پلاگین وردپرس

افزونه یا پلاگین چیست و چه کاربردی دارد ؟

افزونه یا پلاگین چیست ؟اگر شما با دنیای وردپرس تا حدودی کار کرده باشید به‌ طور حتم با افزونه‌ ها آشنا هستید. آن ها به شما کمک می ‌کنند تا امکانات حرفه ‌ای را بدون نیاز به دانش برنامه‌ نویسی به سایت خود اضافه کنید.

افزونه یا پلاگین چیست ؟

بعد از طراحی سایت اولین سؤالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که افزونه چیست و چه کاربردی برای شما دارد؟ افزونه یا پلاگین وردپرس درواقع امکانات و ویژگی‌های جدیدی را به سایت شما اضافه می‌ کند. به بیان ساده پلاگین‌ ها یک سری کد هستند که به‌عنوان مکمل یک سایت عمل می‌کنند؛ و باعث کامل‌تر شدن ویژگی‌ های یک سایت اینترنتی می‌شوند.

پلاگین‌ ها به‌صورت کلی دو نوع دارند، افزونه های رایگان و غیر رایگان، که تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. که مهم‌ترین آن‌ها میزان امکاناتی است که در اختیار شما قرار می‌دهند.

افزونه‌ های رایگان در مقایسه با افزونه‌های پولی امکانات بسیار کمتری را به شما ارائه می‌دهند. حتی بیشتر این پلاگین‌ های رایگان سازگاری مناسبی با سایت‌ها ندارند. شما با استفاده از افزونه‌های غیر رایگان می‌توانید ویژگی‌های منحصر به‌ فرد بسیار زیادی را در اختیار داشته باشید.

افزونه های وردپرس فایل های نصبی هستند که روی وردپرس نصب شده و امکانات جدیدی به سایت وردپرس شما اضافه می کنند. شما می توانید برای زیباتر کردن سایت خود یا افزودن امکانات پیشرفته به قالب ، بدون نیاز به کد نویسی با افزونه ها این کار را انجام دهید.

افزونه محصولات وردپرس

نحوه ساخت افزونه

پلاگین ها در وردپرس توسط کاربران و توسعه دهندگانی که به برنامه نویسی PHP و MySQL مسلط هستند و با استفاده از توابع و امکانات هسته وردپرس توسعه پیدا می کنند . شما با استفاده از آن می تونید بدون دانستن حتی یک خط کد ، یه آپشن جدید به سایت خودتون اضافه کنید . مثلاً اگه میخواید از آمار سایتتون باخبر باشید کافیست افزونه آمارگیر رو نصب کنید . شما هم اگه به زبان های گفته شده تسلط دارید می تونید به راحتی یه افزونه بنویسید و در سایت خودتون استفاده کنید و یا اون رو انتشار بدید تا بقیه کاربران وردپرس هم از اون استفاده کنند .

بیشتر این ها رایگان هستند و بعضی هم پولی هستند و پشتیانی فنی خوبی دارند ، حق انتخاب با شماست که کدام یک رو نصب کنید ، برای نصب افزونه به چند نکته دقت کنید :

  • برخی از آن ها کیفیت خیلی خوبی دارند و برخی دیگر کیفیت و کارایی لازم رو ندارند .
  • آخرین به روز رسانی افزونه ، ببینید که آخرین به روز رسانی آن کی بوده است .
  • آیا با آخرین نسخه وردپرس سازگاری دارد یا نه ؟
  • کاربران دیگر چه امتیازی به آن داده اند .
  • به این نکته هم توجه کنید نصب بیش از اندازه پلاگین ها می تواند سایت شما رو کند بکند ، پس از پلاگین هایی استفاده کنید به آن ها نیاز دارید و ما بقی را حذف کنید .

چرا از افزونه ها استفاده می شود ؟

اگر متوجه شدید افزونه وردپرس چیست حالا باید بدانید که داشتن برخی از افزونه‌ها برای هر سایت وردپرسی که قصد دارد موفقیت زیادی در این عرصه کسب کند ضروری است و شما به‌صورت حتم برای داشتن یک سایت با بازدید بالا نیاز به یک سری امکانات خاص دارید که از طریق افزونه‌های متنوع می‌توانید به آن‌ها دست پیدا کنید.

درست است که افزونه‌ ها امکانات جدید و متنوعی را به سایت شما اضافه می‌کنند اما به این نکته توجه داشته باشید که در برخی مواقع ممکن است یک پلاگین با قالبی که در سایت خود استفاده می‌کنید سازگاری نداشته باشید و یا اینکه کارکرد آن برای سایت شما مفید نباشد. به همین دلیل شما باید نسبت به کاربرد هر یک از افزونه‌ها شناخت کافی داشته باشید و بااطلاع کامل برای سایت خود افزونه انتخاب کنید.

کاربرد افزونه ها

افزونه ‌های وردپرس اپلیکیشن ‌های کوچکی هستند که با نرم افزار وردپرس ادغام شده و همراه با آن اجرا می ‌شوند. این ویژگی، امکان ساخت هرنوع وبسایتی را به کمک وردپرس دراختیار شما قرار می ‌دهد (و شما محدود به ساخت وبلاگ نخواهید بود).

برای مثال، شما می‌توانید:

  1. با استفاده از پلاگین‌ ووکامرس در وردپرس اقدام به ساخت فروشگاهی آنلاین کنید
  2. با استفاده از افزونه‌ی Job Manager در وردپرس اقدام به ساخت یک فرم شغلی کنید
  3. با استفاده از بهترین افزونه‌های دایرکتوری در وردپرس اقدام به ساخت یک دایرکتوری تجاری کنید.
  4. یک وبسایت مخصوص کوپن مثل RetailMeNot بسازید
  5. با استفاده از پلاگین Envira Gallery سایت عکاسی خود را بسازید
  6. با استفاده از افزونه‌ی Knowledge base اقدام به ساخت سایت ویکی کنید
  7. با استفاده از وردپرس، پادکست خودتان را بسازید
  8. و بسیاری دیگر…
نصب افزونه وردپرس در هاست

افزونه های رایگان یا پولی

افزونه های رایگان زیادی برای وردپرس وجود داره که میتونید به راحتی این افزونه ها رو از مخزن وردپرس دریافت کنید. بسیاری از این افزونه ها کار شما رو راه می اندازند و بسیار مفید هم هستند.

اما در این بین افزونه های پولی هم وجود دارند که امکانات و خدمات بیشتری رو به شما ارائه می دهند و مزیت اصلی این افزونه های پولی، پشتیبانی اون ها هست که هر گونه مشکل احتمالی رو میتونید با ارائه دهنده این افزونه مطرح کنید.

پلاگین های پولی وردپرس معمولا امکانات بیشتری رو دارند و معمولا معروف ترین افزونه ها از این دسته هستند، از جمله این افزونه های پولی میشه به افزونه یواست سئو که به بهینه سازی سایت شما برای گوگل میپردازه اشاره کرد و یا افزونه راکت که به شما کمک می کند سرعت سایتتون رو بالاتر ببرید.

برخی از افزونه های کاربردی

در این قسمت می ‌خواهم تعدادی از افزونه‌ های رایگان و کاربردی وردپرس را به شما معرفی کنم. قرار نیست شما از تمام این افزونه‌ها استفاده کنید بلکه آشنایی با این پلاگین ها دید بهتری از کاربرد و اهمیت استفاده از پلاگین‌ ها به شما می‌دهد.

افزونه ‌های امنیتی

استفاده از افزونه ‌های امنیتی به این‌ معنی نیست که شما یک گارد محافظ ویژه و کاملا حرفه‌ای استخدام کرده‌اید و می‌توانید با خیال راحت روی مبل لم دهید و از احساس امنیت لذت ببرید! شما باید همیشه برای امنیت سایت تلاش کنید تا کمترین احتمال ناخوشایندی وجود نداشته باشد. اما استفاده از افزونه‌های امنیتی بی‌تاثیر هم نیست و کمک موثری در راستای حفظ امنیت به شما می‌کند. بیایید با تعدادی از این افزونه‌های امنیتی آشنا شویم:

  • WordFence: معروف‌ترین افزونه امنیتی وردپرس در سال 2019 با بیش از یک میلیون نصب فعال که امکانات کامل و بی‌نظیر امنیتی را در اختیار‌تان قرار میدهد.
  • iThemes Security: محصولی از شرکت معروف iThemes که امکان انتخاب بیش از 30 آیتم محافظتی را برای شما فراهم میکند.
  • Sucuri: افزونه امنیتی که مانند یک کارآگاه به بازرسی دیگر افزونه‌های سایت می‌پردازد و آنها را از نظر مشکلات امنیتی بررسی می‌کند.

افزونه‌ های بهینه ‌سازی

پلاگین‌ های بهینه سازی سایت وظیفه بهبود سرعت لود سایت را بر عهده دارند و زمان انتظار کاربر را به شدت کاهش می‌دهند. در درجه اول باید تمام استانداردهای موثر در سرعت لود سایت مانند انتخاب هاست خوب، استفاده از تصاویر و ویدئو با تعداد و حجم مناسب و همین‌طور قالب سبک را رعایت کنید و بعد از افزونه‌های بهینه‌سازی، به عنوان نیروی کمکی بهره بگیرید. تعدادی از این افزونه‌ها عبارتند از:

  • WP Fastest Cache: بهترین پلاگین کش وردپرس که با افزایش سرعت سایت باعث رضایت کاربران خواهد شد. از مزیت‌های این افزونه می‌توان به کم کردن حجم فایل‌های HTML و CSS، افزایش سرعت عملکرد و رابط کاربری آسان وردپرس اشاره کرد.
  • WP Rocket: افزونه قدرتمند بهینه‌سازی که بعد از نصب با بهینه‌کردن اطلاعات بانک‌اطلاعاتی، کش‌سایت، حجم فایل‌ها و تصاویر باعث افزایش سرعت سایت می‌شود.
  • WP-Optimize: افزونه‌ای که با پاک‌کردن اطلاعات اضافی پایگاه‌داده از قبیل نوشته‌های پیش‌نویس و دیدگاه‌های جفنگ باعث افزایش سرعت سایت می‌شود.

افزونه ‌های مدیریت فایل

همانطور که از نام این دسته مشخص است؛ وظیفه‌ آنها کمک به مدیریت فایل‌ها و ایجاد سطح‌ دسترسی برای کاربران است. به عنوان مثال با کمک چنین افزونه‌هایی می‌توانید فایل‌های خود را سازماندهی کنید و به کاربران ثبت‌نام نشده اجازه دسترسی و یا دانلود فایل‌ها را ندهید. همچنین می‌توانید تعداد دفعات دانلود و یا مشاهده فایل توسط کاربران را ببینید. مهم‌ترین کاربرد این افزونه‌ها در مدیریت و فروش مبتنی بر دانلود فایل مثل سایت‌های فروش کتاب دیجیتال یا فیلم می‌باشد. برخی از افزونه‌های مدیریت فایل عبارتند از:

افزونه WordPress Download Manager

با استفاده از نسخه رایگان این افزونه می‌ توانید از رمز‌عبور محافظتی، مشاهده محدود و یا کار با دامنه سایت ‌های مختلف برخوردار شوید. بسته رمز‌عبور محافظتی این امکان را به کاربران می‌دهد تا بااستفاده از کلمه عبور از فایل‌های خود محافظت کنند.

افزونه WordPress Download Monitor

با استفاده از این افزونه خیلی راحت فایل‌های خود را بر روی سایت آپلود کنید و در دسترس کاربران قرار دهید. از مزیت‌های این افزونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ثبت اطلاعات دانلود فایل‌ها مانند تعداد دانلود و تعداد تلاش هر کاربر برای دانلود فایل
  2. ایجاد دسترسی دانلود فقط برای کاربر خاص
  3. رابط کاربری سریع برای اضافه‌ کردن فایل‌ها
  4. امکان ایجاد فایل‌های چند نسخه‌ای
  5. امکان دانلود فایل با خروجی‌های مختلف

افزونه Easy Digital Downloads

این افزونه به اختصار EDD نیز گفته می‌شود. اگر محصولات دانلودی شما چندتایی است یا به عبارتی بصورت پک و بسته ارائه میشود و هر محصول دارای قیمت متفاوتی است، این افزونه حتما به شما کمک خواهد کرد. از جمله امکانات این پلاگین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سبد خرید برای دانلود هم زمان چندین فایل
  2. تاریخچه خرید کاربر و امکان دانلود مجدد فایل‌ ها
  3. اتصال به درگاه پرداخت زرین پال
نصب افزونه ها

افزونه ‌های مدیریت محتوا

با استفاده از این افزونه ‌ها می‌توانید نحوه نمایش محتویات صفحه، نوع آنها و چینش عناصر صفحه را مدیریت کنید. استفاده از این افزونه‌ها بسیار راحت است و نیاز به دانش برنامه‌نویسی ندارد. برای آشنایی با تعدادی از این افزونه‌ها نگاهی به لیست زیر بیاندازید:

افزونه المنتور (به انگلیسی: Elementor)

با استفاده از این افزونه و نصب آن براحتی می‌توانید چینش صفحات سایت را با چند کلیک ساده پیاده‌سازی کنید. از مزیت‌های این افزونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ساده، قابلیت استفاده آسان و کم حجم
  2. سازگار با فروشگاه ساز وردپرس
  3. قابلیت استفاده در هر نوع قالب و در تمام پست ها
  4. بدون نیاز به کدنویسی و قابلیت صرفه جویی در زمان

افزونه ACF یا Advanced Custom Fields

در زمان ایجاد نوشته می‌توانید عنوان پست، تگ یا برچسب‌های دلخواه، دسته بندی و تصویر شاخص را انتخاب کنید، اما اگر به المان‌های بیشتری نیاز داشته باشید آن وقت است که باید به سراغ این افزونه بروید. به عنوان مثال اگر یک سایت دانلود فیلم داشته باشید و بخواهید در هر پست اطلاعاتی نظیر ژانر، تاریخ اکران، خلاصه فیلم، نام کارگردان و … را داشته باشید می‌توانید از این افزونه کمک بگیرید. اما مزیت استفاده از این افزونه چیست؟

  1. رابط کاربری ساده و کاربردی
  2. امکان جستجوی پیشرفته زمینه‌های سفارشی
  3. امکان ایجاد پس زمینه‌های متنی، تصاویر، فایل و …
  4. قابلیت اجرا روی تمامی مرورگر‌ها و دیوایس ها
  5. پردازش سریع
  6. و …

افزونه Checkout Field Editor

اگر یک فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کنید احتمالا نیاز به تغییر اطلاعات صفحه پرداخت خواهید داشت. اگر نیازی به آدرس مشتریان نداشته باشید، می‌توانید فیلد‌های مربوط به آدرس را حذف کنید یا فیلد دریافت شماره موبایل را اضافه کنید تا از طریق پیامک به مشتریان‌تان اطلاع رسانی کنید.

  1. این افزونه توسط کاربران زیادی در سراسر جهان استفاده می‌شود.
  2. بیش از 30 نوع فیلد مختلف در این افزونه قرار داده شده است.
  3. استفاده از آن بسیار ساده است.
افزونه وکامرس

افزونه فروشگاهی ووکامرس

و در آخر می‌ خواهم شما را با ووکامرس (به انگلیسی: Woocommerce)‌ آشنا کنم. ووکامرس افزونه‌ای بسیار قدرتمند و معروف برای ساخت فروشگاه در وردپرس می‌باشد. 42 درصد فروشگاه‌های آنلاین از این فروشگاه ساز استفاده می‌کنند زیرا علاوه بر رایگان بودن، امکانات گسترده و حرفه‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با استفاده از ووکامرس سایت شما امکان فروش محصولات را بدست می‌آورد و به یک فروشگاه اینترنتی تبدیل می‌شود. با کمک ووکامرس است که می‌توانید محصولات خود اعم از محصولات فیزیکی یا دیجیتال را در بستر وردپرس به فروش برسانید.

ووکامرس از سال 2011 توسط یک تیم پشتیبانی قوی و حرفه‌ای ایجاد شد و روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است. مهم‌ترین نکته که باعث گسترش استفاده از ووکامرس شده است سادگی استفاده از این افزونه است. تمام کاربران مبتدی با بهره‌مندی از این پلاگین توانسته‌اند فروشگاه‌های حرفه‌ای را بسازند و مدیریت کنند.

جالب است بدانید با اینکه ووکامرس در اصل یک افزونه است اما خودش دارای افزونه‌های متعدد دیگری است. نام تعدادی از این افزونه‌ها عبارتست از:

  • WooCommerce Product Archive Customiser
  • WooCommerce Product Slider
  • TM Store
  • Woo Already Bought
  • WooCommerce PDF Invoices
Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا