تعریف دامنه یا دامین چیست

دامین یا دامنه (DOMAIN) چیست ؟

دامین (DOMAIN) چیست ؟ دامنه یا به انگلیسی Domain که در فارسی به دامین نیز مشهور است، در واقع نام یک سایت می باشد، که توسط آن می توان به محتویات سایت مدنظر دسترسی پیدا کرد.

دامنه یا دامین چیست ؟

در طراحی سایت اولین چیزی که به آن احتیاج است دامنه یا دامین می باشد .همانطور که گفته شد دامین همان آدرسی هست که شما با وارد کردن آن در مرورگرتان وارد یک سایت می شوید مثلا: www.google.com اجازه دهید دامنه را به زبان ساده تر توضیح دهیم تصور کنید شما قصد دارید یک کسب و کار راه اندازی کنید، برای اینکه کسب و کار شما درآمد مناسبی داشته باشد باید آن را در یک منطقه مناسب و یک آدرس سر راست که مشتری شما آن را به خاطر بسپارد راه اندازی کنید

یک آدرس که ویژگی اصلی آن این باشد که کاربر شما بدون دردسر بتواند آن را بیابد، و ترجیح دهد به جای اینکه به محل کسب و کار رقیب شما برود، پیش شما بیاید چون شما یک آدرس راحت دارید که مشتری شما آن را به خاطر سپرده و احتیاجی نیست خودش را به دردسر بیندازد و همان طور که می دانید این آدرس تنها منحصر به فرد برای کسب و کار شما می باشد مثلا: بازار، خیابان ۱، پلاک ۱ این آدرس فقط و فقط برای شما می باشد

دامنه ها چند بخش دارند ؟

  • زیر دامنه: در حال حاضر کاملاً حذف‌ شده و مورد استفاده قرار نمی ‌گیرد. همان www است.
  • نام دامنه: این اسمی است که شما برای سایت خودتان انتخاب می ‌کنید. برای انتخاب اسم، شما هیچ محدودیتی ندارید. تنها مساله این است که اسم شما باید سر هم باشد. البته شما می‌ توانید کلمات را با خط فاصله (-) از هم جدا کنید.
  • پسوند: در اینترنت پسوندهای بسیار متنوعی برای ثبت دامین وجود دارند. هر کدام از این پسوندها، معنایی به خصوص دارند. مثلا، پسوند ir به معنی آن است که سایت شما ایرانی است. پسوند com مخفف commerce است و به معنای سایت تجاری است. سایر پسوندها نیز هر کدام معنایی برای خود دارند.
ساب دامین یا دامنه چیست

شیوه کار دامین

مرورگر شما یک درخواست را به شبکه جهانی سرورهایی که سامانهٔ نام دامین (Domain Name System)، تشکیل‌ شده ارسال می‌ کند. این سرورها برای نیم سرورها (NS) مرتبط به یک دامین جستجو می ‌کنند و درخواست را به نیم سرورها ارسال می ‌کنند. اتصال یک Domain با هاست از طریق Name Serverها صورت می‌ پذیرد.

وبسایت ‌ها با استفاده از نیم سرورها، می‌ توانند از Domain Name ها به‌ جای آی پی آدرس‌ ها استفاده کنند. در واقع DNS نشان ‌دهنده یک تکنولوژی قدرتمند اینترنت برای تبدیل نام دامنه به آدرس IP است. به ‌عنوان‌ مثال اگر وب ‌سایت شما در میهن وردپرس میزبانی می‌ شود، اطلاعات نیم سرور مانند ns1.mihanwp.com و ns2.mihanwp.com خواهد بود. این نیم سرورها رایانه ‌های مدیریت‌شده توسط شرکت هاستینگ شما هستند. شرکت هاستینگ شما درخواست شما را به رایانه ‌ای که وب‌ سایت شما ذخیره ‌شده است ارسال می‌ کند.

این رایانه‌ ها وب سرور نامیده می ‌شوند. وب سرورها دارای یک نرم‌ افزار خاص نصب‌ شده مانند آپاچی هستند. وب سرور در حال حاضر وب‌سایت درخواست شده را دریافت می ‌کند و آن را به مرورگر ارسال می‌ کند.

انتخاب دامنه مناسب

در حال حاضر بیش از یک‌ میلیون سایت با دامین ir. وجود دارد. برای دامنه‌ های خارجی فعال در ایران مثل com. آمار درستی در دسترس نیست. دامین‌ های ثبت‌ شده در کل دنیا بیش از 350 میلیون دامنه است و این آمار روزبه‌روز بیشتر می ‌شود و تعداد کسانی که می‌ خواهند سایت ایجاد کنند روند صعودی دارد.

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم نام دامنه یکتا است، اگر قصد دارید یک سایت برای خودتان ایجاد کنید بهتر است هرچه زودتر نام دامنه مناسب با کار خودتان را ثبت کنید تا شخص دیگری آن را ثبت نکند.
در اینجا چند نکته مهم برای انتخاب نام و ثبت دامین مناسب را ذکر می‌کنیم:

  1. سعی کنید نام دامنه ‌ای که انتخاب می‌ کنید ساده باشد تا به‌ راحتی حفظ شود.
  2. بهتر است نام دامنه انتخابی هنگام تایپ کردن ساده باشد و بتوان به‌آسانی آن را تایپ کرد.
  3. ترجیحاً نام انتخابی برای دامنه کوتاه باشد زیرا در سئو سایت تاثیر گذار می باشد.
  4. نام دامنه بهتر است معنی داشته باشد.
  5. قوانین انتخاب نام دامین را رعایت کنید. مثلاً برای سایت‌ های وردپرسی شما حق استفاده از کلمه wordpress را در دامنه خود ندارید.
  6. سعی کنید نام دامین انتخابی شما، اسم برند شما باشد.
  7. نام انتخابی شما باید منحصر به‌ فرد باشد.
  8. بهتر است برای انتخاب نام دامنه در ساخت سایت خود از اعداد و خط فاصله استفاده نکنید.
  9. توصیه می‌ کنم که برای سایت خودتان هم دامین با پسوند ir. و هم با پسوند com. تهیه کنید.

تفاوت URL با دامین

شاید شما هم در مقالات متعدد دیده باشید که گاهاً از URL برای اشاره به آدرس یک وب سایت استفاده شده باشد و اکنون این سوال برایتان پیش آمده است که دامنه با URL چه تفاوتی دارد؟ اجازه بدهید همه چیز را ساده نگه داریم و توضیحات را پیچیده نکنیم. دامنه یا دامین در واقع آدرس صفحه اصلی وب سایت شما هستند و هیچ کاراکتر و علامت اضافی در انتهای پسوند آن قرار نمی گیرد. اما URL به تمام مشتقات یک نام دامین گفته می شود.

به عنوان مثال http://www.portal.ir نام دامین وب سایت پرتال است و بقیۀ صفحات سایت ما دارای آدرس URL ای مانند http://www.portal.ir/blog یا http://www.portal.ir/features هستند. در نهایت باید این را بدانید که هر صفحه اینترنتی دارای یک آدرس است. صفحه اصلی یک وب‌ سایت فقط خود دامنه است و صفحات دیگر آن، هر کدام دارای یک URL منحصر به فرد هستند.

پسوند های دامنه

تمامی پسوند های مجاز به ثبت توسط سازمان غیر انتفاعی آیکان پس از تایید در دسترس همگان با ذکر قوانین برای ثبت در دسترس می باشد. ثبت برای بعضی از پسوند ها دارای شرایط خاصی می باشد که ثبت کننده دامین بایستی شرایط آن را داشته باشد و در صورت عدم احراز شرایط ثبت این دامنه برای ثبت کننده امکانپذیر نخواهد بود.

برخی از دامنه ها نیز برای ثبت نیاز به هیچ مجوز و یا شرایط ندارند که همه کاربران می توانند با داشتن حداقل موارد مورد نیاز برای ثبت دامنه اقدام کنند. یکی از این حداقل شرایط داشتن یک آدرس ایمیل معتبر و مشخصات ثبت کننده شامل : نام ، نام خانوادگی ، آدرس کامل بهمراه مشخصات شهر و کشور محل سکونت و شماره تلفن می باشد، که البته بسیاری از ثبت کننده های دامین این مقادیر بجز ایمیل ثبت کننده را چک نمی کنند و می توانید از اطلاعات غیر واقتی نیز استفاده کنید. ولی در صورتی که در ایران قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی دارید آدرس و مشخصات شما در هنگام ثبت دامین بایستی صحیح باشد تا بتوانید نماد اعتماد اینترنتی را دریافت کنید.

دامین یا دامنه چیست و چه کاربردی دارد

پسوند های عمومی دامنه ها

پسوند .COM اولین پسوند دامنه های اینترنتی می باشد که همه کاربران با آن سرو کار دارند، البته در ابتدا پایه گذری ثبت این دامین برای شرکت های تجاری بود که بعد ها به یک پسوند عمومی تبدیل شده است.

پسوند .Net مخصوص شرکت های فعال در حوزه شبکه و اینترنت می باشد.

پسوند .ORG مخصوص شرکت ها و سازمان بزرگ و غیر انتفاعی میباشد.

پسوند .Biz مناسب برای تمام استفاده های تجاری می باشد.

پسوند .info مناسب برای سایت های اطلاع رسانی که البته استفاده از این پسوند دامین برای همه نوع سایتی متداول می باشد.

پسوند .EDU این پسوند مناسب دانشگاه ها، موسسات آموزش و پایگاه های آموزشی می باشد.

پسوند .ws این پسوند مربوط به پسوند ملی کشور ساموا می باشد Western Samoa ولی بسیاری از افراد آن را با مخفف Web Site اشتباه می گیرند.

پسوند .IR پسوند دامنه ملی کشور عزیزمان ایران می باشد.

پسوند .Web به طور کلی برای تمامی صنوف دارای کاربرد می باشد.

پسوند .US پسوند ملی مربوط به کشور آمریکا می باشد.

پسوند .CO در اصل این پسوند برای کشور کلمبیا می باشد ولی به دلیل شباهت بسیار زیاد این پسوند با .Com و همچنین کوتاه بودن و عدم وجود شرایط خاص برای ثبت آن کاربر بسیار زیادی دارد . البته در ایران این پسوند برای شرکتهای تجاری نیز کاربرد زیادی دارد.

امروزه هزاران پسوند در بعد های گسترده و در هر بخشی وجود دارد همانند .Pet, .tel , .Work, .Site, .Shop و … که هر فردی می تواند بسته به نیاز و سلیقه خود از آنها استفاده کند. برای آشنایی بیشتر با این پسوند ها و جستجوی آنها میتوانید از سایت http://asanwho.is نیز استفاده کنید. در این سایت امکان انتخاب دسته بندی مورد نظر را در جستجو برای شما فراهم آمده است تا نام سایت شما بر اساس پسوند های مرتبط جستجو و آزاد بود آن را برای شما نشان دهد.

دامین های با پسوند 2 سیلابی

.Co.IR ثبت این دامنه فقط برای شرکت های حقوقی فعال در ایران مجاز می باشد. برای ثبت این دامین حتما بایستی شرکت داشته باشید و نامی که قصد دارید ثبت کنید یا بایستی اسم کامل شرکت بوده و یا مخفف نام شرکت شما باشد. بعد از ثبت این دامنه مدارک شرکتی از جمله روزنامه رسمی یا شرکت نامه توسط nic.ir از شما درخواست شده و بعد از بررسی صحت آن دامین رزو شده شما فعال میگردد.

پسوند .ac.ir این پسوند فقط برای موسسات آموزش عالی و دانشگاه های کشور قابل ثبت می باشد و برای ثبت آن نیاز به مدرک و درخواست دانشگاه یا موسسه آموزش عالی میباشد.

پسوند .id.ir برای ثبت دامنه های شخصی بوده و دامنه ثبت شده بایستی نشانگر نام یا نام خانوادگی شما باشد و برای ثبت آن کارت ملی شما مورد بررسی قرار میگیرد.

پسوند .gov.ir این پسوند ویژه سازمان ها و ارگانهای دولتی می باشد.

پسوند .net.ir قابل ثبت برای شرکت های فعال در حوزه شبکه و اینترنت هست.

پسوند sch.ir نیز مختصص آموزشگاه ها، مدارس و سایر موسسات دارای مجوز از وزارت آموزش و پرورش میباشد.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا