تبلیغات کلیکی گوگل PPC

تبلیغات کلیکی یا تبلیغات PPC

تبلیغات کلیکی یا تبلیغات PPC از جمله مدل های متداول تبلیغات آنلاین است. با توجه به افزایش استفاده از اینترنت و هم چنین تلفن های هوشمند یکی از بهترین راهکارها برای شناخته شدن برند استفاده از تبلیغات آنلاین مانند تبلیغات کلیکی است.در سال ۲۰۱۴ تبلیغات کلیکی حدودا ۴۵ میلیارد دلار از ۶۶ میلیارد دلار کل درآمدهای گوگل را به خود اختصاص داده است و این مبلغ در سالهای بعد بیشتر نیز شده است.

تبلیغات کلیکی یا تبلیغات PPC چیست ؟

اصطلاح هزینه به ازای کلیک که کمپین ‌های تبلیغاتی آن تحت عنوان تبلیغات کلیکی شناخته می‌ شوند برگردان عبارت Cost Per Click در زبان انگلیسی است که به اختصار CPC نیز نامیده می‌ شود. Pay Per Click یا همان PPC نیز یکی دیگر از نام‌های این مدل است که ترجمه‌ی تحت ‌اللفظی آن می‌شود «پرداخت به ازای کلیک»؛ به هر صورت همه‌ی این نام‌ها به یک چیز اشاره دارند و آن یک مدل محاسبه‌ی هزینه‌ی تبلیغات است.

تبلیغات کلیکی را می ‌توان شناخته شده ‌ترین شکل تبلیغات آنلاین دانست که سال‌هاست کاربرد دارد و امروزه نیز با اهداف گوناگون از جمله هدایت ترافیک یا خلق مشتری راغب، از سوی تبلیغ‌ دهندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مدل بازاریابی دیجیتال (تبلیغات دیجیتال)، تبلیغ‌ دهنده به ازای هر بار کلیک روی آگهی تبلیغاتی‌ اش مبلغ مشخصی پرداخت می‌کند. به عبارت دیگر می ‌توان مدل تبلیغات ppc را راهی برای خرید بازدید برای یک صفحه‌ی مجازی (در مقابل جذب مخاطب ارگانیک) تعریف کرد.

ساده‌ترین مزیت تبلیغات کلیکی آن است که تبلیغ‌دهنده و نمایش‌دهنده دقیقاً می‌دانند روی هر آگهی چه تعداد کلیک شده و با رهگیری دقیق‌تر نیز می‌توان فهمید چه تعداد از این کلیک‌ها به فروش یا هر اکشن دیگری ختم شده است.

قیمت/ تعرفه تبلیغات ppc بسته به صنعت و عوامل دیگر نظیر ارزش کلید واژه یا حجم کمپین تبلیغاتی متفاوت است. به هر صورت نکته ‌ی مهم در خصوص این نوع تبلیغات آن است که قیمت هر کلیک، باید با ارزشی که از این طریق برای کسب‌ و‌ کار‌ها فراهم می‌شود نسبت درستی داشته باشد.

تاریخچه‌ تبلیغات کلیکی

در سال ۱۹۹۶ اولین نسخه‌ی شناخته‌ شده و مستند تبلیغات ppc روی یک دایرکتوری آنلاین به نام Planet Oasis به کار گرفته شد. دایرکتوری یاد شده یک اپلیکیشن دسکتاپ حاوی لینک وبسایت‌های خبری و تجاری بود که توسط یکی از زیرمجموعه‌‌های شرکت رایانه‌ای Packard Bell NEC به نام Ark Interface II توسعه یافته بود.

واکنش اولیه‌ ی شرکت‌ های تجاری به مدل «پرداخت به ازای کلیک» با شک و شبهه همراه بود. با این وجود، تا پایان سال ۱۹۹۷، بیش از ۴۰۰ برند برای نمایش آگهی خود علاوه بر هزینه‌ ی قرار دادن آگهی در جایگاه، برای هر کلیک بین ۰.۰۰۵ تا ۰.۲۵ دلار به این شرکت پرداخت می‌کردند.

در فوریه‌ ی سال ۱۹۹۸ میلادی، جفری بروئر از وبسایت Goto.com (که در آن زمان استارتاپی ۲۵ نفره در حوزه‌ی رایانه بود و بعداً با نام Overture به عنوان بخشی از یاهو به فعالیت خود ادامه داد) طی کنفرانس TED در کالیفرنیا، نمونه‌ی اولیه‌ی یک موتور جستجو با قابلیت اجرای مدل تبلیغات کلیکی را معرفی کرد. این ارائه و رویداد‌های پی‌آیند آن منجر به شکل‌گیری سیستم CPC شد. در کل می‌ توان گفت اعتبار مدل پرداخت به ازای کلیک عموماً به بیل گراس (Bill Gross) موسس Idealab و Goto.com نسبت داده می‌شود.

سفارش تبلیغات کلیکی ppc برای بازاریابی اینترنتی

تاریخچه تبلیغات ppc گوگل

شرکت گوگل تبلیغات موتور‌های جستجو را در دسامبر سال ۱۹۹۹ آغاز کرد اما معرفی سیستم تبلیغات گوگل ادوردز (Google AdWords) تا سال ۲۰۰۰ طول کشید. این سیستم به تبلیغ‌ دهندگان اجازه می‌داد برای موتور جستجوی گوگل، آگهی‌های متنی درست کنند.

در آن زمان تبلیغ‌ دهندگان هزینه‌ی تبلیغات خود را در قالب مدل‌های پرداخت به ازای بازدید (CPM) پرداخت می‌کردند، تا اینکه مدل CPC در سال ۲۰۰۲ معرفی شد. شرکت Overture پس از این موضوع ادعا کرد گوگل قوانین مربوط به ثبت مالکیت ابزار‌های تبلیغاتی‌ اش را نقض کرده و به اتهام نقض پتنت علیه این شرکت شکایت کرد.

همانگونه که گفته شد، وبسایت Goto.com مدل تبلیغات PPC را از سال ۱۹۹۸ شروع کرده بود، اما بعد‌ها در نوامبر ۲۰۰۱ و تحت عنوان Overture زیر چتر حمایت یاهو قرار گرفت؛ پیش از آن، منبع اصلی تبلیغات موتور جستجوی یاهو را مواردی مثل تبلیغات بنری تشکیل می‌داد. در ماه جولای سال ۲۰۰۳ یاهو بالاخره اعلام کرد قصد دارد Overture را به مبلغ ۱.۶۳ میلیارد دلار خریداری کند.

مزیت های تبلیغات کلیکی

  • مقرون به صرفه بودن :به این دلیل که شما تنها به ازای کاربرانی که بر روی تبلیغات شما کلیک کرده و به وبسایتتان می‌آیند پول پرداخت می‌ کنید و همچنین تعیین کردن تعداد این کاربران، خواه برای کمپین مورد نظرتان تعداد زیادی کاربر مدنظر داشته باشید و خواه تعداد کم، می توان گفت که این نوع از تبلیغات به نسبت سایر تبلیغات به صرفه می باشد.
  • هدفمندی :می توانید بر روی تبلیغات خود محدودیت های جغرافیایی، اپراتور و دستگاه اعمال کنید.
  • قابل سنجش بودن :شما می تواند با توجه به ابزارهای اندازه گیری دقیق میزان بازگشت سرمایه خود و همچنین فاکتورهای مدنظرتان را به صورت دقیق اندازه گیری کنید.
  • قابلیت شخصی سازی :همینطور که کمپین خودتان را اجرا می‌کنید تنظیمات و قابلیت های ریز و درشتی هست که در اختیار شما این قابلیت را میگذارذ که بر اساس نیازتون کمپین خودتان را شخصی سازی کنید.
  • منابع آموزشی: برای اجرای اینگونه تبلیغات دوره‌ها و ابزارهای رایگان بسیاری وجود دارد که به شما کمک می کند که توانایی های خودتون رو افزایش بدهید.
  • سریع بودن: شما می توانید به صورت لحظه ای تاثیر تبلیغات کلیکی و حضور کاربران در وبسایت تان را ببینید در صورتی که در سئو، شما زمان زیادی کار میکنید تا بعد از آن کم کم کاربران از وب سایت شما بازدید داشته باشند.

معایب تبلیغات ppc

  • نیازمند ی زمان: بر خلاف مدل تبلیغاتی اجاره ماهیانه جایگاه های ثابت، شما نیاز دارید که برای کمپین خود زمان گذاشته دائما گزارش بگیرید و به طور پیوسته کمپین خود را بهبود دهید تا به نتیجه دلخواه و مدنظر خود برسید.
  • نیازمندی تجربه و توانمندی: برای اجرای کمپین های موثر و مفید نیاز به تجربه قبلی هست، بسیاری از شرکت ها برای اجرا کردن کمپین های خود از نیروهای متخصص و زبده برای این کار در آژانس های تبلیغاتی بهره می گیرند.
  • بودجه کمپین‌ها به سرعت مصرف می شوند: برخلاف سئو که زمان و مهارت‌ها به عنوان سرمایه مورد نیاز آن به حساب می‌آیند، تبلیغات کلیکی نیازمند نظارت و بهینه سازی دائمی هستند زیرا اجرا کردن کمپین نیازمند پول به عنوان سرمایه می‌باشد که در صورت نبود بهینه سازی و نظارت، سرمایه و هزینه شما بازگشتی در پی نخواهد داشت.
  • تبلیغ لزوما منجر به فروش نمی‌ شود: شما باید به این نکته دقت کنید که کلیک‌های صورت گرفته بر روی تبلیغات شما و کاربرانی که به وبسایت شما می‌ آیند لزوما به فروش و اهداف بازاریابی شما منجر نمی‌شوند و این وظیفه شماست که کاربران را بعد از ورود به وبسایتتان متقاعد کنید تا اهداف مورد نظر شما را انجام دهند.

انواع تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی که عمدتاً بر مبنای کلمات کلیدی شکل گرفته ‌اند، انواع مختلفی داشته و در منابع گوناگونی قابل استفاده هستند. اگرچه معتبرترین این نوع از تبلیغات، تبلیغات کلیکی گوگل است، اما بازهم منابع مختلف دیگری نیز وجود دارند که بتوان از آن‌ها نهایت بهره را برد. در ادامه به مهم‌ترین این موارد اشاره می‌ کنیم.

تبلیغات کلیکی گوگل یا Google PPC Ads

گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی و بزرگترین پایگاه معرفی و لینک دهی سایت ‌های گوناگون، نقطه عطف تمام تبلیغات آنلاین به ‌حساب می ‌آید. گوگل به خاطر سیستم یکپارچه و پرقدرت خود، قوی ‌ترین شبکه تبلیغاتی اینترنتی نیز محسوب می‌ شود.

بنابراین جای تعجب ندارد که پراستفاده‌ ترین کمپین‌های تبلیغاتی PPC در گوگل ثبت شده باشند. گوگل ابزاری جامع و یکپارچه با عنوان Google Ads که نام پیشین آن Google AdWords بود در اختیار وب ‌مسترها قرار داده است. در قسمتی از این پنل حرفه‌ای و گسترده، بخش تبلیغات موسوم به Search Ads وجود دارد.

از این طریق شما می ‌توانید تبلیغات خود را به ‌صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن برای گوگل ارسال کرده و سفارش خود را به ‌صورت خودکار ثبت کنید. برای این کار کافی است بودجه موردنظر خود را در پنل مربوطه واریز کرده و سپس تبلیغ خود را ثبت کنید. در نهایت تبلیغ شما در صفحات نتایج جستجوی مرتبط با کلمه کلیدی انتخابی شما قرار می‌گیرد و درازای هر یک کلیکی که کاربران روی آن می ‌کنند، شما مبلغی را پرداخت می‌کنید.

انواع تبلیغات ppc گوگل

تبلیغات کلیکی ppc برای سایت وردپرسی
تبلیغات موتور جستجو یا Search Ads

معتبرترین و درعین ‌حال رایج‌ترین نوع تبلیغات گوگل همان تبلیغات ppc است که در موتور جستجوی گوگل دیده ‌ایم. این تبلیغات لینک ‌هایی هستند که غالباً در بالای لیست نتایج در صفحات جستجوی گوگل نمایان می ‌شوند. با توجه به انتخاب وب‌ مسترها و البته تعرفه‌ تبلیغات، این تبلیغات می ‌توانند در پایین ‌ترین بخش لیست یعنی درست بالای بخشی که صفحات بعد و قبل مشخص هستند قرار بگیرند.

نکته مثبت این مدل تبلیغات این است که حتی اگر سایت یا صفحه تبلیغ‌شده‌ شما محتوای زیادی نیز نداشته باشد، اما بازهم درصورتی ‌که تبلیغ شما با کلمه جستجو شده کاربران مطابقت لازم را داشته باشد، لینک تبلیغ ‌شده شما در نتایج اول در صفحه اول ثبت خواهد شد.

تبلیغات محلی یا Local Search Ads

تبلیغات محلی گوگل درواقع همان تبلیغات کلیکی می ‌باشد، با این تفاوت که به ‌صورت انحصاری برای مکان ‌های انتخابی یا نزدیک به شما شخصی‌ سازی می ‌شود. به ‌عنوان مثال با انتخاب زبان فارسی به‌عنوان زبان اصلی آگهی، تبلیغ شما فقط به فارسی‌ زبانان و یا آی ‌پی ‌هایی که متعلق به مناطق فارسی ‌زبان، است نمایش داده می ‌شود. همچنین با این نوع تبلیغات می‌ توانید به‌صورت دقیق ‌تر تبلیغ خود را برای لوکیشن‌ های خاصی تعیین کنید. بنابراین اگر تجارت شما بر مبنای ارائه خدمات یا محصولات به محل جغرافیایی خاصی است، بهتر است که از این گزینه استفاده کرده تا بازدهی تبلیغ خود را به حداکثر برسانید.

تبلیغات نمایشی یا Display Network

تبلیغات انحصاری Display Network گوگل که یک شبکه‌ تبلیغاتی و بسیار حرفه‌ای می ‌باشد، شبکه‌ای یکپارچه و بستری بسیار مناسب برای تبلیغات بصری است. گوگل در کنار تبلیغات متنی ساده که در موتور جستجوی خود ارائه کرده است، با ارائه این سرویس تبلیغاتی کم‌ نظیر، دنیای تبلیغات آنلاین را دگرگون کرد. اگرچه نحوه پروسه تبلیغات Display Network برای پیدا کردن مخاطبین هدفمند شبیه به تبلیغات ppc گوگل است، اما برتری ‌های این نوع تبلیغات باعث شده است تا تبلیغات نمایشی گوگل جایگاهی ویژه در بین سایت ‌ها و اپلیکیشن ‌های آنلاین داشته باشد.

مهم ‌ترین دلیل این برتری قبل از هر چیز، امکان استفاده از تصاویر ثابت یا متحرک و حتی کلیپ ‌های فلش می‌باشد. در کنار این تصاویر شما می‌توانید کلمات کلیدی خود را نیز به کار ببرید تا نه‌تنها ازلحاظ بصری تبلیغی جذاب داشته باشید، بلکه ازلحاظ بهینه بودن و قابل شناسایی بودن نیز تبلیغ شما منحصر‌به‌فرد باشد.

به‌ جز این مورد، شبکه یکپارچه تبلیغات Display Network باعث شده است تا این تبلیغات نه تنها در گوگل، سایت ‌ها، سرویس دهنده‌ های ویدئویی و دیگر منابع مشابه قابل‌ ارائه باشند، بلکه امکان به نمایش درآوردن این تبلیغات در اپلیکیشن‌ های موبایلی نیز فراهم شده است.

تبلیغات کلیکی Pre-Roll

حتماً برای شما نیز پیش آمده که وارد یک سایت اشتراک ویدئو مثل یوتیوب یا آپارات شده باشید و قبل از اینکه ویدئوی مورد نظر خود را ببینید، مجبور باشید تا تبلیغی که در پلیر مربوطه پخش می‌شود را مشاهده کنید. این تبلیغات موسوم به Pre-Roll Ads در اکثر موارد ویدئوهایی تبلیغاتی و اسپانسری از محصولات و سرویس‌های دیگران هستند. در یوتیوب قابلیتی برای رد کردن یا Skip کردن تبلیغات بعد از 5 ثانیه وجود دارد که البته در ویدئوهای آپارات نیز این قابلیت وجود دارد.

به‌هرحال شما به‌عنوان یک کاربر و یک بیننده، مجبور هستید تا چند ثانیه از این تبلیغات را ببینید تا دکمه Skip فعال شده و امکان رد کردن تبلیغات فراهم شود. این چند ثانیه اگرچه به مذاق اکثر کاربران خوش نمی‌آید، اما به‌هرحال روشی برای نمایش دادن حتمی تبلیغات به مخاطبین است. اگرچه تبلیغات Pre-Roll در حال حاضر رایج ‌ترین نوع تبلیغات ویدئویی آنلاین هستند، اما نتایج تحقیقات نشان می‌ دهند بیش از نیمی از کاربران به‌محض دیدن کلمه Skip یا رد کردن تبلیغ، روی آن کلیک می ‌کنند. بااین‌حال تأثیر شگفت ‌انگیز این مدل تبلیغات جای زیادی برای نقد کردن ندارد.

تبلیغات ppc مخصوص به بازاریابی مجدد یا Remarketing Ads

گوگل درزمینه‌ی تبلیغات هوشمند قدمی بسیار جالب و کاربردی برداشته است. این کمپانی با ابداع نوعی تبلیغات هوشمند بانام Remarketing Ads که آن‌ها را با نام Retargeting Ads نیز می‌شناسند، منحصراً کسانی را هدف قرار می‌دهد که پیش‌ از این به وب‌سایت یا اپلیکیشن موبایلی شما سر زده باشند. چنین تبلیغاتی به صاحبان تجارت‌ها کمک می‌کند تا با پیدا کردن افرادی که قبلاً با شما در ارتباط بودند، فرصتی دوباره برای ترغیب آنان در اختیار داشته باشند.

نتایج نشان می ‌دهند استفاده از این سیستم تبلیغاتی کمک زیادی به افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری داشته است. درواقع نحوه عملکرد این سیستم تبلیغاتی بدین‌صورت است که وقتی کاربری وارد سایت یا اپلیکیشن شما شود، آی‌ پی ثابت آن کاربر توسط ربات‌های این سیستم دریافت و ذخیره می‌شوند. سپس آی ‌پی مورد نظر به فهرستی مخصوص که در آن آی‌پی‌های مشابه قرار دارند اضافه می‌شود.

بعد از آن، تبلیغ قبلی و یا تبلیغ مشابه سایت شما در دیگر مکان‌هایی که تبلیغات کلیکی Display Network نمایش داده می ‌شوند برای آن آی ‌پی ‌ها در نظر گرفته ‌می‌شود. به همین ترتیب، نام برند شما برای کاربران و بازدید کنندگان سایت شما بارها و بارها تداعی خواهد شد.

تبلیغات کلیکی شبکه ‌های اجتماعی

اگرچه تبلیغات گوگل تقریباً تمام سطح وب را از آنِ خود کرده است، اما تبلیغات کلیکی در منابع دیگری نیز قابل‌رؤیت هستند. شاید بتوان گفت که بعد از تبلیغات یکپارچه گوگل، تبلیغات ppc شبکه ‌های اجتماعی احتمالاً بیشترین مخاطب و مشتری را دارند. در این بخش نیز یک شبکه اجتماعی حکمرانی می‌کند و آن چیزی نیست جز Facebook.

شبکه اجتماعی فیس ‌بوک با بیش از 1.5 میلیارد کاربر فعال، بعد از خریداری شرکت ‌های واتس‌اپ (WhatsApp) و اینستاگرام (Instagram) حالا بیش ‌از پیش کاربران اینترنتی را با سرویس ‌های خود همراه کرده است و از این حجم بالا، به‌منظور جذب تبلیغات زیادی استفاده کرده است. شبکه لینکداین (Linkedin) نیز پلتفرمی استراتژیک برای تبلیغات در شبکه ‌های اجتماعی است. اما هزینه تبلیغات در لینکداین به خاطر اینکه مخاطبین آن اغلب اشخاص حقوقی و شرکت‌های تجاری هستند، از هزینه تبلیغات در دیگر شبکه‌های اجتماعی بیشتر است.

کسب درآمد از تبلیغات کلیکی

با توجه به تعریفی که از تبلیغات کلیکی در این مقاله آوردیم حال این موضوع مطرح میشود که چگونه می توان از این تبلیغات کلیکی کسب درآمد کرد.اگر وبسایت تان از محتوای با کیفیت و با تعداد نسبی زیادی برخوردار است که ترافیک خوبی هم دارد حتما روی کسب درامد از تبلیغات ppc حساب باز کنید. برای کسب درامد می توانید به صورت مستقیم به سراغ کسب و کارهای آنلاین بروید و وبسایت خود را معرفی کنید و با تبلیغات مستقیم کسب درآمد کنید.

اما این جذب تبلیغ دهنده بسیار زمانبر و پیچیده می باشد و از طرفی به صورت مستمر نخواهد بود. پیشنهاد میشود که با شرکت های تبلیغات اینترنتی همکاری کنید. با این کار کافیست که فقط جایگاه تبلیغاتی را مشخص کنید و بعد از کد های ویجت استفاده کنید و بقیه کارها را به ادنتورک یا سرویس تبلیغاتی بسپارید.

4.7/5 - (14 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا