد دید، خواهد خواند؟ گوگل بهترین ابزار برای رساندن پیام به گوش مخاطب خواهد بود و رسیدن به استانداردی که گوگل، محتوای شما را پیشنهاد دهد دقیقا تعریف بهینه‌ سازی برای موتورهای جستجو یا همان سئو است.

در حقیقت محتوای سئو محور محتوایی هستند که متناسب با سلیقه و استانداردهای گوگل تولید شده و به نوعی پاسخی برای نیازها و سوالات مخاطبان شما را پوشش خواهد داد. البته برای سئو تنها نوشتن محتوای خوب کافی نیست و بخشی از آن به بیرون از سایت ما مربوط می‌شود که در این بخش سه مورد از رایج‌ترین استانداردهای سئوی درون وب‌سایت را به شما معرفی می‌کنیم و در مطالب بعدی روش‌های برای سئوی بیرون سایت معرفی خواهیم کرد:

عنوان Title-tag

تگ عنوان، یکی از مهم‌ترین عوامل برای سئو است. چرا اهمیت دارد؟ به این دلیل که به موتور جستجوگر و کاربران کمک می‌کند موضوع محتوای شما را تشخیص دهند. بنابراین کلمه‌ی کلیدی که می‌ خواهید در رتبه‌بندی آن جایگاه مناسبی به دست آورید باید درون تگ عنوان باشد و حتی بهتر است تگ عنوان با آن آغاز می‌شد. براساس وب‌سایت Moz، تگ عنوان‌های با کلمات کلیدی در آغاز بهتر از تگ عنوان‌هایی که کلمات کلیدی را در پایان خود داشتند مفید بودند.

توضیحات متا Meta-Description

توضیحات متا، همچون یک دروازه بین موتور جستجوگر و مخاطبین شما عمل می‌کنند. اگر به‌خوبی تهیه شده باشند می‌توانند روی تعداد کلیک‌ها تأثیر بگذارند که یکی دیگر از نشانه‌های مثبت برای موتور جستجوگر است.

فقط از استفاده نکردن توضیحات متای یکسان برای دو مطلب غیرهمسان در وب‌سایتتان اطمینان حاصل کنید. این موضوع می‌تواند باعث کاهش رتبه‌ی شما در موتور جستجوگر شود. موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید آن است که حتما از کلیدواژه‌تان در توضیحات متا استفاده کنید.

متن جایگزین تصویر Alt tag

زمانی که موتورهای جستجوگر وب ‌سایت شما را بررسی می‌کنند، امکان دیدن تصویری که شما برای مخاطبینتان به نمایش می‌گذارید برای آن‌ها ممکن نیست. چیزی که Alt tag انجام می‌دهد افزودن متنی به جای عکس است که به موتور جستجوگر امکان فهمیدن محتوای عکس شما و دادن ارزش در سئو را به آن می ‌دهد.

موضوعی که در این باره باید به آن توجه کنید آن است که اگر عکس فقط جنبه‌ی زینتی و زیبایی دارد، نیازی به داشتن متن جایگزین تصویر نیست چرا که این کار به بهبود سئو وب‌سایت کمکی نمی‌کند.

انتشار محتوا خارج از سایت

در قسمت قبل مجموعه صفر تا صد تولید محتوا به معرفی سئوی درون سایت و استانداردهای آن پرداختیم و اشاره کوچکی به سئوی بیرون سایت کردیم و اشاره کردیم که سئوی درون سایت به شیوه‌هایی از سئو گفته می‌شود که بدون دست زدن به محتوای درون وب‌سایت روی سئوی شما تاثیر می‌گذارند. حال در این قسمت به معرفی 4 روش سئوی بیرون سایت می‌پردازیم:

لینک ‌سازی

وقتی محتوایی می ‌نویسید که جذاب است و به دل افراد می‌نشیند، بسیاری از آن‌ها محتوای شما را در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارند و به شما ارجاع می‌دهند.

این اتفاق بسیار مناسب است به بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو کمک می‌کند، اما حواستان به این لینک‌ها باشد زیرا اگر این لینک‌ها حذف شود رتبه خوب شما نیز حذف می‌شود از آن بدتر اگر این لینک‌ها زود حذف شوند ممکن است گوگل شما را جریمه هم بکند.

در دسترس بودن وب ‌سایت

زمان حداکثری دردسترس بودن، نشانه قابل اعتماد بودن است که موتورهای جستجوگر به آن توجه می‌کنند. زمانی که وب‌سایت شما اغلب غیر قابل دسترس است، احتمال آن که ربات‌های گوگل برای دسترسی به وبسایت شما با مشکل مواجهه شوند بسیار زیاد است و این به معنی پرچم‌های قرمز در الگوریتم آن ‌هاست که به معنی آن است وب‌سایت شما کار نمی‌کند.

این موضوع می‌ تواند به شدت مضر باشد. در بهترین حالت، رتبه‌بندی وب‌سایت شما سقوط می‌کند. قابل اعتماد بودن و ثبات موضوعاتی بسیار مرتبط هستند. که منجر به بهبود سئو وب‌سایت می‌ شوند. بنابراین از داشتن سرورهای پشتیبان برای زمانی که وب‌سایت شما از دسترس خارج می‌شوند، اطمینان حاصل کنید.

اشتراک ‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌ تواند باعث بهبود سئو وب‌ سایت شما شود. همچنین می‌تواند باعث جذب بازدید کنندگان از طریق اطلاعات حساب کاربری شما شود. میزان دنبال‌کننده‌ها و میزان فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به رتبه‌بندی شما در جستجو کمک کند.

گوگل وبمستر

این نقشه برای موتورهای جستجوگر بسیار مفید است که از طریق آن می‌ توانند دسترسی مناسبی به محتوای وب‌سایت شما داشته باشند. با اضافه کردن نقشه وب‌سایتتان در گوگل وبمستر Google webmasters می‌توانید امکان دسترسی راحت ‌تر ربات ‌های گوگل به وب سایت را به ارمغان آورید که به رتبه‌بندی صفحات جدید وبسایت شما بسیار کمک می‌ کند که در نتیجه می ‌تواند روی رتبه‌ی مربوط به کلمات کلیدی تأثیر گذار باشد. پلاگین محبوب وردپرس Yoast SEO به صورت خودکار برای شما نقشه‌ی وب ‌سایتتان را تهیه می ‌کند.

دیگر پلاگینی که در این حوزه می ‌توان به آن اشاره کرد Google sitemaps است که کاملاً تمرکز بر تهیه نقشه از وب‌سایت دارد. حتی اگر یکبار اقدام به اضافه کردن نقشه وب‌سایت خود کرده‌اید، در صورت عدم وجود صفحات جدید در موتور جستجوگر می‌توانید دوباره اقدام به این کار کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا